Luizenpluizer

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 7 reacties

Vraag

Hier een luizenpluizer. Regelmatig controleren wij basisschoolkinderen op luizen. Vorige week is er bij het meisje wat naast mijn dochter zit een flinke hoeveelheid luizen aangetroffen. Dit is gemeld aan de ouders, aan hen de taak er iets tegen te doen. Ik controleer mijn dochter nu extra. Maar nu wil mijn dochter op haar speelmiddag afspreken met dit meisje en heb ik zoiets van “help, nu liever even niet!” Maar hoe kan ik dit, zonder verdere uitleg, duidelijk maken en voorkomen zonder de ouders en het kind te ‘raken’?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste moeder, Wat mij betreft laat je je dochter gewoon met dit meisje spelen. Jullie als luizenpluizers hebben de ouders op de hoogte gesteld dat hun dochtertje luizen heeft. Dus de moeder zal daar zeker mee aan het werk gegaan zijn. Het meisje zit op school naast je dochter en speelt ook daar met haar. Wat voor extra probleem zou dit opleveren?  Wees ook niet al te bezorgd.

Nellie van Dooijeweert-Van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

7 reacties
kejak
Wellicht banger voor het stigma dan voor de luizen zelf?
HannaRoos
Ik snap het! Helemaal als je dochter lang en dik haar heeft. Dan kost het kammen veel tijd!
Of het echt helpt, weet ik niet… maar het geeft mij iets meer rust, als ik het haar van mijn dochter vastbindt, bijvoorbeeld op een knot. Je zou ook (nog) een haarband in kunnen doen. Of spuit haarlak in, daar houden luizen niet van.
HannaRoos
* als ik het haar vastbind… sorry
ajl
Zo raar vind ik deze vraag niet. Zodra ik wist dat een kind luizen had, sloeg ik het spelen met de betreffende persoon even over. Je kan gewoon aangeven dat het deze week even niet uitkomt. Hoe je het ook wendt of keert; het duurt een kleine twee weken voor je van die dingen af bent. Afschuwelijk! Dat gel of haarlak voorkomen dat je ze krijgt is een fabel. Ik heb tijdens de luispluis wel eens het haar van een gelkoppie opzij geschoven en daaronder krioelde het van de luizen.
lihar
Ik begrijp het ook helemaal hoor. Zeker als je meerdere kinderen (met lang haar) hebt. Toen we hier luizen hadden was ik bijna 2 uur per dag bezig... En aan je kind kun je dat toch ook uitleggen? Als er bij een klasgenootje een ziekte thuis is, sla je toch ook een weekje over? Evt. plan je zelf iets leuks met je dochter voor die middag en kan er dus niet nog een afspraak bij.
En nee, gel en haarlak houden luizen niet tegen. Maar het helpt wel degelijk als je je kinderen knotjes geeft, dan is de kans op besmetting veel kleiner. Zie ook www.zorgwijzer.nl>hoofdluis kopje 'Hoe voorkom je hoofdluis?'
dorpeling
Nou dat inderdaad. Niks geen stigma @kejak, het zijn krengetjes waar je een hoop werk mee hebt.
Mijn oudste heeft ze ook een keer mee van school genomen, wat een ramp! Dat ga je echt niet vrijwillig in huis nodigen. En daarbij, thuis spelen gaat er vaak 'iets' anders aan toe dan op school netjes naast elkaar zitten. Al begrijp ik ook dat het lastig uit te leggen is wanneer je niet wil / mag vertellen waarom nu liever even niet.

Inderdaad knotjes, hoge staart, elke week sws even controleren voorlopig en misschien uit voorzorg wat tea tree oil in het haar doen. Schijnt af te schrikken.
dorpeling
Oja, en wat betreft het ouders inlichten.. helaas niet iedere ouder maakt zoveel werk van het bestrijden. Gemakzucht, tijdgebrek, desinteresse, gescheiden ouders, andere problemen thuis.. en dan kunnen zulke luizen lang op een hoofdje rond blijven lopen en zich dus ook verspreiden.
Geloof me, ik ben ook luizenmoeder en je wil niet weten wat voor onverzorgde, stinkende en vieze hoofdjes je soms tegenkomt. Zo zielig!