Het evangelie begrijpen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik het Evangelie aannemen, Jezus aannemen, als ik het niet begrijp? Jezus voor mij gestorven terwijl ik nog niet eens bestond. Voor mijn zonden gestorven terwijl ik elke dag nog steeds zondig. Hoe reinigt Zijn bloed mij? Ik wil het begrijpen om de ware vreugde in God te vinden, maar ik worstel zo met het begrijpen en geloven. Voor mijn gevoel moet ik het eerst echt begrijpen terwijl ik weet dat er van mijn kant geen enkele daad hoeft te zijn dan alleen geloven, maar geloof ik genoeg?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Ik lees hier een lange vraag, die bovendien bestaat uit een reeks verschillende vragen. Toen ik al deze vragen nòg eens goed las viel mij echter iets op: er is één woord, dat met een grote regelmaat steeds terug komt in alle vragen. En dat is het woord: begrijpen. Ik denk zo dat hier ook het begin van een antwoord op al deze vragen ligt. De vragensteller wil begrijpen! Via het begrijpen wil hij komen tot geloven of ‘beter’ geloven. Maar dan moet ik de geachte vragensteller toch teleurstellen: niemand komt tot de zekerheid van het geloof via het tussenstation “begrijpen”. De weg naar het geloof is namelijk anders: niet via ons verstand en ons hoofd, maar via het hart door de Heilige Geest. En Gods Geest laat ons de zaligheid niet begrijpen, maar leert ons om zich daarover te verwonderen.

Uiteraard wordt de volgende vraag dan: en hoe is die weg dan die de Geest des Heeren met een mens gaat? Het antwoord kan heel kort zijn: door het Woord van God, dat we leren toe te passen aan ons hart!

Zo kwam de eindeloos zoekende Luther tot de zekerheid van het geloof en de zekerheid van de zaligheid. Zo vond ook de oude kerkvader Augustus de Heere en Zijn Waarheid. Zo werd de kamerling uit Morenland de zaligheid deelachtig. En zo worden al Gods kinderen zalig. Een andere weg is er niet.

Sla de Bijbel dus open en begin maar! En doe het biddend: “Leer mij, o Heere, de weg door U bepaald, dan zal ik die ten einde toe bewaren.”

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan