Vriendin GKV, ik Ger. Gem.

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Beste dominee, ik heb een vriendin die (helaas) lid is van de GKV. Zelf ben ik Ger. Gem. Regelmatig hebben we het hierover, maar hoe kan ik haar laten zien dat ze voor de Ger. Gem. moet/mag kiezen? Vooral over belijdenis doen en het Heilig Avondmaal zijn er veel vraagtekens, maar wat is nu het goede?

Antwoord

7 reacties
dkw
Pardon? Helaas? Naar de Ger Gem moet?
Jij kunt toch ook naar de GKV gaan?

Het lijkt erop dat jij de Ger Gem als enige juiste kerkverband vind? Jouw mening is wet?
Jvslooten
Ik krijg ook een beetje een wrang gevoel als ik de vraag zo lees inderdaad. Waarom is zijn vriendin ´helaas´ Gereformeerd-vrijgemaakt? En waarom ´moet´ ze perse voor de Ger. Gem. kiezen? Als de vragensteller meeleest, dan wil ik hem vragen of hij persoonlijk al is vrij-gemaakt. Heeft Christus je ziel al vrijgekocht van de wet? Heeft Hij je uit het diensthuis der slavernij al verlost? Zolang je nog voortleeft als slaaf van de zonde is er namelijk helemaal nog geen basis voor of reden toe een huwelijk, laat staan voor belijdenis en avondmaal. Jezus zegt: Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid. Daarna mag je SAMEN met je vriendin BIDDEND in de binnenkamer een keuze maken voor welke kerk jullie je aansluiten. Niet eerder.
QuadCoreInside
Haha vraagsteller, ooit dacht ik als jij. Ik Ger. Gem., zij HHK. Geen probleem, ik zou ze wel naar de GG halen. Nu zit ik al jaren zelf in de HHK, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Wat een grap hè? God heeft humor, dat kan niet anders.
John61
Vraagsteller: het goede is dat er voor de Heere God maar één Kerk is, dat zijn ALLE christenen samen, ongeacht of ze wel of niet zijn aangesloten bij een kerkverband en bij welk kerkverband. Wij hebben die Ene Kerk verdeeld in weet ik hoeveel kerken/kerkgenootschappen, die elkaar de maat nemen in zuiverheid in de leer, strengheid, liefdebetoon, e.d. Dat is een karikatuur van hoe het bedoeld is. Zoek samen een fijne kerk, waarvan je beide na het in gebed te hebben gebracht, de overtuiging hebt, dat je er in je geloof kunt groeien en trek je niets aan van wat anderen er van zeggen of denken.
mluther
Allereerst krijg ik net als andere een enig wrang gevoel bij "een vriendin die (helaas) lid is van de GKV". Echter is het niet gepast om de vraagsteller hierop aan te vallen. Ongelukkig geformuleerd of inderdaad erg op de eigen kerk gefocust. Als het eropaan komt vindt je dat in iedere kerk wel terug. QuadCoreInside zegt zelf al dat hij jaren lid is van de HHK.

Wat mij is opgevallen, is dat het niet zelden voorkomt dat iemand uit de Ger. Gem. uiteindelijk meegaat met de vrouw. Het kan verkeren! Juist de man behoort te zorgen voor een goed kerkelijk heenkomen van zijn vrouw en toekomstige kinderen. Let wel, daarmee zeg ik absoluut niet dat ik het goed vindt hoe de vraagsteller over de GKV schrijft of denkt. Er zijn ook in die kerk kinderen van God. Net zo goed als dat je vindt in alle kerken van Nederland. Het lijkt in de bovenstaande antwoorden toch wel enigszins op het bashen van de vraagsteller. Het is vaak van twee kanten wat. Beiden zijn overtuigd van het eigen gelijk.

Toch lijkt het me raadzaam voor de vraagsteller eens een goed gesprek te voeren over de zaken waar hij over schrijft. Belangrijk is daarbij goed naar elkaar te luisteren. Niet zelden hebben we een vertekend beeld over hoe er gedacht wordt over bepaalde zaken aangaande de geloofsleer in een andere kerk. Wees eerlijk naar elkaar en maak dan de beslissing of je doorgaat met elkaar. Ga in ieder geval alsjeblieft niet met elkaar verder als je het over de meest wezenlijke dingen niet eens kan worden. Het is funest voor jezelf, maar zeker ook voor je toekomstige kinderen.
mluther
@QuadCoreInside Of God humor heeft weet ik niet. Dat is iets waar de bijbel niets of weinig over zegt. Persoonlijk zie ik het liever zo, dat God zorgt voor Zijn kinderen. Hij geeft ze een kerkelijk thuis. Een kerkelijk thuis waar Hij geen rekening houd met kerkmuren of wat dan ook.

Dat wensen ik de vraagsteller ook toe. Sinds enige tijd ben ik overgegaan naar een kerkgenootschap. Echter gaat het mij daarbij niet om het kerkgenootschap, maar om de gemeente ter plaatse. Worden we in de gemeente door persoonlijk door God aangesproken? Als we daar volmondig 'ja' op kunnen zeggen, kan je van elke kerk lid worden. Zelfs van de Rooms Katholieke. Pardon? Ja, als God je daar een plaats geeft mag, nee moet je zelfs lid worden daar. Ik hoop dat je de zorg die Hij voor Zijn kinderen heeft ook mag ervaren, waar het kerkelijk thuis dan ook mag gevonden gaan worden.
Dinand
Je kunt ook zeggen ik zit helaas in de gergem, maar daar zijn oplossingen voor.
Waarom ga je dan om met een meisje die van de gkv is zou toch helemaal niet mogen.
Denk als je zo jou gedachten daar over zijn dat je haar niet waard bent.