Hij steeg uit het graf door 's Vaders kracht

Ds. P. Molenaar / Geen reacties

Vraag

In refo-kring wordt deze regel: "Hij steeg uit het graf door 's Vaders kracht" vaak veranderd in "door Eigen kracht". Maar is dit nodig; is het niet allebei waar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Graag wil ik deze vraag beantwoorden. Inderdaad is het allebei waar. Opwekken en opstaan wordt beide in de  Schrift gebruikt. Daarom mogen we ook beiden gebruiken. Zie alleen maar naar de evangeliën en je ziet dat beide woorden door elkaar gebruikt worden.

We zeggen dat de Heere Jezus is opgestaan, maar ook dat Hij is opgewekt. Opstaan ziet vooral op het actieve karakter van Christus in Zijn opstanding. Geen macht kon Hem vasthouden in het graf. Hij is de Zoon van God, Die Zelf de dood heeft overwonnen. Dus dat ziet op Zijn macht en kracht. Hij is Zelf God en mens, maar ook God, zodat Hij helemaal door Zijn goddelijke kracht de dood heeft overwonnen. Daarom is het inderdaad Zijn Eigen kracht.

Maar er is ook een passieve kant. We lezen heel duidelijk dat Hij ook is opgewekt van Zijn Vader. Bijv. Handeling 2:24, Handelingen 13:27 en ook in de brieven, Romeinen 4, 8, 1 Korinthe 6 en 15. Alle aandacht wordt op God, de Vader gericht Die Zijn zoon heeft opgewekt. Daarmee wordt aangegeven Zijn goedkeurende daad. De Vader heeft het werk van Zijn zoon goedgekeurd.

Ook wordt een keer gesproken over de Heilige Geest, Die Zijn zoon heeft opgewekt, Romeinen 8:11. Dat betekent dat ook de Heilige Geest meedoet aan de opstanding en dat Hij ook beaamt: "Het is genoeg geweest voor de Heere Jezus. De verzoening is volkomen.

Dat heeft ook een geweldige troost: het betekent dat zoals Jezus uit de doden is opgewekt ook dode zondaren tot leven gewekt worden door de kracht en macht van Zijn opstanding Zo zien we dat het werk van de drie-enige God verheerlijkt mag worden in het werk dat Christus verricht heeft om zondaren zalig te maken. Daarom kunnen we zeggen dat dus beide woorden in dat Paaslied kunnen.

Ds. P. Molenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

opstandingPasen