Verkering is zonde

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

“Ware liefde wacht” zegt dat verkering zonde is, niet bijbels en dat elke seksuele handeling voor het huwelijk zonde is. Hoe moet ik dit nu zien? Het staat er heel scherp dat je dan niet vraagt wat mag en kan wel.

Antwoord

Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat "Ware liefde wacht" zegt dat verkering zonde is, niet bijbels. Het lijkt me te gek voor woorden. Hoe moet je elkaar dan leren kennen? Of moeten jonge mensen uitgehuwelijkt worden en dat ze dan elkaar pas voor het eerst op de trouwdag zien? Dat kan toch niet. En kijk eens naar bijv. Jozef en Maria. Ze waren al ondertrouwd, maar nog niet getrouwd, dan hebben ze toch ook samen verkering.

Verder zeg je dat "Ware liefde wacht" zegt dat elke seksuele handeling voor het huwelijk zonde is. Wat wordt daar onder verstaan? Ook als je elkaar een zoen geeft of handje in handje loopt? Het mooie van verkering is dat je zo de gelegenheid krijgt elkaar te leren kennen, dat je zo meer en meer naar elkaar toegroeit, niet alleen geestelijk, maar ook dat je je lichamelijk steeds meer vertrouwd voelt bij en met elkaar. En dat je natuurlijk goed samen grenzen afspreekt tot hoever je gaat bij het beminnen van elkaar en dat je zo dus de seksuele omgang echt wilt bewaren voor het huwelijk.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk