Al jaren psychiatrisch patiënt

M. Geluk / 1 reactie

Vraag

Ik ben al jaren psychiatrisch patiënt, er is jaren geleden een moment geweest waarop de Heere Jezus sprak en waardoor ik ben gaan geloven dat Hij er werkelijk is. Hij haalde mij uit een geweldige eenzaamheid. Nu heb ik last van angststoornissen. Ik heb bijv. anorexia gehad. Dat soort angst heb ik altijd, maar met een veranderend thema. Daarnaast heb ik borderline, wat zich depressief uit. Nu zegt mijn hulpverlener dat ik een angststoornis op geloofsgebied heb, wordt er gezegd dat ik psychotische kenmerken heb, oftewel wanen (ze zullen wel godsdienstwaanzin bedoelen).

Het punt is, ik ben echt niet gek en zij (aardige medewerkers) geloven niet. Ik spreek met ieder kind van God, maar kom er niet meer uit en natuurlijk heb ik (jaren!) gebeden om verheldering en vooral om bevestiging. Nu ben ik daar echt heel erg moe van geworden. Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat de mensen waar ik mee spreek mij ontlopen. Nu hoor ik nergens meer bij. Niet bij Gods kinderen en niet bij de wereld. Ik sta voor schut, heb gefaald enz. De hele wereld draait (weer) om mezelf. Ik ben zó moe, maar ik kan me niet overgeven aan Hem zonder Zijn stem opnieuw te horen. Ik weet dat de fout bij mij ligt, want het is nooit Gods fout, maar wat er aan de hand is begrijp ik niet. Waarom alle vertrouwen weg is? Is me niet duidelijk.

Mijn svp’er probeert al niet eens meer om me te helpen, ik kom daar gewoon om alle ellende er even uit te gooien. Nu zegt mijn familie weleens, kun je niet beter naar Eleos ofzo gaan. Een ander zegt, je moet gewoon stoppen met alle hulp. Ik zou graag aan iemand van Eleos vragen of het zin heeft om naar hen toe te gaan in dit geval. Het probleem op geloofsgebied is maar een deel van het geheel, bovendien zijn er zoveel cirkelredenaties in mijn hoofd, dat er op elk advies een weerwoord is. Om dat te doorbreken is geloof nodig en ik denk niet dat een mens mij dat kan geven. Ik durf me niet zo goed op de gewone manier aan te melden om dit soort vragen te stellen, maar ben wel heel benieuwd of dit een herkenbaar verhaal is en of jullie werken met dit soort problemen en natuurlijk of dat dan resultaat heeft gehad.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat een worsteling voor u om zo in cirkels rond te draaien. In beslag genomen door alle angsten en maar bezig met gevoelens en gedachten. Het beeld komt in me op van het volk Israël en de koperen slang. Ze werden heftig aangevallen door giftige slangen. Ik stel me voor dat ze bezig waren om de slangen van zich af te houden. Het laatste wat je dan zou willen is omhoog kijken. Toch lag daar de redding. Hetzelfde beeld spreekt uit psalm 25 waar de psalmdichter aangeeft dat de Heere zijn voet uit het net van de boze zal voeren. Hij kijkt ook omhoog in plaats van naar zijn voeten en het net.

Waarschijnlijk noem ik geen nieuwe dingen. En het kan zijn dat u alleen nog maar meer piekert door deze opmerkingen. Elke informatie en tekst uit de Bijbel kan nieuwe stof zijn om te piekeren. Er zijn gezonde grenzen nodig in het bezig zijn met godsdienst. Dan kan het goed zijn om niet buiten normale tijden van bidden, Bijbellezen en kerkgang bezig te zijn met deze dingen.

Door aanleg om overmatig angst te voelen is het logisch dat ook op het gebied van geloofsvertrouwen grote angst speelt. Het laat zien hoe belangrijk de verhouding met de Heere voor u is.

Het is zeker mogelijk om bij Eleos aan te kloppen voor hulp. Juist om verheldering te brengen in de plaats van geloof in verhouding tot de psychische moeite. Het is ook mogelijk om naast de bestaande hulp een second opinion te vragen.

Als er nu sprake is van intensieve hulp, is het goed om eerst af te stemmen op een telefonisch spreekuur. Uw behandelaars kunnen aan Eleos vragen om mee te denken. Eventueel via het Kennisinstituut Christelijke GGZ.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

M. Geluk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Eleos Jeugdzorg Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Functie: relatie

Tags in dit artikel:

angstborderline
1 reactie
wk156
Als er gezegd wordt dat je psychotisch bent is het heel moeilijk om het tegendeel te bewijzen, ook bij Eleos.
Aan de andere kant kun je met geloofsgerelateerde problemen wel beter bij Eleos zijn als in de algemene GGZ.