Tips bij hooggevoeligheid

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over hoogsensitiviteit/hooggevoeligheid. Dat ben ik namelijk. Mijn kinderen hebben het ook en dan in combinatie met hoogbegaafdheid. Het is echt een zoektocht om niet tegen prikkels te kunnen en toch naar school te gaan. Er is veel onbegrip/onbekendheid ook. En, heel veel dingen moeten gewoon gebeuren, daar kun je niet omheen. Maar het is wel erg vermoeiend. Soms kun je bijna niet opladen tussendoor en wordt het almaar erger.

Goed, mijn vraag is deze: Ik kwam dit advies tegen op een site:

“Jezelf aarden en beschermen. Dit is één van de belangrijkste hooggevoeligheid tips. Via visualisatie contact maken met de grond en veranker jezelf hiermee. Laadt daarna jezelf energetisch op: visualiseer energie die je lichaam instroomt en je rustig en sterker maakt. Tot slot bescherm jezelf: visualiseer een krachtig energieveld (ook wel je uitstraling genoemd) waarbij het gedrag van anderen, harde geluiden, herrie, drukte en ruzie buiten dit veld blijven.”

Wat moet ik me hierbij voorstellen. Dit lijkt niet echt te passen bij christenen. Maar los daarvan, wat bedoelt de schrijver er eigenlijk mee?

Antwoord

Jammer dat de vraagsteller de informatiebron niet vermeldt. Via Google kwam ik het citaat tegen op coachingbewustzijn.nl.  Een toelichting ontbreekt. De laatste vraag, naar de bedoeling van de schrijver, kan ik niet beantwoorden. Dat kan alleen de schrijver zelf. De gebruikte termen kan ik wel enigszins plaatsen, maar omdat niet iedereen hieronder hetzelfde verstaat, is de vraag moeilijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Ds. M. J. Paul