Elektromagnetisch veld

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Is hier een expert die weet of je in een elektromagnetisch veld stapt als je in bed kruipt waar een elektrische deken aan stond? Als je hem uitzet, wordt het elektromagnetisch veld aanzienlijk kleiner en als je de stekker eruit trekt, is er geen magnetisch en elektrisch veld meer. Is dat gelijk al zodra je de stekker eruit haalt? Of is er in het opgewarmde bed (met dekbed erover) alsnog een elktromagnetisch veld (wat ongezond kan zijn)?

Antwoord

Deze vraag zou ik willen doorverwijzen naar de website Wetenschapsforum.nl Als voorschot daarop kan ik de vragensteller gerust stellen. Wanneer in een stroomdraad de stroomsterkte verandert, dan ontstaat er een magnetisch veld. Maar als de stroom is uitgeschakeld, dan is er daarna geen verandering meer en dus ook geen magnetisch veld.

Hartelijke groeten,
Dr. ir. Wim de Jong