Zomaar aan het Heilig Avondmaal

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb na vragen en antwoorden te hebben gelezen over het Heilig Avondmaal nog enkele vragen/opmerkingen. Zo las ik dat het niet veel uitmaakt over het brood dat gebruikt worden, als het maar wit brood en wijn is. Bij onze kerk houden we elke zondag van de maand avondmaal. Bij mijn eerste dienst daar mocht ik al deelnemen, zonder dat ik wist waar het om ging. Op deze website lees ik dat dat niet zo handig is. Maar bij ons kijken ze daar dus  totaal niet naar. Het is ook maar ‘even’ gedenken: ieder een stukje cracker of droge koek (geen brood) en ranja (geen wijn) in de hand, gebed en dan opeten/drinken. Daarna de aanbiddingsmuziek en de dienst. Is dit normaal?

En het soort cracker en ranja in plaats van brood en wijn. Maakt dat nog iets uit? Iedereen neemt deel. Er wordt ook niet gezegd dat mensen niet ‘zomaar’ mee mogen doen. Het is normaal dat je meedoet. Het hoeft niet als je niet wilt, maar dat is dan uit wantrouwen, niet vanwege je zonden of zoiets. Hoe denkt u hier over?

Antwoord

Dit is een totaal ander beleving van het Heilig Avondmaal dan wat de Bijbel ons voorhoudt. In Lukas 22 lezen we hoe Jezus het Avondmaal heeft ingesteld. Hij gebruikte daarvoor brood en wijn. Daarom is de eeuwen door, tot op de huidige dag, brood en wijn gebruikt omdat Jezus het deed.

Vervolgens is 1 Korinthe 11 ook duidelijk waar Paulus schrijft over het Heilig Avondmaal. Hier komt ook het punt naar voren dat een ieder zich moet beproeven of hij in het geloof is. Het Avondmaal is niet zomaar een open maaltijd voor Jan en alleman. Het is ingesteld voor degenen die echt in Christus Jezus zijn door het geloof. Het is bedoeld om het vaak bestreden geloof te versterken. Deelname aan het Heilig Avondmaal is niet zomaar normaal, maar een belijdenis dat je als arme zondaar alleen maar kunt leven en sterven op grond van Jezus’ volbrachte werk aan het kruis. En dat is en blijft een wonder en niet een zaak die we normaal vinden. Niet een zaak die we even een keer per maand even gauw doen. Alle vanzelfsprekendheid en oppervlakkigheid is niet passend voor kinderen van God.

Ds. A. J. Schalkoort