De werken der wet

Ds. A. Simons / 2 reacties

Vraag

Aan ds. Simons. M.i. heeft Paulus in Galaten 3:2 heel de wet op het oog. Er speelde wel dat er waren die zeiden dat nieuwtestamentische-gelovigen besneden moesten worden, maar uit de Galatenbrief maak ik op dat Paulus heel de wet op het oog heeft, ook als ik zijn andere brieven lees. Voor mij is het eigenlijk wel duidelijk.

Kunt u hier een uitleg over geven met het oog op meelezers, omdat dit zo een belangrijk punt is en omdat ik merk dat hier soms nogal verwarring over is. Onlangs hoorde ik bijvoorbeeld nog iemand zeggen dat Paulus het hier over ceremoniële wetten, waaronder spijswetten, heeft. Ik lees uw uitleg over deze dingen altijd graag. Ik vind altijd dat u deze dingen fijn uitlegt.

Antwoord

Vriend, dank voor je vraag. De kern van je vraag gaat over Galaten 3:2: “Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?” Het gaat jou over de uitspraak “werken der wet.” Geldt dit de ceremoniële wet of ook de wet van de tien geboden?

Als je het vervolg leest van Galaten 3 dan spreekt Paulus zelfs hier over de vloek van de wet. Dit geldt niet alleen de ceremoniële wet maar juist ook de wet van de tien woorden. Meer bewijs is er volgens mij niet nodig om te laten zien dat het een het ander niet uitsluit, maar insluit. Al is het wel waar dat die ‘van Jakobus waren’ zich focusten op de besnijdenis (Gal. 5:2). Paulus waarschuwt de Galatiers dat Christus u ijdel is geworden als gij door de wet gerechtvaardigd wilt worden. Het was niet Christus en de besnijdenis dat mij rechtvaardig voor God maakte. Maar het was het geloof in Christus alleen, zonder de ceremoniële en  het onderhouden van de zedelijke wet. “Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen” (Gal. 5:4)

Een hartelijke groet,
Ds. A. Simons

2 reacties
Van_Berea
Lees in dit verband eens de preek van Ralph Erskine over Galaten 2:19 "Ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Even doorbijten zo'n oude lange "preek", maar van groot belang om te weten hoe Paulus spreekt over de wet.
ArnoldvanDelden
Ken je het boekje "het merg van het Evangelie"?
Ik ben er nu in aan het lezen. Heel leerzaam hoe de wet daarin word toegepast en verklaard. Een aanrader!