Vriendin manipuleert

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik zit al lange tijd met een probleem. Mijn vriendin heeft veel last van woedeaanvallen. Ze scheldt me vaak uit, ze vloekt erg veel en ze snijdt zichzelf. Bovendien dreigt ze zelfmoord te plegen als ik het uitmaak. Ze heeft een psychische ziekte. Vaak na een ruzie zegt ze dan ook meteen weer sorry. Ze is niet heel stabiel wat dat betreft.

Ik zet nu echt in een spagaat, want aan de ene kant houd ik nog van haar en weet ik dat ik me eenzaam ga voelen als ik haar niet meer als vriendin heb, maar aan de andere kant fantaseer ik vaak over een leven zonder haar. Het is niet meer het meisje waar ik verliefd op ben geworden. Vooral de angst dat ze zelfmoord pleegt, weerhoudt me om het uit te maken. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zit in een lastig parket met de liefde die je voelt voor een meisje dat jou met manipulatieve woorden gevangen houdt. Je kunt niet verder en je kunt niet terug... Goed dus dat je deelt! Maar je moet ook nog een stap verder gaan en een hulpverlener in de buurt zoeken. Voor haar of voor jullie beiden. Desnoods alleen voor jezelf. Juist als je van haar houdt laat je je niet manipuleren maar zetten haar woorden jou aan tot daden: hulp zoeken! Wellicht eerst maar eens contact opnemen met haar huisarts! Of bellen met de hulplijn voor zelfmoordpreventie 0800-0113, waar ze je ongetwijfeld meer raad kunnen geven dan ik het kan via Refoweb.

Heel veel sterkte toegewenst!
Marijke Rots

7 reacties
NorahLinde
De genoemde telefoonlijn is NIET voor omstanders!!! Deze lijn is bedoeld voor mensen zélf die op het punt staan zelfmoord te plegen, houdt die lijn dus niet bezet. Er zijn wel andere opties om contact op te nemen met hen. Ook zou je kunnen kijken op wijzijnmind.nl of op de website van korrelatie.
Sterkte, dit is heel moeilijk, neem iemand in vertrouwen in je omgeving!
Samanthi
Misschien moet je overwegen om je relatie te verbreken of op een kaag pitje te zetten tot je vriendin aan zichzelf gewerkt heeft, een relatie en aan jezelf werken is vaak te zwaar, één ding tegelijk.
Rembrand
Het is begrijpelijk dat haar dreiging met zelfmoord je tegen houdt om het uit te maken. Maar wat er ook gebeurt, jij bent echt niet verantwoordelijk wanneer ze een poging doet om zichzelf van het leven te beroven.
Wijsheid en sterkte gewenst.
leene
ze chanteert jou. Je bent niet haar hulpverlener! het is ook niet jouw verantwoording of ze een suïcide poging onderneemt.
Ik snap dat dit heel zwaar is, maar je zit in een hele ongezonde relatie. Jij gaat hier zelf aan onderdoor en je vriendin heeft hulp nodig.
Is er iemand in jouw of haar familie die je in vertrouwen kan nemen. Kijk anders op de websites die Norahlinde heeft doorgegeven.
Zeg je vriendin dat zij wel kan bellen met 0800-0113. Bel als je echt heel erg bezorgd bent met haar huisarts.
Zeg haar dat je haar het beste gunt en dat zij eerst hulp nodig heeft voor haar problemen voordat ze überhaupt een relatie met wie dan ook aangaat.
Beter alleen en alleen voelen voor een periode dan met deze onstabiele vrouw verder gaan. Hoe triest voor haar ook.
NorahLinde
En nog een praktische tip voor je als je de moedige stap durft te zetten om het uit te maken: breng iemand in haar netwerk hiervan eerst ook op de hoogte en zorg ervoor dat er opvang is voor haar. Bv bij haar thuis. Dan kun jij haar daar ook achterlaten en de verantwoordelijkheid bij haar laten dat zij indien nodig hulp vraagt van haar op dat moment aanwezige netwerk.

Sterkte!
NorahLinde
Mocht je vragen hebben, meer tips willen, dan kan refoweb je vast wel aan mijn emailadres helpen?
Iboi
Het is niet goed te praten wat je vriendin doet. Al denk ik (uit persoonlijke ervaring) dat ze dit doet uit machteloosheid. Ze weet zich geen raad met zichzelf? Een professional heeft ze nodig om met haar gevoelens/probleem om te leren gaan. Ga eventueel samen naar haar moeder of huisarts om dit probleem aan te kaarten. Zeg dat je het kenbaar (wel vertrouwelijk blijven!!) gaat maken, of met haar samen of alleen. Omdat jij dit persoonlijk niet alleen kan handlen. Onderzoek of je genoeg van haar houdt om de relatie aan te houden. Ik zou wel nu al benoemen dat je niet zeker weet of je zo samen verder kan.

Niet om je een ongezonde relatie te laten houden, maar ook al ben je al jaren met iemand samen, ook dan kan iemand een (psychisch) probleem krijgen. Hou je voldoende van haar om samen te willen blijven?