Roken gewoon geaccepteerd

Ds. A.A. Egas / 14 reacties

Vraag

Er is al een aantal keren in deze vragenrubriek voorbij gekomen dat roken verkeerd is. Toch merk ik in het dagelijks leven weinig van deze opvattingen. Sommige mensen komen uit de kerk en het eerste wat ze doen is een sigaret opsteken. Ik heb vanaf de preekstoel nog nooit tegen roken horen waarschuwen, dat is met het dragen van een broek door vrouwen of tv-gebruik wel anders. Het lijkt wel of roken gewoon geaccepteerd is in onze gezindte, terwijl het toch duidelijk tegen het zesde gebod in gaat. Waarom wordt zoiets als roken vaak in de doofpot gestopt?

Antwoord

Waarde vriend,

Ik onderschrijf je opmerkingen van harte. Roken is inderdaad in strijd met het zesde gebod. Daarbij denk ik aan de woorden uit onze Heidelbergse Catechismus (Zondag 40): “Ook mijzelven niet kwetse of moedwillig in enig gevaar brengen.” Helaas is het zo dat in preken wel gewaarschuwd wordt tegen de zonden in het algemeen, maar concreet benoemen van de zonden blijft nogal eens achterwege.

Ik denk daarbij niet alleen aan roken, maar ook andere vormen van ongezond leven. En niet te vergeten onze materialistische levensstijl. Je hebt gelijk dat zaken als een lange broek voor onze vrouwen en televisie/open-internet meer naar voren komen in preken. Hier zou het heilzaam zijn om ook andere zaken, die in ons vlees snijden, te noemen. De Heere heeft er recht op dat we heel ons leven wijden aan Hem. Ik las vanmorgen nog de woorden van Paulus: “En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft.” Bij die vernieuwing naar het beeld Gods past inderdaad niet het zeer schadelijke roken. Bidt voor de predikanten dat zij ook op dit punt eerlijkmakende genade ontvangen en ook hier tegen openlijk waarschuwen.

Met broedergroet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

gezondheidrokenzonde
14 reacties
mluther
Het problematische van zulke dingen is dat je als predikant of mens snel een stokpaardje krijgt. Vooropgesteld dat ik het met je eens ben dat roken slecht voor je is, maar dat is met heel veel andere dingen ook zo. Ik noem geen voorbeelden, omdat ik dan juist in de val trap om bepaalde dingen te zeggen en andere niet (vergeet).

Dat wil niet zeggen, dat we het dan maar gewoon moeten doen, maar laten we het vooral bij onszelf houden als het op zonde aankomt. Ik ben nog niet zo heel erg oud, maar heb nu al geleerd om de houding aan te nemen: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen." Dat betekend niet dat je alles met de mantel van de liefde bedekt, maar wel dat je iemand niet vanuit de hoogte benaderd. Je bent je bewust van je eigen zondige bestaan en zal niet zo snel meer iemand de les lezen.
89avkr
Sommige predikanten roken zelf ook, voor hen zal het wel lastig zijn om ook tegen het roken te waarschuwen
Hermon
Eerlijk gezegd vind ik het geen gezicht, kom je keurig uit de kerk of je zit op een refo school en dan zo snel mogelijk buiten weer een sigaret opsteken? Of het nu zonde is of niet, het is gewoon geen gezicht. Onvolwassen gedrag.
evelienlut
Wij hebben een aantal weken geleden stil gestaan bij het 6e gebod. Toen is wel naar voren gekomen dat roken eigenlijk niet mag. Het is alleen niet zo dat iedereen er zich aan houd....
levensbron
vragensteller,
ook ik kan het niet begrijpen, je komt uit de kerk en de jeugd verzamelt zich en heeft het niet over de preek, maar steken wel een sigaretje op.

Kom ik vanmiddag bij een tuincentrum, lopen daar mensen helemaal in het zwart(zeg ik niets van hoor, mogen ze helemaal zelf weten) het eerste wat het meisje (jaar of 20) doet toen zij buiten kwam,(met haar sigaret binnen al in haar mond) sigaret opsteken.
Ik ben het met Hermon eens geeeeen gezicht en vooral niet christelijk.
Maar wie ben ik om er iets van te zeggen zoals mluther ook al zegt.
Bij de baptisten mag er echt niet gerookt worden, kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen.
vlokje
mluther: 1 Kor 13 zegt dacht ik juist dat de liefde alle dingen bedekt.

Roken is iets wat de meeste schade geeft voor jezelf, dus waarom zou ik het niet met de liefde bedekken als een ander mij daarmee geen kwaad doet. Zondigen is vooral slecht zorgen voor jezelf, uiteraard ook soms een ander laten 'meegenieten' en het milieu, maar dan zijn we hypocriet als we wel gewoon auto blijven rijden terwijl we ook allemaal weten dat de aarde hierdoor naar de vernieling gaat.
mluther
@vlokje Maar die zelfde Paulus die 1 Korinthe 13 heeft geschreven, heeft meer gezegd. Die stelt in de andere hoofdstukken in dezelfde brief de zondige gebruiken en gewoontes stevig aan de kaak. We moeten ervoor oppassen om proletarisch te gaan shoppen bij Paulus of bij welke persoon uit de Bijbel dan ook. Laten we oppassen om de Bijbel eenzijdig te lezen, maar de spanning die daar soms in te vinden is, laten staan. Anders vallen we snel naar links of naar rechts.
Molly
@Levensbron, je zegt er niks van maar eigenlijk zeg je er wel wat van (ik snap je wel hoor) Sommige mensen vinden alleen een zwarte buitenkant nog niet genoeg ;-) Wellicht was het eerlijk(er) geweest om er wél iets van te zeggen. Indien uw oog u ergert ruk het uit.. roken, overmatig drinken, te hard rijden, allemaal zonden in het licht van 'Ons lichaam een tempel van de Heilige Geest'. Ik bijt nagels :-(
MUS
Paulus ken de de 'rookgewoonte' in zijn tijd nog niet, maar anders had hij aan Titus (1:7) zeker ook over roken geschreven!
Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een huisverzorger Gods, niet eigenzinnig, niet genegen tot toornigheid, niet genegen tot den wijn (of sigaret), geen smijter, geen vuil-gewinzoeker;
Roken is gewoon zelfdoding op langere termijn!
dkw
In Romenie kun je zelfs uit de kerk gezet worden als je rookt.
Censurabel, en zo hoort het eigenlijk ook te zijn, al is het hartstikke moeilijk om ermee te stoppen, maar in onze kerken zal er zeker wel ernstig tegen gewaarschuwd moeten worden.
Het zou iemand die rookt met schaamte moeten bedekken!
Hubert
Mensen die roken zouden geschrapt moet worden als lid van de christelijke gemeente. Hetzelfde geldt voor mensen die teveel eten, te weinig slapen, hun kinderen slaan, pornokijken, tatoes hebben, van voetbal houden.
Kortom alle mensen die tegen beter weten in doorgaan met zondigen.
dkw
@Hubert:
Als het maar normaal gevonden wordt als je teveel eet, te weinig slaapt, dat je kindern slaat, dat je porno kijkt is er wel wat mis ja.
Het zou een schaamte moeten zijn als iemand aan een rookverslaving vastzit, of aan een van de door jouw genoemde zaken schuldig is, en niet uit de kerk direct een sigaret opsteken alsof deze zonde maar geen zonde is of maar doorgaan met de door jou genoemde zaken alsof het heel normaal is.

Vind jij het normaal?

Overigens slaat tatoes hebben en van voetbal houden natuurlijk nergens op.
Mona
Is de ene zonde erger dan de andere?
Is te veel eten erger dan pesten?
Is een game-verslaving erger dan roken?
Is het hebben van vooroordelen erger dan stelen?
Is roddelen erger dan fraude?

Het gaat er maar om dat we onze zonde willen erkennen als zonde!
Als we ze erkennen als zonden, gaan we schuld belijden aan God.
En vervolgens gaan we er tegen vechten.

Wie zijn zonden bedekt, zal niet voorspoedig zijn,
maar die ze bekent, en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.
Spreuken 28 vers 13.

Voor mij is het duidelijk dat dit nooit zonder Gods genade kan.
Hij wil laten zien wat zonde is. Zelf vinden we zonden doen soms zo normaal en aangenaam.
Daarom: mocht je geweten spreken, in welke zonde dan ook, ga daar niet overheen, maar belijdt ze aan de Heere.
Hubert
@dkw Het zijn zaken waar ik een hekel aan heb en mijn bijdrage is dan ook badinerend bedoeld.
Verder vind ik alle verslavingen een ramp. Het is een veelkoppig monster dat om bestrijding vraagt en waar je als christen aan zou moeten werken. Soms lukt het!