Bijbelboeken

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Op welke volgorde (bijvoorbeeld voor een pasgelovige) is de Bijbel het beste te lezen? Waarom is bij het samenstellen van de Bijbel voor wellicht een andere volgorde van de bijbelboeken gekozen? Is er ook een overzicht van de tijd/setting waarin de bijbelboeken zich afgespeeld hebben of geschreven zijn? Bijvoorbeeld welke profeten leefden wanneer en welke bijbelboeken zijn in dezelfde tijd geschreven?

Antwoord

4 reacties
Zv70
Mbt de laatste vraag: koop de HSV Studiebijbel of de BMU (SV).
En ik zal een overzicht mailen naar Refoweb, dat kun je daar dan opvragen.
Jesaja40
De Hebreeuwse Bijbel eindigt met 2 Kronieken.

Voor ons als Joden lezen wij de Bijbel als nakomelingen van ons voorgeslacht. Onze eigen geschiedenis is op schrift gesteld. Ook in de mondelinge leer zijn wij daar zeer regelmatig mee bezig en passen dat toe in de praktijk.

Ieder jaar lezen en bestuderen wij de 5 boeken van Mosje, waarin de basisprincipes ons worden voorgehouden.

Mijn persoonlijke advies is begin met lezen. Kom met vragen die niet duidelijk zijn waarom het zo opgeschreven zijn. Geschiedkundig is het gemakkelijkste te vertalen. Een diepere betekenis gaat (vaak) verloren bij een vertaling.
Samanthi
@jesaja40

Hoe zit het dan met de profeten?
Jesaja40
@Samanthi

Van heel veel profeten weten we gelukkig wie hun tijdgenoten waren. Zij vormen een geheel in de Koningen en Kronieken.

De beste methode is het combineren van pericopen die gaan over een bepaalde gebeurtenis onder mijn volksgenoten.

Onze bezetters verboden ons om uit de Thora te lezen. Dat bracht ons in grote verlegenheid en het antwoord daarop was: maar dan lezen we gewoon vergelijkbare delen uit de Bijbel (Haftara) die zeer nauw aansluiten bij de Thora lezingen.

Als gevolg daarvan leerden wij dat de samenhang van Thora en Haftara veel breder is: deze gaat door alle generaties heen. Niet statisch maar dynamisch.

Messiasbelijdende Joden hebben een extra lezing uit het Beriet Chadasja (NT) die perfect aansluit op de Thora en Haftara lezingen.

Dus wij zoeken heel bewust naar samenhang in de Bijbelboeken.

In het christendom geldt de regel "schrift met schrift vergelijken".