(...) Hoe kun je dan concreet je zonden van die dag belijden? Die weet je dan to...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Regelmatig wordt er tijdens de preek gezegd dat het belangrijk is om 's avonds de dag te bekijken en dan je zonden concreet te noemen tegenover de Heere. Ik ben het hier helemaal mee eens, maar ik heb wel een vraag hierbij. Als je nu een hele dag zomaar thuis bent geweest, het huishouden hebt gedaan en verder eigenlijk niemand gezien of gesproken hebt en je hebt hier verder geen lelijke gedachten o.i.d over gehad. Hoe kun je dan concreet je zonden van die dag belijden? Die weet je dan toch helemaal niet? Ik vraag dan altijd algemeen om vergeving, maar wat kun je dan beter doen?

Antwoord

Ons bestaan wordt wel met één woord getypeerd: zonde of zondaar. Maar vanzelf is er wel een groot verschil in het bedrijven van de zonde. Hoewel: ons hart is de bron ervan. En het is een zegen als het niet komt tot het bedrijven van de zonden, die in ons hart leven. Bij de vraag moest ik denken aan de rijke jongeling. Jezus beminde hem (Mark.10:21). Deze man had werkelijk een leven naar Gods geboden. Maar één ding ontbrak hem: het volgen van Jezus. Hij gaf zich niet aan Hem over.

Als we aan hert eind van de dag geen bedreven zonden kunnen opsommen, zijn er altijd wel weer dingen die we niet gedaan hebben. In psalm 19 wordt gebeden: wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen (Ps 19:13). En we lezen van de goddeloze koning Belsazar dat hij moest sterven, omdat hij naast al de bedreven gruwelen God niet had verheerlijkt (Dan 5:23). Het doel van ons leven is God verheerlijken, leven tot Zijn eer. En wie kan dan zeggen zonder zonde te zijn?

Ds. W. C. Meeuse