Verschil Christelijk Gereformeerde Kerk en Gereformeerde Gemeente in Nederland

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

15-04-2004, 00:00

Vraag

Wat is het verschil tussen de Christelijk Gereformeerde Kerk en de Gereformeerde Gemeente in Nederland?


Antwoord

Beste vrager/vraagster,

Ik zal een poging doen om je vraag te beantwoorden. Nu weet ik niet wat je ‘voorkennis’ van beide kerkverbanden is en of je van beide kerkverbanden een concrete gemeente voor ogen hebt. Met name bij de Chr. Geref. Kerk verschillen de gemeenten onderling namelijk behoorlijk in ligging. De zogenaamde Bewaar het Pand-gemeenten zijn conservatiever dan andere gemeenten binnen de Chr. Geref. Kerk. Ook weet ik niet of je van plan bent om je bij een van beide kerken aan te sluiten. Als dat zo is, zou ik een wat persoonlijker antwoord  kunnen geven. Overigens ben ik van beide kerkverbanden geen lid en zal dus proberen als ‘objectieve derde’ te antwoorden.

Eerst maar enkele overeenkomsten: Beide genoemde kerken behoren bij de gereformeerde gezindte. Dat betekent dat ze beiden de Bijbel als het Woord van God houden en daarnaast in hun grondslag (kerkorde) de Drie Formulieren van Enigheid (Heidelbergse cathechismus, Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels) hebben. De grondslag oftewel het fundament van beide kerken is dus hetzelfde.

Nu enkele kenmerken: Een kenmerk van de Christelijk Gereformeerden is dat ze drie verbonden leren. Officieel is dat een uitzondering binnen de gereformeerde gezindte, maar als je de prediking in de Chr. Geref. kerken gaat beluisteren, zul je dit verschil niet snel opmerken. Met de drie verbonden bedoelt men: 1. het werkverbond, 2. het genadeverbond en 3. het verbond der verlossing. Het genadeverbond is dan het verbond wat God sluit met alle gedoopten en het verbond der verlossing gaat alleen over de uitverkorenen. In de andere kerken in de gereformeerde gezindte leert men niet een verschil tussen deze laatste twee verbonden.

Een kenmerk van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is dat men het algemeen aanbod der genade aan alle mensen afwijst. Gods Woord bevat volgens hen wel een boodschap voor iedereen, maar de genade, de vergeving van zonden wordt alleen aangeboden aan de uitverkorenen die dit ook daadwerkelijk zullen ontvangen. In de rest van de gereformeerde gezindte wordt dit zo niet geleerd. Daar zegt men dat God iedere hoorder van het Woord Zijn genade en vergeving aanbiedt.

Jammer genoeg leggen wij in Nederland vaak meer de nadruk op de verschillen dan op de overeenkomsten. Vergeet niet dat God in beide kereken met Zijn Heilige Geest werkt en er Zijn kinderen heeft. In beide kerken klinkt het Woord van God en wordt er niets afgedaan van het Bijbelse begrip: “de verzoening door voldoening”, d.w.z. het offer van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha was nodig om zondaren met God te verzoenen. Dat is het centrale punt van de Bijbel en gelukkig wordt dat in beide genoemde kerken geleerd.

Hopelijk is je nu het een en ander duidelijk geworden betreffende deze twee kerkverbanden. Als dat niet zo is, nodig ik je uit voor een vervolgvraag!

Met hartelijke groet, Michel van Heijningen

Dit artikel is beantwoord door

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
    08-06-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
173 artikelen
Ds. M. (Michel) van Heijningen

Bijzonderheden:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom wilde God de mensen hoofdzakelijk tot Hem doen komen? Om zelf aan Zijn eer te komen? Of omdat Hij de mensen zo liefhad? Wat maakte dat God de mensen liefhad en heeft? Wij houden van iemand, omd...
1 reactie
15-04-2010
Is het nog mogelijk om in een van de reformatorische kerken als oefenaar een stichtelijk woord te spreken, of is dit nergens toegestaan? Vroeger bestonden er oefenaars, zoals Justus Vermeer en Wulfert...
Geen reacties
15-04-2019
Ons zoontje is vorig jaar plotseling overleden na een bijna voldragen zwangerschap. De wijkouderling die op bezoek kwam in de eerste week gaf aan dat hij blij was dat hij ons langere tijd zou kunnen o...
7 reacties
15-04-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering