Knappe influencers volgen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 3 reacties

Vraag

Mijn man volgt enkele knappe vrouwen (influencers) die hij niet persoonlijk kent. De vrouwen hebben een mooi lichaam en poseren soms in weinig kleding (lingerie), zonder dat ze direct heel ordinair overkomen. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Hoe denken jullie dat een christelijk stel hiermee om zou moeten gaan? Moet ik het bijvoorbeeld maar oké vinden? Of is het vanuit mijn partner gezien begrijpelijk en niet direct verkeerd dat hij dit doet? In hoeverre mag een man naar vrouwelijk schoon kijken?

Antwoord

Beste vriendin,

Het voelt eigenlijk een beetje alsof ik in jullie huwelijk een soort van recht moet spreken. Dat vind ik best lastig, mede omdat ik jullie niet ken en omdat ik niet weet om welke of wat voor influencers het gaat.

Het zou makkelijk zijn om te zeggen; je man mag dat niet doen, punt uit. Tegelijk zou er dan een lezer van dit antwoord kunnen gaan checken wie ikzelf op de socials allemaal volg en wie weet wat er dan zou uitkomen :-)

Een paar relativerende opmerkingen; er zit verschil tussen volgen en volgen. Is zo'n mooie dame enkel toegevoegd tussen een lange lijst van bekenden of wordt er dagelijks een foto van haar bewonderd? Daar zit verschil in, toch? Omdat je zelf schrijft dat het om enkele knappe vrouwen gaat en niet tientallen of nog meer denk en hoop ik dat je het niet te groot hoeft te maken.

Belangrijker; met welke reden volgt je man enkele van deze dames? Het kan namelijk nodig zijn als je met jongeren werkt dat je weet wat hun leefwereld is. Jaren geleden gaf een oude dominee mijzelf de tip: “Kijk af en toe een avond televisie, ja dat lijkt gek, maar het is belangrijk, je moet weten wat er leeft. Weet wat je gemeenteleden kijken. Dan kan je het eerlijk benoemen.”

Hoe vaak wordt er in christelijke kring niet 'in het wilde weg' gewaarschuwd zonder dat we weten wat er werkelijk speelt? Kortom, het zou voor bepaalde taken van uw man nodig kunnen zijn dat hij iets afweet van leefwereld van jongeren. Het is echt niet gek als een christendocent of een christenpubervader de namen van populaire influencers kent en iets weet van wie ze zijn en hoe ze eruit zien.

Het brengt me bij een diepere vraag; waarom hebben jullie het er samen niet over gehad? Is het echt nodig dat iemand die jullie niet kent hierover een uitspraak doet?
Wat roept het eigenlijk bij jou als vrouw op? Zou je dat gevoel met je man kunnen delen? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je man zich vergaapt aan vrouwelijk schoon en dat jij het gevoel krijgt niet mooi genoeg te zijn voor hem. Zo moet het zeker niet.

Voor mijn idee moeten (laat ik dat woord maar een keer gebruiken) jullie het hier samen over hebben. Jij mag vragen waarom hij deze dames volgt en je mag uitleggen waarom je daar onzeker van wordt. Hopelijk valt het allemaal mee zal het vertrouwen over en weer groeien. Wanneer zo'n gesprek onbevredigend verloopt of nieuwe vragen oproept, zou ik adviseren om een bevriend stel of een professional de vraag voor te leggen.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

internet
3 reacties
drj
Het antwoord van de deskundige is wel heel genuanceerd en spreekt belangrike aspecten aan: met elkaar praten staat aan het begin van elke oplossing.

Toch wil ik bij alle waarderinc voor de mening, dat we in refoland niet al te wereldvreemd zijn, de vraag stellen of we hier niet langzaam weer naar het saaie smalle pad terug moeten.

Of je nu wilt of niet, als je een andere en zeker een schaars geklede aantrekkelijke persoon ziet, die ook nog gefotoshopt en gefilterd is, zal een contrasteffect optreden. Dit is een automatische psychologische reactie van onze hersenen, die niet zijn geschapen voor de stortvloed aan beelden, die niet echt zijn. De eigen partner wordt als minder aantrekkelijk ingeschat, daat zijn goede wetenschappelijke studies over.

Er is geen enkele reden waarom een leraar op een school of jongerenwerker een influencer moet volgen, die schaars geklede fotos plaatst. De leefwereld leren kennen betekent niet modellen volgen, maar Christus volgen en de jongeren voorleven hoe een integere christen in deze gebroken wereld leeft. Wat hebben we gewonnen als die jongeren zeggen: „… ,maar hij doet het ook!“

Als de vraagstelster wenst, dat haar partner deze mensen ontvolgt, zal hij daar niet allen begrip voor moeten hebben, nee, veeleer zal hij zich aan de bijbelwoorden moeten herinneren, die hem waarschuwen voor de verlokkingen van de vreemde vrouw. Er is geen reden deze verleiding op te zoeken en als de partner dit soort influencers voor zijn werk nodig heeft, schijnt het de vraag of dit de goede carriere is voor een christen.

Kortom, ik kan vanuit de bijbel geen goede reden vinden om schaars geklede vrouwen op instagram te volgen.

P.S.
Ik werk onder anderen ook met jongeren.
pietermans
Ik vind het altijd een lastige discussie de smalle en brede weg. Als het pad een paar cm verbreed is het dan de brede weg? Moeten we in de kerk en gemeente elkaar blijven wijzen op wat we fout doen?
Voor on topic te blijven: Op social media zoals instagram, tiktok etc zijn idd allerlei pluimage mensen te vinden. De eerste vraag die inderdaad gesteld zou moet worden, naar mijn bescheiden mening, is: Waarom volgt u die en die persoon? Wat voor interessants heeft deze persoon te delen waar u van op de hoogte wil blijven? En ik ben van mening dat uw man zichzelf die vraag zou moeten stellen. Heb het er eens over rustig samen met een glas wijn of iets wat u beide zint.
Ik ben met de gewaardeerde bovenstaande eens dat we niet wereldvreemd moeten worden, maar de duivel ligt op de loer. Voor mij, ook voor u.
Wie onschuldig is werpt de eerste steen. Onze goede Heiland zei dat en ik zal zeker niet die steen pakken. Ik vind het moeilijk voor u en u bent zeker niet de enige. Praat erover en bidden kon wel eens u grootste troef zijn. Vraag anderen mensen ook om voor uw huis te bidden.
wvdk94
Zaken op Bijbelse grond goed of verkeerd noemen heeft niets te maken met het beter of slechter voelen dan een ander. Hoe je die boodschap overbrengt op 'de zondaar' daarentegen wel!

Er wordt hier echter gevraagd of het bijbels toegestaan is om een aantal schaars geklede dames te volgen om Instagram. Het antwoord hierop is een heel duidelijk "nee". Volgens mij zijn er geen redenen denkbaar waaronder dit toegestaan is. Met argumenten als 'ik moet weten wat er speelt' kan bijna elke zonde goedgepraat worden. Om dat soort beelden in een groepsverband eenmalig te laten zien ter educatie zou wellicht nog verdedigbaar zijn, maar als je in de privacy van je eigen telefoon dit soort beelden gaat bekijken, breng je jezelf ernstig in verzoeking. Als een refo naar een restaurant gaat waar dames in lingerie het eten opdienen zouden we dat -hoop ik- afkeuren, zou dit dan in digitale vorm wel mogen?

Job zegt "Ik heb een verbond gemaakt met mijn ogen, hoe zou ik dan acht gegeven hebben op een maagd?" (Job 31:1). We worden opgeroepen te wijken van het kwaad (Psalm 34:1) omdat God met de kleinste zonde geen gemeenschap kan hebben (Psalm 2:5-7). Laten we daarom geen doekjes winden om de zonde, maar de zondaar in liefde en nederigheid vermanen en tegelijkertijd kritisch naar ons eigen leven kijken. En laten we bij die vermaning geen stenen werpen maar het voorbeeld van Jezus volgen: "Gaat heen en zondig niet meer"