Het evangelie zonder kleine lettertjes

Dr. G.A. van den Brink | Geen reacties | 22-07-2022| 12:30

Vraag

Ik heb een vraag aan dr. G. A. van den Brink naar aanleiding van zijn lezing (zie helemaal onderaan, red.). U zegt dat de beslissing over iemand eeuwige bestemming valt bij het geloof. Maar de beslissing valt toch bij een oprecht/waar geloof? Daar spreekt de Heidelbergse catechismus in zondag 7 vraag en antwoord 20 ook van. De duivel gelooft immers ook. En wat de kenmerken van een oprecht/waar geloof zijn daar is de Bijbel echt niet onduidelijk over, dat zijn beslist geen kleine lettertjes.

Verder: als u van mening bent dat er dominees zijn die de beslissing ergens anders dan bij een oprecht/waar geloof laten vallen, is het dan niet bijbels dat er eerst met hen hierover gesproken wordt alvorens publiekelijk over hun dwaling te spreken?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

 

 


Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je beide vragen. Ja, het gaat uiteraard om waar, oprecht geloof. Wat is waar geloof? Dat ik het Evangelie geloof, niet alleen voor anderen maar ook voor mijzelf, aldus HC 7.20. Dat gelooft de duivel niet. Als je het Evangelie aanneemt (1 Korinthe 15:1-2), hoef je dus niet bang te zijn dat jouw geloof gelijk is aan dat van de duivel.

Overigens vind ik het niet zo nodig om overal de bijvoeglijke naamwoorden waar, oprecht, waarachtig, zuiver voor te plaatsen. Dat doet de Zaligmaker Zelf in ieder geval niet. Hij vraagt aan Martha: “Geloof je dat?” (Johannes 11:26), zonder toevoegingen. “Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven” (Johannes 6:48). We moeten de vraag niet verschuiven en veranderen. Christus vraagt niet aan jou of je waarachtig, waar, oprecht en zuiver gelooft, maar of je gelooft. 

Je tweede vraag: moet ik eerst met de dominees persoonlijk spreken voordat ik publiekelijk hun dwaling benoem? Nee, dat hoeft niet. Verborgen zonden worden in het verborgene bestraft, openbare zonden in het openbaar, aldus kanttekening 15 van de Statenvertaling bij Mattheüs 18:15. Ik houd mij aan 1 Timotheüs 5:20, “Wijs hen die zondigen, in tegenwoordigheid van allen terecht, opdat ook de anderen vrees zullen hebben.” 

En daarbij: de gevaarlijke dwaling in de prediking raakt de hoorders. Het is niet mijn opdracht om de wolven te vangen maar om de schapen te beschermen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

 

 

Lees meer artikelen over:

dwalingevangelie
Dit artikel is beantwoord door

Dr. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
248 artikelen
Dr. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

-Hoofddocent kerkgeschiedenis en docent filosofie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn

-Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Wat betekent het nu precies, gestorven aan de eerste man, oftewel aan de wet? Ik ben door Christus aan de wet gestorven (...)

Wat betekent het nu precies, gestorven aan de eerste man, oftewel aan de wet? Ik ben door Christus aan de wet gestorven. Ik las ergens: Kinderen van God die nog niet helemaal aan de “eerste man” gesto...
Geen reacties
22-07-2007

God als stopwoord (2)

Geachte ds. Van der Ham. Graag wilde ik nog reageren op uw antwoord 'God als stopwoord' over vloeken. Bedankt voor uw antwoord. In het dagelijkse leven kan de communicatie met de medemens heel plezier...
Geen reacties
22-07-2008

Zuivere prediking

Ger. Gem.-dominees zeggen vaak: "De zuivere prediking is die waar God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd wordt." Is dit wel waar? En waar lees ik dat dan in de Bijbel?
7 reacties
22-07-2014
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering