Geen zwaarheid maar klaarheid

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat betekent: geen zwaarheid maar klaarheid?

Antwoord

Er is soms een tendens om het geloof haast als iets onmogelijks voor te stellen. Als het over geloof gaat, zegt men graag bij voorbaat: dat gaat zomaar niet. Nu zal het duidelijk zijn dat geloof  geen peulenschil is. Je zegt gewoon ‘ja’ op de vraag “gelooft u of jij?” en daarmee ben je een gelovige. Ik weet wel ergens is geloven een groot wonder wanneer je het mag beleven. Wie echt gelooft ervaart dan ook: dat ik geloof is een gave van God. Het heet dan: “Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat U het hebt gedaan.”

Maar dat is wat anders dan duizend en een onmogelijkheden opperen als het over daadwerkelijk geloven gaat. Dan hoor je wel eens: “Dan moet je eerst zo diep in de put zitten dat je geen uitkomst meer ziet.” Dan hoor je soms een hele waslijst aan zaken die je eerst moet kennen. Men zegt dan bijvoorbeeld: “Het moet je gegeven worden, je kunt het niet pakken. Ben je al aan het eind gekomen met je pogingen om te geloven? Je zult eerst moeten kennen dat het geloof nooit iets van jezelf kan zijn. Dus je moet er eerst zelf helemaal aan met je jouw bekering en jouw geloven. Je zult eerst moeten ervaren dat het rechtvaardig zou zijn als God je verloren laat gaan. En je zult eerst moeten kennen dat je van jezelf niet kunt geloven”, enz. Op die manier wordt het geloof als iets zwaars voorgesteld. Hoe zwaarder hoe beter, zegt men dan. Soms hoor je dan: het kan niet zwaar genoeg zijn.

Maar wat is dan klaarheid? Denk aan het vers: “Och dat ik klaar en onderscheiden zag, hoe ‘k mij naar uw bevelen moet gedragen.” Klaarheid in het geloven is dat je weet: dit is het! Wanneer de Heere in je hart werkt, dan wordt het zo duidelijk voor je dat het van God komt. Daarin komt de liefde mee.

Een voorbeeld: Dat een jongen zich aangetrokken voelt tot dat ene meisje en weet: zij is het. Dat is ook een wonder dat een een jongen en meisje elkaar vinden. Je leest dan wel eens over zo’n begin van verkering: “Ik wist meteen, deze is het.”

Veelmeer is dat het geval met geloven. Als de Heilige Geest in je hart werkt komt er door het lezen uit Gods Woord of door de prediking er van zo’n liefde in je hart, dat je het als een groot wonder ervaart dat je hart wordt ingenomen en vervuld met de Heere. Dan kun je niet meer zonder Gods Woord leven, dan wordt de kerkgang je lief. Dan kun je niet meer zonder het gebedsleven. Dan ga je anders bidden en weet wat je het is om te knielen voor de Heere. Dan vraag je jezelf wel eens af: is dit nu het geloof waarover ik zo vaak gehoord heb? Ja toch echt een blijdschap in je hart van het wonder. Ik weet wel, dan sta je nog niet op de hoeken van  de straat te verkondigen dat je gelooft, maar beleven mag je het wel.

Het is klaarheid voor je, of met andere woorden: duidelijk voor je. Niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Ja. ik geloof en daarom zing ik. Natuurlijk moet er dan nog veel geleerd worden, maar het beginsel verloochent zich niet. Er is een breken met bepaalde zonden en een zoeken naar God. Nog veel te leren? Ja, maar de weg naar het kruis is geopend. Daar wordt dan na het eerste begin meer kennis van Christus geleerd.

Klaarheid: Simon heb je mij lief? Dat kan hij niet meer verloochenen: “Ja Heere U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb.” Dat is klare taal. Het ware geloof is eenvoudig.

Ds. A. K. Wallet