Kerkkeuze in nieuwe omgeving

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Wij hopen later dit jaar te gaan trouwen en komen te wonen in een dorp met alleen een Hersteld Hervormde Kerk en Oud Gereformeerde Gemeente. Wij komen allebei uit de Gereformeerde Gemeenten. We vragen ons af bij welke kerk we lid moeten gaan worden. De HHK is behoudend, maar anders dan de Ger. Gem. waar wij vandaan komen. De OGG is ook weer anders.

Antwoord

Grote afstanden tussen je woonplaats en je kerkelijke gemeente lijken mij niet wenselijk. Een gemeente dichtbij maakt het onderling contact makkelijker en geeft jullie mogelijkheden om je voor de gemeente in te zetten. Ik vind het een goede gedachte dat jullie overwegen een keus te maken voor een lokale gemeente en niet een Ger. Gem. op afstand. Misschien is er zelfs nog een hervormde gemeente (PKN) op gereformeerde grondslag die in de keus kan worden betrokken.

De vele kerken en gemeenten die het gereformeerd belijden willen uitdragen, horen Bijbels gezien één te zijn. Dat ze vanwege menselijke gebreken uiteen zijn gevallen in diverse denominaties, betekent niet dat één van hen de beste is. Met elkaar, met alle veelkleurigheid en diversiteit die er is, maken ze deel uit van de ene Kerk van Jezus Christus, een Kerk die zelfs nog wijder is dan de kring van reformatorische kerken. Maar door de verbrokkeling kan de prediking per kerk wel sterk verschillen. Het gescheiden van elkaar optrekken heeft ertoe geleid dat er in de ene kerk andere accenten in de prediking worden gelegd dan in de andere. Zoek wel naar een gemeente waarin een evenwichtige bediening is van het Evangelie. Want daar zul je uiteindelijk het meeste zegen van kunnen verwachten.

Een belangrijke overweging om te kiezen is een geestelijke. Stel elkaar de vraag naar jullie geestelijke verlangens. Waardoor willen jullie gevoed worden? Waar gaat jullie hart naar uit? Welke geestelijke taal hebben jullie leren spreken? Er zijn lokale Gereformeerde Gemeenten die qua taal en geestelijke inslag dicht tegen de OGG aan zitten, maar er zijn ook Gereformeerde Gemeenten die dichter bij de HHK zitten of bij een hervormde gemeente (PKN) op gereformeerde grondslag. Kortom, onderzoek welke gemeente het meest overeenkomt met jullie eigen geestelijke inslag. Ik zou jullie aanraden om een of meerdere diensten bij de lokale kerken bij te wonen.

Zoek biddend je weg te gaan, want bij dit alles is zeker van belang dat je geleid wordt door de Heilige Geest. Voer gesprekken met leden van de kerken. Gaandeweg kan zo duidelijk worden waarheen de weg leidt. Soms kunnen ook praktische zaken in de overwegingen worden meegenomen zoals de samenstelling van de gemeente bijvoorbeeld. Zijn er veel jonge gezinnen, of juist niet? Enz.

Ik hoop dat jullie er samen uit komen en wens jullie veel geestelijke wijsheid toe. Vergeet in het overdenken van deze zaken niet om ouders en (geestelijke) vrienden mee te nemen in dit proces. Het overgaan naar een ander kerkverband kan vanwege allerlei ervaringen in het verleden soms heel gevoelig liggen. Houd daar rekening mee.

Jan van Doleweerd

Tags in dit artikel:

kerkkeuze