Het evangelie zonder kleine lettertjes (7)

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van der Brink. Met veel belangstelling heb ik uw lezing “Het evangelie zonder kleine lettertjes” geluisterd en verbaas me zeer over de reacties op verschillende sites, kranten of zelfs preken hierover. Waar zou dat nu aan liggen dat, met de Bijbel en de drie formulieren in de hand, veel mensen willen bewijzen dat God niet wil dat mensen zich bekeren en dat mensen zich niet kunnen bekeren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat er omgaat in de harten van deze critici weet ik niet. Het kan onzekerheid zijn, omdat ik aandacht vraag voor de luisterervaring van de hoorders en het is confronterend voor predikanten om te horen wat hun prediking uitwerkt.

Het zou ook loyaliteit kunnen zijn. Gemeenteleden denken wellicht: “Stel dat wat Van den Brink zegt waar is, dan heeft dat grote gevolgen voor mijn plek in deze gemeente!” Bij zulke gedachten ligt het voor de hand om de gehoorde boodschap te minimaliseren.

Er zullen ook predikanten en hoorders zijn die denken dat wat ik heb gezegd, echt ongereformeerd is en in strijd met de belijdenisgeschriften. Zij willen graag opkomen voor een reformatorische leer. In de lezingen die ik voor Geloofstoerusting heb gehouden, laat ik echter zien dat mijn boodschap juist voortkomt uit de belijdenis van Dordt.

Achter alle sociologische, dogmatische en psychologische verklaringen zie ikzelf vooral de geestelijke dimensie. Het gaat niet om een dogmatisch verschilpunt maar om een geestelijke strijd. De satan heeft geen enkele moeite met Wetsprediking, want niemand is ooit wedergeboren door de Wet. Hij zal wel waar mogelijk de boodschap van het Evangelie bestrijden, want hij weet dat zodra iemand door het Evangelie levend is geworden, die persoon voorgoed uit zijn macht verdwenen is.

Ik wil open staan voor alle vormen van eerlijke feedback en opbouwende kritiek, maar tegelijk versterkt de heftige weerstand mij in mijn overtuiging dat het Licht zal overwinnen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink