Kerkenraad toont geen medeleven

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Mag je een kerkelijke gemeente verlaten als er liefdeloos gehandeld wordt vele jaren lang? Wij zijn een echtpaar met meerdere kinderen en hebben vele jaren psychische therapieën gevolgd in verschillende gradaties. Wat heel veel energie kostte. We hebben verschillende signalen hier van afgegeven al die jaren aan de kerkenraad, maar ze hebben nooit iets van medeleven getoond.

Recent hadden we weer om bepaalde redenen contact met de kerkenraad (we hebben helaas geen predikant) en kreeg mijn vrouw de verwijten dat ze maar weinig in de kerk is. En we hebben dat uit proberen te leggen omdat ze vaak met angstaanvallen te maken heeft van jongs af aan, maar het komt zo over dat ze dat niet geloven. Het vertrouwen in de kerkenraad is nu zo beschadigd dat ze nu ook niet meer naar de kerk wil.

Het liefst zouden we naar een andere Ger. Gem. willen, een paar kilometer van onze huidige gemeente. Mag dat? We mogen ons verder hartelijk verbonden weten met de Gereformeerde Gemeenten. Wat de leer betreft durven we niet uit het kerkverband weg. Alleen is het zo jammer dat onze kerkenraad zo liefdeloos handelt. Helaas heeft een van de kinderen ook een aversie tegen de kerkenraad ontwikkeld dat hij niet meer naar de kerk en catechisatie gaat. Hoe moeten we nu verder? De chaos is echt compleet. We weten echt niet hoe het verder moet. Kan iemand advies geven?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

U vraagt naar de weg, de Bijbelse weg. Verder gaan in uw gemeente waar het vertrouwen zo beschadigd is, of lid worden in een naburige gemeente van hetzelfde kerkverband en opnieuw proberen te beginnen.

Er zijn twee wegen: enerzijds Gods weg, die een onmogelijke weg kan lijken; en anderzijds de praktische weg in een gebroken wereld, in een kerk van zondaren. Gods weg is de weg van verzoening, van schuld belijden, van vergeving en liefde om Christus’ wil.

U voelt u jarenlang liefdeloos behandeld, er is geen meeleven getoond, er blijkt  geen begrip voor de psychische nood in uw gezin en daarom komen er onredelijke verwijten over het niet in de kerk zijn. Uw vrouw en zoon willen om die reden niet meer naar de kerk – tenminste in uw gemeente. Het gesprek met de kerkenraad speelt hierin een sleutelrol. Om elders lid te worden, moet de kerkenraad een attestatie meegeven. Hoe vaak is er echt openhartig gesproken in het verleden? Is er geen kennis van psychische problemen in de kerkenraad?  We mogen ervan uitgaan dat de kerkenraad u liefheeft, ook al is dat voor u niet zo herkenbaar geweest. Uitleg kan misschien misverstanden uit de weg ruimen. Soms oordelen we te snel. Misschien kan door in gesprek te gaan het vertrouwen hersteld worden en de relatie verbeterd.

Zoals gezegd, de Bijbelse weg is die van gesprek, van schuldbelijden, van vergeving vragen en vergeven en bouwen aan vertrouwen. Soms mag de praktische weg bewandeld worden en elders een nieuw begin gemaakt. Als relaties al te zeer verbroken zijn en er geen kracht is om vol te houden.

Uw vraag is een pijnlijke vraag voor mij. Ik kan zonder moeite mensen uit mijn eigen gemeente als vraagsteller zien en weet dat dit in vele gemeenten zo zal zijn. Soms lijkt de relatie zo beschadigd dat een lid laten gaan, de enige optie lijkt. Laat in elk geval de weg gegaan worden in gesprek met de kerkenraad. Als zij u aanraden om elders te beginnen, dan is er een deur voor u opengegaan.

Drs. N. van Steensel