Goede werken in mezelf vinden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik worstel vaak met het feit dat een waar zaligmakend geloof niet zonder werken zal zijn. Hoe kan ik in mezelf goede werken vinden als ik geneigd ben tot alle kwaad? Ik geloof in Jezus Christus, maar of er goede werken in mij gevonden worden, durf ik niet te zeggen. Heb ik dan nu een ingebeeld geloof en is het allemaal niet echt?

Antwoord

Wij worden geroepen om in liefdesgehoorzaamheid de wet van God te betrachten. Uit dankbaarheid. In het gelovig zien op Christus. In het leven vanuit Hem, Die alles heeft volbracht.

Paulus zegt tot gelovigen (!), die weten van Gods zaligheid hun geschonken in Christus: “Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God Die in u werkt het willen en werken, naar Zijn welbehagen.” Een oproep tot het leven in en uit Christus. Een opgave. En tegelijkertijd, een gave: God schenkt het je!

Heb geen verwachting van jezelf. Blijf niet kromgebogen ‘navelstaren’, maar leef ‘uitgebogen’: zie het Lam van God. Houd in je weg het oog op Hem gericht! Leef in de kracht van Zijn opstanding. In het zien op Hem kun je opgewekter leven! Maar nooit zonder bediening en gedrevenheid door Zijn Geest. Bid er om!

En laat je niet wijs maken door de binnenprater dat het nooit iets met je wordt. Het hoeft met jou niets te worden, het gaat er juist om dat Christus alles wordt en is. (Denk aan het geweldige getuigenis van Johannes de Doper: Hij moet wassen, ik moet minder worden.)

Je goede werken hebben een naam: Christus alleen! Alles buiten Hem kan Gods liefdestoets niet doorstaan.

En de vraag mag ons blijven vergezellen: Doorgrondt U mij HEERE; is er in mij een schadelijke weg, leidt U mij dan, uit genade, op en in(!) de eeuwige weg!

Kand. G. van Ginkel