Christelijk dansen

Ds. H.H. Klomp / 39 reacties

Vraag

Ik zou graag op een christelijke manier willen leren dansen. Dans wordt vaak afgewezen en dat kan ik ook goed begrijpen. Veel dans is onzedig en het lichamelijke staat voorop. Verder is de muziek vaak niet bepaald christelijk te noemen. Echter, wat is er mooier om met ziel en lichaam, met stem en lijf, met je 'helemaal' God groot te maken? Ik speel ook orgel en ik vind improviseren het mooist om te doen, omdat je dan heel je innerlijk erin kwijt kunt. Tegelijk heb ik dat wel moeten leren en ik zou het nog veel beter willen kunnen. Vaak voel ik me nog zo gehandicapt. Dan zou ik iets willen spelen, maar lukt dat niet. Door oefening gaat het wel steeds beter. Zo zou ik ook willen leren dansen. Niet om op te treden, niet om mezelf op de voorgrond te zetten, maar gewoon, eenvoudig, om bij het zingen van een lied niet slechts met mijn stem God groot te maken, maar Hem met heel mijn lichaam groot te maken en daar heel mijn innerlijk in te leggen. Misschien vind u dat gek, niet passend bij onze cultuur, maar ik denk dat toch zoals veel mensen muzikaal zijn, de een meer dan de ander, zo ook veel mensen het bewegen op muziek in zich hebben, maar dat dat door de opvoeding afgestompt wordt. Dat is toch jammer! Het zou toch veel mooier zijn als kinderen leren dat op een christelijke manier vorm te geven! Ik zag pas hoe de uitslag van de verkiezingen bij de VVD ontvangen werd: hele fatsoenlijke ministers stonden te juichen, met de handen omhoog te klappen en half te springen. Hoe werelds het er verder daar aan toeging, maar ik dacht wel: dat ze zoiets relatief kleins, wat over een paar jaar weer anders kan zijn, zo enthousiast ontvangen. Hoe enthousiast behoren wij dan wel niet te zijn voor onze Heere Jezus Christus, die ons voor eeuwig (!) gered heeft! Zeker, dat moet allereerst een zaak van het hart zijn, maar dat moet ook zeker geuit worden. Mijn vraag is dus of u weet waar ik op een christelijke manier kan leren dansen (en dan bedoel ik niet allerlei kunstige dans waarbij iets uitgebeeld wordt, maar gewoon eenvoudig bewegen op de muziek bij het zingen van een goed lied). Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een moeilijke vraag. Ik weet geen adres waar je christelijk dansen kunt leren. En de vraag is: of je dat wel moet doen. Joden bewegen bij de Klaagmuur hun lichaam wat spastisch heen en weer, om helemaal God te loven. Ik vind het vaak wat aangeleerd. Niet spontaan. In Afrika bewegen de mensen gemakkelijker, ook in de godsdienst en zelfs in de kerk. Het ritme zit in de genen van deze bevolkingsgroepen. Bij ons is dat anders. Al verschillen de mensen onderling in aard en aanleg.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag me echt af of je daar echt dansen voor moet leren. Als je van binnenuit de Heere mag kennen, komt heel het lichaam daar in mee. Daarom zingen we ook in de kerk. Dus ik betwijfel of dansen voor God goed is. Wij leven in een lichaamvereringscultuur. Het zou best kunnen zijn dat jouw wens daar (onbewust) door beïnvloed is. Die cultuur betekent teveel eer voor het lichaam an sich. Al veracht de Schrift ons lichaam beslist niet! De mens is ziel en lichaam! Bij dansen komen toch vaak de erotische kanten naar voren. Omdat onze cultuur ook sterk geërotiseerd is. Natuurlijk strijd je daartegen als je de Heere persoonlijk mag kennen en dienen. Maar dan nog sta je open voor zonde(n) op dit gevoelige gebied van dans en gevoel. Om niet te spreken over sensualiteit en erotiek.

Het voorbeeld van de VVD-verkiezingsuitslag op 12/9 heb ik zelf ook even gezien. Ik vond de zanggroep nogal erotisch overkomen. Zo kan het beslist niet, maar dat geef je zelf ook al aan. Het gaat niet om de dans. Maar om het leven voor en met de Heere waar hart en hoofd en hand, gevoel en wil en al wat aan en in je is, in meekomen. En dan nog blijven we aangewezen op de genade van de Heere Jezus. Hij heeft nooit gedanst voor Zijn Vader en dus daar ook geen voorbeeld of leidraad voor gegeven. Hij zou het volmaakt gekund hebben, maar Hij deed het niet!

Ik vond het moeilijk om je vraag te beantwoorden. Maar hopelijk heb je er toch wat aan.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

dansen
39 reacties
dkw
Ik begrijp het wel, zeker bij het zingen van een mooi lied.
Heel, heel jammer dat het zingen in de kerken vaak zo oppervlakkig is, snel een paar psalmen, vaak slecht begeleid op een orgel, allemaal blijven zitten en een beetje meebrabbelen.

Nee, we zouden moeten opspringen, in onze handen klappen, onze handen open spreiden, hoofd omhoog en zingen, uit volle borst, ook al is het een boetpsalm.

@Vragensteller, naar mijn weten zijn er geen christelijke dansen of les daarin, maar je kunt wel in je handen klappen, je armen bewegen naar God toe, of ga inderdaad anders eens in Afrika kijken waarmensen het wel kunnen.
Pitty88
http://www.aanbiddingsdans.nl/

En google verder eens op aanbiddingsdans. Er is genoeg te vinden.

Succes!
Hopeful
http://www.youtube.com/watch?v=PrCal6kE-r4&feature=relmfu

Al wel een oud filmpje, maar wat een feest!! Met soort van joodse tradities erin verweven. Zo is het toch geweldig om God te prijzen
rotterdam1
Een algemeen advies om niet te dansen lijkt mij niet bijbels.

Doch waarbij zal Ik dit geslacht vergelijken? Het is gelijk aan de kinderkens, die op de markten zitten, en hun gezellen toeroepen, en zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst.

Mirjam, de profetes, de zuster van Aäron, nam een tamboerijn in haar hand, en al de vrouwen gingen achter haar aan, met tamboerijnen en in reidans.

En het gebeurde, toen de ark van het verbond van de HEERE bij de stad van David kwam, dat Michal, de dochter van Saul, door het venster naar beneden keek, en koning David zag dansen en huppelen.

Psalmen 150 vers 4 ; loof hem met dans en tamboerijn, loof hem met snaren en fluit.

Het gaat m.i. te ver om klassieke dansen (b.v. de wals) maar ook ballet als erotisch te bestempelen.
Wat doen we dan m.b.t. gymnastiek ? schoonzwemmen ? enz.
sydneylover
Het heeft volgens mij alles te maken met de ronduit stijve tradities in de refo-kringen. Soms krijg ik het gevoel dat mensen niet meer uitbundig durven zijn omdat daar een taboe op heerst, omdat het zo'n contrast vormt met het schuldgevoel dat in menige kerkdienst mee naar huis wordt gegeven.

Ik ben in Israël getuige geweest van een besnijdenis, waarbij de rabbi voorop ging in de dans! Totaal verschillend van hoe een doopbediening bij ons gevierd wordt.

In het algemeen zijn de Joden veel uitbundiger in het vieren van hun hoogtepunten. Als ik dat vergelijk met onze bruiloften dan gaat het er ronduit saai aan toe.

Ik denk dat de dominee wel een correct beeld schetst hoe het tegenwoordig gaat, want inderdaad zijn veel dansen vooral erotisch van aard.
Ik ben zelf helemaal niet zo geïnteresseerd in dansen, maar mijn dochter lijkt wel geboren voor het ballet, loopt altijd op haar tenen te draaien. Ook vind ik het schitterend hoe sommige flashmobs in elkaar zijn gezet. Zo maar wat voorbeelden.
Ik zou oprecht willen dat christenen zich veel vrijer op dit terrein zouden gaan begeven! Omdat ik geloof dat er in de kern niets mis is met dansen.
Gerteke
Met alle respect voor de dominee, en ervan uitgaande dat de dominee het letterlijk bedoelt: het is echt niet waar dat bij Afrikanen het ritme in de genen zit. Zij leven slechts in een cultuur die bewegen op muziek al jarenlang stimuleert. Als je je moeder al in haar baarmoeder voelt dansen, ze je als kind voorgaat op dansmomenten, dan neem je dat als kind over.

Ik ken kindjes wiens ouders muziek en dans stimuleren. Die staat al op hun wankele pootjes te bewegen met alle ledematen en enthousiasme die ze hebben. In de kerk gebeurt dat vaak niet, en zie je dat de kindjes het ongemakkelijk vinden (vanaf een bepaalde leeftijd).

Dansen hoort bij de mens. De bewegingen daarbij zijn niet erotisch, maar wij calvinisten ervaren dat wel zo. Vervolgens proberen we het prille gevoel voor dans en ritme uit onze kinderen te verwijderen.

Vraagsteller: ik denk dat je niet anders kunt dan het jezelf aanleren in je woonkamer op de muziek die jij leuk vindt. O.a. zo heb ik het gedaan. I love dancing!
Wildevijg
2 samuël 6,14
henken
http://www.hadassasliedrecht.nl/
http://www.youtube.com/watch?v=43n-yEFWYSc&feature=relmfu
vlokje
Ergens staat toch zo ongeveer: Prijs de Here, mijn ziel en AL wat in mij is, zijn heilige naam.
Ik denk als je overstelpt wordt met blijdschap in God dat alles gaat bewegen, tintelen en sprankelen, in zuiverheid. Gods liefde is bruisend, en ik kan me niet voorstellen dat God een ingetogen blijdschap verkiest boven kinderlijke uitbundigheid.
Vraagsteller: misschien een gat in de markt. Laten we niet soberheid laten overheersen, maar vertrouwen op kinderlijk enthousiast mogen zijn in God. Ik vind echt dat je hier een gat in de markt hebt gevonden. Gelet op de reacties zijn er al potentiele kapers op de kust die mee willen doen. En zoals met alles: tegenstanders zul je altijd tegenkomen, maar volg nu maar eens je eigen hartelijke wens: Jubelen met alles wat in je is, in God, is dat nu zo vreemd?
schaapje
2 Sam.6:14 was een vreugdedans van David, spontaan en niet ingestudeerd en zonder toeschouwers.

En als ik op internet kijk naar de z.g. aanbiddingsdansen zie ik iets heel anders jonge meisjes en vrouwen die alles goed ingestudeerd hebben en de gemeente die alles moet bekijken.
Ik heb zoiets wel eens meegemaakt in een gemeente tenenkrommend vind ik het, nergens komt in de Bijbel aanbiddingsdansen voor, wat ook nog wordt gedaan voor een publiek, ik kan het niet anders zien dan grote ijdelheid van de danseressen, want het zijn altijd wel de vrouwen die dansen, ik zie de mannen niet zulke bewegingen maken met hun lichaam.

Wel kan ik met vreugdedans en opspringen van vreugde wel goed voorstellen als dat spontaan zou gebeuren.
blijblij
@schaapje: want er was niemand die ging kijken toen de ark naar de stad werd gebracht?!?
In elk geval zag Michal het ;)

Verder vind ik VVD-ers die dansen niet echt erotisch, en als de zanggroep die vieze mannen van LA the Voices waren die zongen werd ik daar ook niet echt, laten we het netjes houden, "vrolijk" van. Om maar niets te zeggen over het koortje van 50+!
schaapje
@blijblij
David gaf geen "voorstelling" zijn dan was een dans van vreugde, die ik me heel goed kan voorstellen.
En als je zegt dat er iemand ging kijken is dat niet hetzelfde wanneer je op je stoel zit in een gemeente en het allemaal maar over je heen moet laten komen. Als ik behoefte heb aan een soort ballet dan kan ik naar de schouwburg.

Naar ik weet is dit alles uit Amerika over komen waaien, je kan zelfs speciale kleding uit Amerika bestellen, er zijn hele clubs opgericht om vrouwen bepaalde dansen en bewegingen te leren.
Wat heeft dit te maken met een eredienst voor de Here God?
janvanverweg
de hele wet komt samen in 'heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'.' het an zijn dat he naasten in de kerk waar je zit aanstoot nemen als je daar opeens gaat dansen :)
maar je schrijft dat je meer denkt aan thuis dansen, alleen voor Hem. zoals je het in je vraag beschrijft valt dat helemal i het grote gebod. niet kantje boord, maar tot in de kern! bulls eye.

hoe je kan leren dansen? prober uit wat jij als goede expressie van wat in je leeft ervaart. draai, spring ren buig huppel, armen wijd, hoog etc etc.
denk erover na wat je in je danse wilt uiten e in wat voor vorm je dat kan gieten. choreografie.
je dans heft niet 'mooi'te zijn. zelf zng ik aardig vals, het zou wat voor God zing ik!

maar meestal heb je muziek nodig om te dansen. welke muziek en wat communiceert het. Neem de matheus passion. prachtige muziek met veel variatie. elk deel vraagt om een andere manier van dansen vanwege de expressie die in de muziek zit.
rotterdam1
@ Schaapje ; 2 Sam.6:14 was een vreugdedans van David, spontaan en niet ingestudeerd en zonder toeschouwers.

Nee dat klopt echt niet Schaapje - Koning David danste, uitsluitend gekleed in een lendedoek, ten aanschouwen van het hele volk.

20 Toen David terugkwam om zijn gezin te zegenen, kwam Michal, de dochter van Saul, naar buiten, David tegemoet en zei: Wat zal de koning van Israël vandaag geëerd zijn, die zich vandaag voor de ogen van de slavinnen van zijn dienaren heeft uitgekleed, zoals een leegloper zich schaamteloos uitkleedt!
21 Maar David zei tegen Michal: Voor het aangezicht van de HEERE, Die mij uitgekozen heeft boven jouw vader en boven heel zijn huis door mij aan te stellen als een vorst over het volk van de HEERE, over Israël, ja, voor het aangezicht van de HEERE heb ik gehuppeld!
Omega
@Rotterdam1 Er staat dat David een linnen lijfrok aanhad, dat is wat anders dan een lendendoek. Dat betekent dat hij alleen zijn koningsmantel had uitgedaan, niet ook nog eens de rest ;-)
schaapje
@Rotterdam ok je hebt gelijk, misschien had ik wel met hem meegehuppelt van blijdschap, in ieder geval was het spontaan uit blijdschap over een bijzondere gebeurtenis en niet ingestudeerd!

Ik heb het één en ander opgezocht op internet en ook beken, maar wat er over z.g. aanbiddingsdansen te zien is vind ik persoonlijk niet thuis horen in een eredienst voor de Here God. En ik zie David nog niet zulke bewegingen maken, haha.

Kijk eens op "Vlaggen en dansen in onze samenkomsten" ik sta helemaal achter de woorden zoals deze "cultus" wordt uitgelegd.

Ik blijf het raar vinden, een groep vrouwen/meisjes gaan aanbidden en vinden dat ze dat met een ingestudeerde dans moeten doen, daar moet naar gekeken worden?
Kan iemand mij uitleggen wat voor opbouwends daar aan is?

Aanbidden wij niet in Waarheid en in Geest.

En laat niemand met de teksten aan komen dat we God moet eren met ons lichaam want dat staat in de context over hoereij!
rotterdam1
@Omega, Je hebt gelijk, mijn vertaling "lendendoek" is niet correct.
Het woord is "EFOD". Een efod was een soort hesje wat de priester droeg bovenop zijn priesterkleed.
Maar, probeer eens een afbeelding te bekijken van een Efod, als je verder niets draagt ..............
Waarom zou Michal anders zo ontstemt geworden zijn ?
Ze vond het niet gepast - te bloot wellicht ?

Tijdens een festival van de Ethiopisch Orthodoxe Kerk wordt, jaarlijks, de doop van Jezus Christus door Johannes de Doper herdacht en gevierd. Gedurende drie dagen vinden op diverse lokaties in het land vele processies plaats, waarbij een replica van de Ark des Verbonds wordt meegedragen.
Op de derde dag wordt in de morgen een grote bijeenkomst gehouden, waarna de Ark in een grote processie wordt teruggebracht naar de kerk. Soms gaat vooraan de stoet een schaars geklede jonge, springende en dansende priester. Vlak voor het bereiken van de eindlokatie vormen de bezoekers een grote kring om de priesters en worden er traditionele dansen opgevoerd.

@Schaapje ; laten we elkaar wat ruimte geven a.u.b., we zijn niet allemaal hetzelfde, lees nog eens Romeinen 14. Beter van elkaar leren dan elkaar bekritiseren.
Daniel
@allen.....wees zo ingetogen als mogelijk is, zoals mijn oma al wist, dansen is voor de duvel.
Zij heeft daardoor de uitdrukking 'te dom om voor de duvel te dansen' uitgevonden. Wat ben ik trots op wijlen mijn oma.
Ze hield niet van wereldse zaken, ze bakte appeltaart voor haar kleinkinderen, ze las haar kleinkinderen voor uit de christelijke boekjes voor kinderen en daarna bracht ze ons naar bed. Dan lag je in de boerderij, de koeien achter in de stal, de varkens aan de overkant, als kleinkinderen voelden we daar ons dicht bij God.
Over dansen hadden we nooit gehoord, wij sprongen en dansten als kinderen en dan dachten we niet aan God.
Wie denkt nu de hele dag aan God?
schaapje
Een beetje een dooddoener om weg gezet te worden als iemand die anderen niet de ruimte geeft of niet in de liefde staat door aanstoot te nemen!

We zijn zeker niet allen hetzelfde de één zal zich meer uiten in de liefde dan de ander en zo ook naar God toe.
Ook heb ik niets maar dan ook niets tegen dansen, zie dat zeker niet als iets van de duivel, zoals de oma van Daniel hahaha!

Maar houdt dat als een hobby als een vrijtijdsbesteding voor jezelf, ga op ballet, of op één of andere dansgroep als je je daar goed bij voelt, maar maak er geen voorstelling onder het mom van aanbidding in de eredienst van God.

Als je op internet gaat zoeken vind je de grootste onzin er wordt zelfs geschreven dat aanbiddingsdansen profetisch kunnen zijn en zo ook dat gedoe met vlaggen zwaaien. Profetisch vlaggezwaaien? Mensen waar zijn we mee bezig? Aanbiddingsdansen zou ook lichamelijke genezing geven?

Maar ik had een vraag gesteld aan de voorstanders van dat soort gedans en heb er geen antwoord op.
Dus nogmaals wat is hier opbouwend aan en waar kunnen wij in de Bijbel iets vinden over aanbiddingsdansen,
en ik bedoel geen vreugdedansen,
dkw
@schaapje, opbouwend en aanbiddingsdansen weet ik niet zo veel van, alleen is het wel zo volgens mij dat dansen een uiting van emotie is, net als huilen bijvoorbeeld.
En natuurlijk kan je daar op doorslaan, maar dat wil nog niet zeggen dat het fout is, met muziek kan er ook doorgeslagen worden, maar dan is niet alle muziek fout.

Er is al een discussie geweest daarover op het forum:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=31&t=23754