Jozua moeilijk te lezen

Ds. W. C. Meeuse / 11 reacties

Vraag

Elke avond lees ik een gedeelte uit Gods Woord, op volgorde. Ik ben nu bezig met het boek Jozua. Het is soms zo moeilijk om te lezen (en vol te houden), vooral als het gaat over alle veroveringen, verdeling van het land en andere gedeelten. Ik weet niet goed hoe ik het moet lezen, hoe ik het kan onthouden en wat ik er uit kan leren. Kunt u helpen?

Antwoord

Dat is een goede gewoonte: het Woord van God moet ons dagelijks manna zijn. Dan is er iedere dag genoeg! Daarom de goede raad: volhouden.

Maar bij het lezen van Gods Woord stuiten we steeds op moeilijke passages. Die we niet begrijpen. Maar ook, zoals je aangaf, geschiedenissen die voor ons onwerkelijk lijken te zijn. In het boek Jozua, waar o.a. de verdeling van het beloofde land wordt beschreven, zien we de vervulling van Gods beloften aan Abraham gegeven. Daartoe moesten ze de oorspronkelijke bewoners verdrijven. Daarin waren ze helaas ongehoorzaam, wat tot op de dag van vandaag gevolgen heeft.

We kunnen de Bijbel, behalve op volgorde, ook op een andere manier lezen. Er zijn Bijbelleesroosters in omloop, die op een andere volgorde alle Bijbelboeken aan de orde stellen.

Bij moeilijke passages kunnen we gebruik maken van Bijbelverklaringen. Ik wijs daarbij graag op de kanttekeningen van de Statenvertaling. Er zijn ook goede Bijbelverklaringen in omloop (Matttew Henry b.v.). De aanschaf ervan lijkt wat duur, maar gezien het dagelijks gebruik ervan is dat alleszins de moeite waard. Ik kan ook wijzen op het boekje "Leer me lezen" wat ik schreef over de manieren van Bijbellezen (uitgave De Banier). Verder is voor persoonlijk Bijbellezen gebruik te maken van het boek "Ontdekkingstocht - een dagelijkse gids door de Bijbel" (Uitg. Intern. Bijbelbond).

We hebben inderdaad bij alles wat we lezen ons af te vragen: wat wil de Heere hiermee tot mij zeggen? Want het Woord van God is als een persoonlijke brief van God aan ons gezonden. Tolle lege: neem en lees.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

bijbellezenbijbelverklaring
11 reacties
adriano313
Beste vragensteller, verduidelijking/ ter bemoediging

Voor je Jozua als Bijbelboek gaat lezen is het goed om te weten wie Jozua was

1.Het eerste wat we over Jozua (ex17) weten is dat de opdracht krijgt om als aanvoeder te vechten tegen Amelek. Amelek staat synoniem voor het kwaad en door het oude testament geeft God herhaaldelijk de opdracht roei Amelek (het kwaad/ geestelijke macht erachter) uit! Amelek (kleinzoon ezau) laat telkens zien dat ze het gemunt hebben op Israël. Achterbaks of onder de gordel, het maakt niet uit, het heeft ook maar 1 wens , Israël aanvallen en uitroeien. (de Amelekieten worden dan ook steeds niet helemaal uitgeroeid)
Door het zwaard (v13) wordt het kwaad overwonnen =>efe. 6 Gods woord = G. zwaard

2. Jozua is van jongs af aan in de leer als dienaar van Mozes (num11:28) en doet niet ander dan uitvoeren en uitvoeren. Overal waar Mozes was, was Jozua. Hij is dus a.h.w. heel 24 uur per dag levenslang praktijkervaring aan het opdoen gedurende de voorbereiding op de intocht van Kanaän. God had dus al een doel met Jozua voor ogen Ex17:14 En de HEERE zeide tot Mozes: Schrijf dit ter gedachtenis in een boek, en PRENT(!) het Jozua in

3 Jozua was ook diegene die met Mozes op de berg sinai meeging terwijl niemand de berg mocht aanraken. Vlak voor het einde ging Mozes alleen verder. God dulde jozua ook

4. ex 32 jozua is de opletter/ de boodschapper degen die waakzaam is

5. (ex33) Jozua bleef in de tent der samenkomst (dat is dus GEEN tabernakel) als Mozes elke keer wegging. Hij verbleef dus in de tegenwoordigheid van God als Mozes weg was

6.Mozes is de verspieder die de reuzen (demonen) aandurft omdat hij weet dat God ze verslaat samen met Kaleb.

7 Jozua en kaleb waren de enige 2 die de 40 jaar woestijn WEL overleefden

8. num 27:18 Jozua, een man, van geest vervuld, kreeg de handen opgelegd van Mozes en verkreeg hierdoor een geestelijke bevoegdheid om het bevel verder te voeren en verkreeg Mozes (geestelijke) heerlijkheid.

9. Jozua is ready om Kanaän in te trekken

Start jozua 1, De opdracht des ?HEEREN

Kanaän is het beloofde land, het land van melk en honing (zegen). In NT is een wedergeboren iemand gezegend in Christus. En nu komt het mooie.
God leidt zijn volk het beloofde land (als Christen zijn koninkrijk) in. Zodat we als Christenen in onze bestemming komen als volk, als natie maar ook individueel.
Dus ten diepste betekend dit dat je persoonlijk moet groeien door je plaats(en) in te nemen zodat je ook vrucht kan dragen. Zodat Zijn koninkrijk door u en mij zichtbaar wordt. Het in bezit nemen van Kanaän is dus een heenwijze naar een Christen die tot geestelijke volwassenheid groeit. Hoe groeit hij/ zij?

Door GEESTELIJKE positie in te nemen, door de VIJDANDEN te verslaan, door uit te bouwen en te bouwen, door etc.
En dit doe je niet alleen, maar GOD geeft EXPLESIET instructies hoe je zaken moet aanpakken.Hoe je land in bezit neemt, hoe je bolwerken verslaat (b.v. stad Jericho, Ai)

Jozua is dus een totale heenzijze voor Christen hoe ze in opdracht van God hun positie en plaats binnen Zijn koninkrijk langzaamaan innemen. Door de principes van het koninkrijk ook te leren en te herkennen. Dus niet door 40 jaar in de woestijn achter te blijven….Maar door te leren en te doen om zo het beloofde land in bezit te nemen!!!

En de Bijbel is zo scherp!!!!! Want met welke les begint Jozua 1:1+2
Na de dood van Mozes sprak de HEERE tot Jozua:
2 Mijn knecht Mozes is gestorven;

zo maak u nu op, trek over deze Jordaan, gij en al dit volk, tot het land, dat Ik hun, de kinderen Israëls, geef.

Mozes is dood. Het markeert een einde en een nieuw begin. Het geeft aan dat je iets achter laat wat misschien heel verdrietig kan zijn maar de boodschap luidt: Zo mak u op en trek over de Jordaan!!!

Als je tot Jezus bent gekomen, dan kijk je niet meer terug naar de woestijn periode, naar alle geliefden, maar je bent ‘alleen’ (natuurlijk wel met God) en ready om vooruit te gaan.
Sterker God bemoedigt je door te zeggen : TREK OP EN GA OVER de Jordaan,

En met welke belofte erbij joz.1:1-9:

Elke plaats, waarop uw voetzool treden zal, HEB Ik u gegeven,
Van de woestijn tot aan de grote rivier en tot aan de grote zee, tegen de ondergang der zon (WAUW),

En Niemand zal voor uw aangezicht bestaan al de dagen van uw leven; zoals Ik met Mozes geweest ben, zal Ik met u zijn; Ik zal u niet begeven, en zal u niet verlaten.
Wees sterk en heb goede moed! want gij zult dit volk dat land erfelijk doen bezitten, dat Ik hun vaderen heb gezworen hun te geven. Etc.

Het boek Jozua geeft dus inzicht in - :
strategie, bestemmingsplannen, aanvalsplannen, verdedigingen, maatschappelijk kwesties, sociale omgang. TAL van inzichten, het slechten van bolwerken, samenwerking, conflicten, relaties, hindernissen, reuzen, rangorden, volgorden en uiteraard Goddelijke instructies, etc.

- hoe een CHRISTEN, zijn door God beloofde land inneemt!

Hopelijk heb je hier wat aan. Veel leesplezier verder.
machiels
@adriano

Na het lezen van jouw antwoord is het boek Jozua er echt niet makkelijker door geworden. Wat moet ik met al dat inzicht aan het eind van je verhaal?

Kun je me het 'vreemde' gebruik van hoofdletters verklaren? Ik vind het af en toe echt storend!
adj106
Ik vind het bijzonder dat adriano de tijd neemt om dingen uit te leggen en voor mij is het gebruik van hoofdletters niet vreemd, maar juist een versterking van wat hij zegt.
Morris
De oorspronkelijke lezers van de Bijbelboeken lazen natuurlijk met een geheel andere 'bril' dan wij. Veel van wat wij nu Oude Testament noemen beschrijft voor Israel ook een gezamenlijke (ontstaans)geschiedenis van een volk en hun relatie met hun God. Dat delen wij natuurlijk niet met die lezers/hoorders en dat maakt sommige passages saai - om het maar even cru te zeggen. Totdat je af en toe ophoudt met lezen en je in gemoede afvraagt waarom onze goede God ook ons die teksten laat lezen. Welke Boodschap heeft Hij ermee voor ons? Preken en bijbelverklaringen helpen mij daarin soms als eye opener. Ik zou zeggen: niet stug door worstelen maar (blijven) lezen en je daarbij gewoon eerlijk af te vragen wat de Boodschap zou kunnen zijn voor jou in het hier-en-nu. Dat leert soms verrassende inzichten op, is mijn ervaring.
adriano313
@machiels, Sorry als het onduidelijk of storend is overgekomen...

Misschien moet je ook niets,
maar zou je Jozua kunnen toepassen in/ op je eigen leven als je het ziet als een heenwijze naar een leven van een Christen. Om zo met God jou plaats in Kanaän (Koninkrijk) in te nemen. B.v strijd wordt zo geestelijke strijd en innames zijn stappen in je eigen leven/ dat van je medechristenen. Maar als je het als historisch verhaal wilt lezen, ook goed.

Jozua is misschien ook niet gemakkelijk om als verhaal te "lezen". Het is een verslaglegging van belangrijke gebeurtenissen die inzicht geven over HOE(sorry) het er allemaal aan toe gaat. Misschien zou je voordat je gaat lezen kunnen bidden of God jou inzichten wil laten zien. Beperk je misschien tot 1 hoofdstuk en probeer je eens in het verhaal te verplaatsen.
Wat gebeurt daar nu precies, wat speelt er figuurlijk af

Wat de hoofdletters betreft, je kan niet kiezen uit vetgedrukt, italic, of onderstreept. Vandaar de hoofdletters, zodat ik toch op tekst nog enigszins nadruk kan leggen

grt
AHHK76
Je hoeft niet alles te onthouden wat je leest, als je er maar iets mee kunt in het dagelijks leven en ik hoop dat je dat lukt met bovenstaande antwoorden en reacties.
adriano313
@Joehoe, volgens mij mis je een deel van de bijbel verhalen,

Als je dan op een humanistische manier gaat denken.. tja dan klinken dingen wel eens minder prettig maar gelukkig is God (van abraham, izak en jakob) niet van het humanisme.

God schept elk mens, hij heeft elk mens lief, alleen de (mate) goddeloosheid van de mens zorgt er voor dat God van hen afwijkt. De duisternis is juist hier een uitstekende medestander
Als een jakhals ruikt hij zonden en eigent hij gebieden in mensenlevens op, die doorspekt zijn van occulte praktijken, toverij, hoererij, afgoderij, en ga zo maar door. Dit groeit dan door tot een geestelijk kwaad. Dit kan niet. De duisternis kan nooit groter groeien dan Gods heerschappij.

Dit vertaalt zich dat er een geestelijke wereld in/ achter deze volkeren verscholen zit. Amelek, is een goed voorbeeld maar lees ook maar een de nakomelingen van Cham. Deze hele tak is doorspekt van duistere figuren .

Volkeren die beheerst worden door duistere machten, vertonen altijd een gedrag wat ten nadele is van een Jood (Mijn volk). Dit nadeel gaat ALTIJD gepaard met moord en doodslag. Want dat is wat de duivel doet. Kinderen van God proberen te roven en te doden

Maar God is almachtig en niet alles is zielig. Een iedere stad die vrede wil, krijgt een vrijgeleide (maar de stad wordt wel ingenomen)

Het zijn dus de goddeloze volken niet die tegen Israel vechten, maar een duister wereld die achter deze goddelozen verscholen zit. En er is maar 1 manier waarop een geestelijke wereld niet actief kan zijn. Als er geen goddelozen meer zijn.

Daarom moest b.v. amelek uitgeroeid worden, Had TOP prioriteit bij God en was de ondergang van koning Saul die niet luisterde. Maar ook de filistijnen=> simson

Hopelijk wordt het je zo wat duidelijker waarom het moorden plaats vindt. Tot aan de wortel. Maar oordeel niet, want het is God die rechtvaardig is en oordeelt.

Hij heeft iedereen lief!
Gerard
Beste vragensteller,

Ik begrijp je moeite. Na voorheen vooral Bijbelboeken van het NT te hebben gestudeerd ben ik nu net als jou de Bijbel van begin tot einde aan het lezen en studeren. Begonnen in de herfst van vorig jaar en ben nu in Mattheüs aangeland. Ik heb veel geleerd maar er zijn ook nog steeds stukken die niet goed begrijp of wat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. Ik laat die gewoon liggen. Ik heb wel een aantal commentaren gelezen soms maar die kunnen mij lang niet altijd overtuigen. Matthew Henry heb ik wel een goede indruk van (de engelse versie is vrij verkrijgbaar).

Er zijn ook inderdaad taaie stukken, moeilijk door te komen. Ik lees die gewoon door. Ik maak samenvattingen en notities bij elk hoofdstuk want ik merk dat ik dingen beter ga begrijpen als ik ze in mijn eigen woorden probeer weer te geven. Bij sommige hoofdstukken staat of stond dan soms alleen: "begrijp ik niet, later op terug komen".
Ik heb gemerkt dat sommige dingen later ineens duidelijk worden en ik verbanden ga zien die ik eerst niet zag.

Ik denk dat Adriano goede punten naar boven haalt, waar ik achter kan staan maar pas op voor teveel 'inlegkunde' en vergeestelijking van dingen. Alhoewel er zeker veel zaken zijn in het OT die ook beeld staan voor de toekomstige dingen, is de veroveringen en verdeling van het land in de eerste plaats gewoon dat het land werd veroverd en verdeeld onder Gods hoede. De Bijbel is niet een vernunftige puzzel dat alleen door hele slimme mensen kan worden ontcijferd, of waar verborgen boodschappen in staan die je moet proberen te vinden. Het is gewoon de openbaring van God, om Hem te leren kennen en vertrouwen, aan simpele en verloren zondaren zoals jij en ik. Niet alle gedeelten hebben een direct toepasbare inhoud naar ik meen, behalve het leren kennen van Gods karakter.

Als je je tot Jezus hebt bekeerd en de Heilige Geest hebt ontvangen zullen dingen je vanzelf duidelijk worden bij het lezen al naar gelang God dat nuttig vindt voor jou. Hij geeft niet met mate maar in overvloed.

Wat het boek Jozua betreft zijn twee hoofdpunten mij sterk bijgebleven: Gods ontferming en Jozua's geloof.
Ook Rachab, de hoer, moeder van Boaz en overgrootmoeder van David, die een geloofsheldin is in Hebreën 11 en verkoren in de lijn waaruit Jezus zal voorkomen.

Zoals al gezegd door ander hierboven, hou vol en ga gewoon verder. Het loon is groot.
Morris
@Joehoe: Tja. Velen hikken tegen het geweld in het Oude Testament aan. Ik zelf ook. Dat ‘op te lossen’ door te verwijzen naar het feit dat het toen een andere tijd was, vind ik flauw en het doet volgens mij ook geen recht aan de boodschap van deze Bijbelboeken. Dat zal ik dan ook niet zeggen. Ik heb bij al dat geweld wel een paar kanttekeningen die ik zelf ben tegengekomen:

(1e) God geeft de Israëlieten de expliciete opdracht om de Kanaänieten te vernietigen. Als je niet alleen het boek Jozua leest, maar bijvoorbeeld ook Genesis en Leviticus, komt die opdracht kennelijk niet voort uit Gods gunst voor Israel (nl. dat zij het hen beloofde land mogen bezitten) maar wel als een straf voor de afgodendienst van de Kanaänieten. Zij aanbaden demonen in plaats van God. Het moordend geweld tijdens het innemen van het land is dus volgens de Bijbel de executie van en straf van God. Dat is iets anders dan een bloedige veroveringsoorlog.

(2e) Gods opdracht is éénmalig en selectief. De Israëlieten mogen niet zelf bepalen welke volken zij sparen en welke niet. De Edomieten en Moabieten moeten bijvoorbeeld gespaard blijven. God geeft geen carte blanche voor het uitmoorden van iedereen die ze tegenkomen, al komt dat bij eerste lezing wellicht wel zo over. (Dat werpt denk ik een interessant licht op de verhouding tussen Israel en de Palestijnen. Dat issue ligt volgens mij in bijbels licht niet zo simpel als dat sommigen willen doen geloven.)

(3e) In tegenstelling tot wat in die tijd (en in vele, vele eeuwen daarna) gebruikelijk was, wordt geweld in de Bijbel niet verheerlijkt. Ook niet in het Oude Testament. De beschrijvingen zijn op veel plaatsen nogal plastisch – op het NOS journaal zou je de beelden niet tegenkomen – maar toch... Neem nu David. Hij voert oorlog, ja. Als Gods knecht, ja. En dat veroordeelt de Bijbel niet, nee. Maar: David mag daardoor toch niet de tempel bouwen. Door het bloed aan zijn zwaard is hij daarvoor te ‘vies’. Dat is absurd in het licht van de normale moraal van die tijd. Maar het is logisch in het licht van de Bijbelse moraal.

Zomaar wat dingen die me bij nadere lezing en studie zijn opgevallen. Niet dat daarmee alles verklaard zou zijn, of zo. Maar het nuanceert wel. Blijft overeind dat God in de Bijbel laat zien dat Hij het niet lichtvaardig opneemt wanneer mensen stelselmatig zijn diepste Wezen vertrappen. En dan volgt straf - ook als dat niet strookt met ons moderne recht en onze humanistische mores. Maar de Bijbel zou de Bijbel niet zijn als daar niet óók het Verhaal van Jezus Christus in zou staan.
linneke
Bij het lezen van het boek van Ben Hobrink, Wetenschap in de Bijbel, werd mij duidelijk waarom de Heere wilde dat de Kanaänieten veroverd werden!
plderoos
Bij mij blijft ook echt niet elke bijbeltekst hangen. Maar als je nu niet meer weet wat je vorige week gegeten hebt, ben je dan niet gevoed? Als je niet meer weet wat je gisteren gelezen hebt, zou je er dan niets aan gehad hebben? Dat is onmogelijk want Gods Woord keert nooit leeg tot Hem weer maar het doet wat Hem behaagt.

Misschien is dit een handige: er is een hele sterke relatie tussen het OT en de brieven van Paulus. Het is best leuk om die elkaar af te laten wisselen. Zo is het een idee om bijvoorbeeld Romeinen te lezen en als je weer een citaat tegenkomt zoek je dat de volgende dag op en vergelijk je hoe Paulus citeerde en uit welk verband, erg leerzaam kan ik wel zeggen :-)