Psalm 103 in avondmaalsformulier

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Waarom worden er in de dankzegging bij het klassieke avondmaalsformulier een aantal verzen overgeslagen bij het citeren van psalm 103?

Antwoord

Caspar Olevianus, de opsteller van dit formulier (ook een van de opstellers van de Heidelbergse catechismus), zoekt naar woorden om de lofprijzing na de bediening van het Heilig Avondmaal te vertolken. Maar dan woorden uit de Bijbel. En zo kwam hij terecht in Psalm 103. In de Psalmen horen we de tonen van schuldbelijdenis, maar ook die van de lofprijzing. De toon van de lofprijzing is die van de dankbaarheid. Dat komt tot uiting in de keus die gemaakt is uit Psalm 103 door de opsteller: weldaden van de Heere, vergeving van ongerechtigheden, genezing van ziekte, verlossing van her verderf, zegen door goedertierenheid en barmhartigheid.  Het zijn woorden die in het bijzonder de dank aan de Heere worden verwoord. Als we echt aan het Heilig Avondmaal hebben mogen proeven en smaken wie de Heere wil zijn voor arme zondaars, kunnen we alleen maar amen zeggen op de lofprijzing die hier in het formulier verwoord is. Dat is de reden waarom er een bepaalde keus van teksten is gemaakt uit deze Psalm.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

formulieren