Geesten van de profeten

Ds. P. Molenaar / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. 1 Kor 14:32. Wie/wat zijn de geesten van de profeten, die aan de profeten ondergeschikt zijn? Is dit zoiets als "geesten van waarzeggerij", maar dan van de kant van God? Bijvoorbeeld engelen?

Antwoord

Beste vrienden,

Het is te begrijpen dat je deze tekst moeilijk vindt. In dit gedeelte wordt gesproken over de bijzondere gaven van de Heilige Geest. Hier wordt gesproken over de profetie. Echter in Korinthe gingen die bijzondere gaven van de Heilige Geest ontsporen in allerlei geestelijke uitwassen. Daarom wil Paulus orde op zaken stellen. Hij geeft daarom waardevolle adviezen om op een goede manier met die gaven om te gaan. Nu is er veel gediscussieerd over de bijzondere gaven van de Heilige Geest. We mogen zeggen dat de Heere vaak aan de rand van het Koninkrijk Gods, d.w.z. waar de zaak  van de Heere het meest wordt aangevochten, de meeste wonderen laat verrichten door de kracht van Zijn Geest, opdat Zijn kinderen zullen bemerken Zijn kennelijke Aanwezigheid, maar ook opdat degenen, die de Heere niet kennen gewonnen zullen worden voor het Evangelie ( 1 Korinthe 14:24). Dat doet de Heere vaak vooral door de profetie.

Zo zie je in deze tijd ook grote wonderen plaatsvinden in gebieden waar de strijd het zwaarst is om het Evangelie te verbreiden. Persoonlijk heb ik daarvan voorbeelden gezien in Oost-Europa onder het communisme, maar ook in zendingsgebieden in Afrika en India.

Wat je schrijft heeft niet te maken met een geest van engelen of geesten van waarzeggerij van de kant van God. Je moet vooral het verband laten spreken: als iemand een profetie ontvangt van de Heere, dan mag hij die doorgeven tot lering, vermaning en vertroosting. Maar dan is het goed, dat de andere gelovigen oordelen. De kanttekening van de Statenvertaling tekent hierbij aan: “Namelijk of die profetie overeenkomt met het Woord Gods, waaraan alle leringen en openbaringen moeten getoetst worden. Zie Jesaja 8:20; Johannes 5:29.” In dat verband wordt ook gezegd dat er maar enkelen van hen, die een openbaring of een lering hebben ontvangen, moeten spreken. Degenen die ook profeteren moeten oordelen en onderzoeken of het gesprokene wel naar de Schriften is (vers 29,30).  Daarom werd er niet zomaar in het wilde weg getuigd van God, maar de getuigenissen werden onderworpen aan een onderzoek van andere profeten, die deze toetsten aan het Woord Gods.

Als hier dan wordt gezegd dat “de geesten der profeten onderworpen zijn aan de profeten”, dan wordt daarmee bedoeld dat een profetisch getuigenis van Gods kinderen feilbaar kan zijn. Daarom is het nodig dat de profetie onderworpen wordt aan meerdere getuigen die ook van de Heere geleerd zijn en ook aan de personen zelf die deze profetie uitspreken. Zij dienen Gods profetie in lering, vermaning en vertroosting met bezonnenheid en zelfbeheersing door te geven. Het gaat erom,  dat zo’n getuigenis het geheel van de gemeente Gods dient. Juist  Daarom was altijd onderzoek nodig. In de gemeente moet niet de sensatie de overhand hebben, maar wel de vrede of rust in de gemeente.

Dat schrijft Paulus niet zomaar. Maar dat schreef hij als advies met het oog op de opbouw van de gemeente. Het gevaar van valse profetie ligt altijd op de loer vanwege de hoogmoed van de mens. Ook de kinderen Gods, hoeveel zij ook ontvangen hebben in het geloof en in aparte genadegaven,  kunnen met die genade op een verkeerde manier omgaan, door hun eigen geestelijk leven tot voorbeeld of normatief te stellen bijvoorbeeld. Bij profetie gaat het heel duidelijk, volgens Paulus, om de triomf van Gods genade en de stichting van de gemeente Gods. Juist met de bijzondere gaven in Gods Koninkrijk kunnen mensen en ook de gelovigen zelf heel verkeerd omgaan. Daarom dat deze tekst aangeeft dat de geesten van de profeten onderworpen moeten zijn aan de profeten. Daarom moet de profetie ook duidelijk overtuigend zijn voor andere gelovigen en stroken met de Schriften. Anders vervalt men al snel tot geestdrijverij.

We zien vaak dat in sommige kringen de geestelijke gaven al maar bijzonderder gemaakt worden, met allerlei buitenissige wonderheden. Daarom geeft Paulus hier deze waardevolle adviezen, die ook in deze tijd nog van groot belang zijn. De Heere geeft Zijn geestelijke gaven, opdat Gods Naam verheerlijkt word en de gemeente wordt gesticht, maar Hij wil niet dat voorgangers de eer ontvangen. Daarom is toetsing nodig.

Lunteren, Ds. P. Molenaar

Tags in dit artikel:

geestenKorinthe
1 reactie
MUS
Volgens mij zijn veel reformatorische kerken het zicht op de profetie als gave van de Geest kwijtgeraakt. In mijn kerk spreekt er in tegenstelling tot 1 Kor. 14 meestal maar één.
Volgens het antwoord van ds. Molenaar moet de profetie zich ook hier openbaren. De strijd is in West Europa zeer zwaar!