Spijt van porno

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik (Ger. Gem.) ben erg bang dat ik de zonde tegen de Heilige Geest heb gedaan. Ik ben een alleenstaande vrouw. In de coronaperiode was ik eenzaam en heb ik pornosites bezocht. Wat ik daar deed snap ik niet. Ik voel me smerig en vies en heb er echt spijt van. Ik weet dat spijt niet genoeg is en wilde wel dat ik oprecht berouw had. Ik ben zo bang dat ik nooit meer een kind van God kan worden. Dat er geen vergeving meer is. Kon ik in de tijd dat ik zondigde mijn geweten stillen, nu spreekt mijn geweten en zie ik hoe erg ik in de zonde geleefd heb. En dat als belijdend lid.

Het erge is dat ik ergens wel wist dat ik zondigde, maar toch doorging. Is dat de zonde tegen de Heilige Geest? Hoewel de zonde sterker was dan ik zelf (het leek wel een soort macht) heb ik deze zonde bewust gedaan. Sites aangeklikt, dat is actief de zonde doen. Daarom wil ik deze zonde ook niet verzachten door mij achter eenzaamheid te verschuilen. Kortom, ik ben schuldig voor God. En dan weet ik dat mijn zonde vele male groter is dan van een David. Want hij zondigde slechts één keer met Batséba. Ik zondigde maanden lang.

Ik bid wel, maar eigenlijk durf ik er niet meer op te hopen. Ik ben bang dat ik teveel en te lang gezondigd heb. Toch weet ik dat Gods kinderen echt gelukkig zijn, maar dat wist Bileam ook. Wat kan en mag ik bidden onder deze omstandigheden? Ik weet dat ik in de strikken van satan verzeild ben geraakt en dat slechts Eén mij hiervan kan verlossen. Alleen Hem tegen Wie ik zo gezondigd heb.

Mag ik het ook als een wonder zien dat ik heb kunnen stoppen, hoewel ik de kenmerken van een verslaving al waarnam? Het is ook iets waar ik met niemand over durf te praten. Mensen denken wellicht dat ik een nette vrouw ben, maar ik voel mij zo vuil en schaam me ook enorm. Voor mijn gevoel kunnen alle mensen van de gay-pride behouden worden, maar ik niet meer. Zou mijn spijt nog berouw kunnen worden? Naar mijn idee zijn Gods kinderen zondaren in inleving, maar ik deed de zonde in de uitleving. En het is niet meer terug te draaien. Ik zit hier echt heel erg mee.

Antwoord

Beste jonge vrouw. Jouw probleem is niet dat je gezondigd hebt, maar dat je het evangelie niet begrijpt en niet snapt wat genade is. Jij, en wij met jou, hebben door onze val in Adam -en als gevolg daarvan onze zondige aard en gedrag- de eeuwige dood verdiend. Wij allen zijn van nature vijanden van God. En dat blijven we totdat we door geloof en bekering met Hem verenigd zijn. En dat is mogelijk dankzij het offer van Christus 2000 jaar geleden. Wie worden er verzoend met Hem? Opgeknapte zondaren? Nette mensen die al op de goede weg zijn en hun zonden aardig onder de knie hebben? Gerestaureerde Ger. Gemmers? Welnee! Vijanden worden met God verzoend (Rom. 5:10). Je moet bij Jezus zijn en daar krijg je alles wat je nodig hebt.

En hoe vindt je Hem? Wel, dat is nog eenvoudiger. Want in Zijn Woord komt Hij al naar jou toe. Ja, Hij smeekt jou (2 Kor. 5:20) om je te laten (!) verzoenen met Hem. Je hoeft er niets voor te doen, alleen maar je te laten vallen in Zijn armen. Dat is het wonder van het evangelie. En daar ontvang je alles wat nodig is om getroost te leven en zalig te sterven. De eerste weldaad van Christus die Hij een zondaar schenkt is de vergeving van zonden. Dus ook vergeving voor de zonde van de pornografie. Zonder die vergeving blijft je hart onrustig en je geweten je aanklagen. En de rest (zekerheid van het geloof, Christuskennis, zelfkennis, enz) leer je in het leven daarna, in het volgen van Hem. Dat is de leerschool van de Heilige Geest. Anders gezegd: in de vereniging met Christus ontvang je een rapport met allemaal tienen en pas daarna ga je naar school.

Twee boeken zouden we je graag willen aanbevelen om je hoofd wat te ordenen. 1. Allereerst Gods Woord en begin dan maar met het lezen van de evangeliën. 2. In de tweede plaats de glasheldere uitleg over wat geloof en bekering precies is: “Het Merg van het Evangelie”, van Edward Fisher. Thomas Boston adviseerde iedereen dit boek te lezen om te begrijpen hoe God werkt in het leven van een zondaar.

Voor wat de zonde tegen de Heilige Geest inhoudt zie deze artikelen. David was overigens niet alleen een overspeler, maar ook een moordenaar en leefde lange tijd in duisternis na zijn zonde met Batséba (Ps. 32). En toch was de voornaamste der zondaren Paulus (zegt hij zelf in 1 Tim. 1:15). Dus hoef jij het niet meer te zijn of worden.

Jazeker, je bent schuldig voor God en er is maar één manier om van die schuld af te komen. Niet door jezelf op te knappen, maar door jezelf aan de voeten van Christus te werpen. Daar vind je rust en vrede voor je ziel. “En Hij zeide: Kom!” (Matth. 14:29a).

5 reacties
ZLD26
Een mooi, rijk en Bijbels antwoord voor de vraagsteller. En ook voor mij.
Lees ook Efeze 2 eens...
NorahLinde
Wat een machtig en heerlijk antwoord!
Gtn
Er is zeker vergeving mogelijk: persoonlijk heb ik 25 jaar porno gekeken (en erger), ook als belijdend GG lid. Ik zat elke week in de kerk, maar ik kende God niet. Toen ik ermee vastliep en God nodig kreeg, heeft Hij me genadig álles vergeven! En weet je wat Gods Woord ons leert? Als Hij vergeeft, gooit Hij ál je zonden in de diepste zee, en Hij dénkt er niet eens meer aan! Dat kunnen wij ons niet eens voorstellen, maar zó groot is Gods genade!!!

Ik ben er niet trots op, maar wil dit toch met je delen, als bemoediging. Inmiddels weet ik ook dat God niet ver weg en onbereikbaar is, maar dat Hij dichtbij wil zijn, en Hij wil dat ook jij Zijn kind word. Onvoorwaardelijk, dus je hoeft jezelf niet eerst 'geschikt' te maken door een voldoende te scoren op hoeveelheid berouw of andere voorwaarden die mensen stellen. Geloof in Hem en je zult! zalig worden, geen misschien of wellicht, maar zeker! weten, omdat God het Zelf zegt in Zijn Woord! Laat je niet weerhouden door dogmatische regeltjes. God is geschikt voor.... zondaren zoals jij en ik! Besef dat, erken dat én geloof dat. Dan zal God je óók de kracht geven om te breken met deze zonden, en andere zonden. Zonder God kunnen we dat niet, en dat hoeft ook niet! Hij wil, kan en zál helpen als je tot Hem vlucht.
ZLD26
@Gtn
Dank voor je getuigenis! Wij begrijpen elkaar.
"Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is" (Lucas 19:10).
Gtn
Dat (doorgaande) zonden verharding met zich meebrengen is helemaal waar. God sprak tweemaal zeer luid en duidelijk in mijn leven, maar verhard als ik was luisterde ik niet.

Toch is daarmee niet alles gezegd. Jij hoeft er niet alles voor te doen om bij Hem terug te komen. Hij heeft alles al voor jou gedaan ZODAT je bij Hem terug kunt komen. Geloof dat!

Toen ik God nodig kreeg, zei Hij niet: "je wilde niet naar Mij luisteren, nu is het te laat", maar Hij vergaf mij genadig álles wat ik had misdaan. Dát is genade!