Suïcidale gedachten

P.M.G.P. Bos / 2 reacties

Vraag

Ik ben nu ruim 1,5 jaar opgenomen in verschillende psychiatrische instellingen. Ze weten (nog) niet zeker wat de diagnose is. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik erg suïcidaal was (en ook pogingen deed) maar dat dan opeens die suïcidale gedachten verdwenen waren! Ik zag dat dan als de hand van God. Maar zie ik dat wel goed? Want ik ben helemaal niet echt met het geloof bezig, niet tijdens de periodes dat het echt niet meer gaat, maar ook niet als ik ervan 'verlost' lijk te zijn. Maar het kan ook niet aan de medicatie liggen want die werkt niet bij mij. Ik weet ook niet goed wat ik moet zeggen als ze vragen hoe het komt dat het weer wat beter gaat. Vooral in deze instelling want daar zijn ze niet christelijk, maar ook tegenover anderen want dan denk ik weer dat ik mezelf wat heb aangepraat. Vaak gaat het na een tijdje weer minder. Ook lijkt God heel erg ver weg. Ik geloof  wel in de Bijbel, enzo, maar het doet me heel weinig. Ik voel me waardeloos, nutteloos, te veel, ik heb gewoon het gevoel dat ik er beter niet kan zijn, zowel voor mezelf als wel voor m’n omgeving. Ik ben ook heel erg bang dat ik weer eens zelfmoordpogingen ga ondernemen. Maar ik weet ook dat als ik zou sterven moet, dat ik dan in de hel kom. Ik heb het gevoel soms dat God me tot nu toe nog heeft vastgehouden, maar hoelang zal Hij dat nog doen? Ik zie het leven vaak echt niet meer zitten. En mijn omgeving zegt dan dat ik echt niet waardeloos en nutteloos ben en dat ze van me houden. En dat weet ik ook wel, maar ik kan het gewoon niet geloven. Ik weet soms echt niet meer hoe ik verder moet en heb het gevoel dat niemand mij begrijpt (ik begrijp mezelf nieteens). Ik krijg al intensieve hulp en heb ook één keer per week een gesprek met een dominee/ouderling, maar ik weet het allemaal niet meer. En ik vind het ook heel moeilijk om erover te praten. Wat moet ik doen?

Antwoord

De vraag aan het eind ”wat moet ik doen”, is niet zo maar te beantwoorden. Het is nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is dus dat moet eerst goed onderzocht worden.

Het lijkt mij verder van groot belang dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geestelijke en psychische problemen. Tegelijk lopen deze problemen ook weer in elkaar over of kunnen ze elkaar positief en negatief beïnvloeden. Het feit bijvoorbeeld dat u God als ver weg ervaart, kan met uw psychische gesteldheid te maken hebben maar even goed met uw geloofsachtergrond of beleving daarvan. In zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat u inderdaad bewaard bent gebleven voor een gelukte suïcide. Dank God daarvoor!

Het feit dat u zich waardeloos en nutteloos voelt wil niet zeggen dat u dat dan ook bent, sowieso is geen mens voor God waardeloos integendeel, elk schepsel is uniek en Hem dierbaar. Hij wil graag dat iedereen Hem eert en dient en uiteindelijk zalig wordt.

Het is goed dat u zowel psychiatrische- als pastorale hulp hebt en houdt. Zo kan er voor en met u gebeden worden juist als u dat zelf moeilijk vindt.

Ik wens u heel veel sterkte en Gods nabijheid toe.

Pieter Bos,
Hoofd Maatschappelijk Werk Stichting Schuilplaats

Tags in dit artikel:

psychologie
2 reacties
Roozemond
Lieve vriend/vriendin,
Ik ben erg geraakt door je verhaal. Mede door het feit dat ik heel goed weet wat het is om met zelfmoordplannen rond te lopen en te komen tot pogingen.
De Heere God heeft ook met jouw leven een plan. En Hij vraagt ook van jouw leven dat je leeft tot Zijn eer, want je bent Zijn schepsel! Hij heeft ook jouw pijn gedragen, ook al kun je dat nu niet bevatten. Hij wil er geen krassen op maken. Hij wil het niet stuk zien gaan, Hij wil het tot bloei zien komen. Soms is het een moeilijke en verschrikkelijke weg. Maar onze identiteit hangt niet af van hoe we ons voelen, gelukkig niet. Als je denkt ik voel me waardeloos, dan zegt God: Ik heb jou geschapen. Je bent in zonde gevallen, maar Ik wil jou Redder zijn. Het hangt er niet van af wat jij nu voelt maar van wat God met jou leven wil doen!

Het is erg belangrijk dat je in contact komt met een hulpverlener die een levende relatie heeft met de Heere Jezus Christus.

Je moet de leugen verwerpen dat het leven hopeloos is en je vrede en vrijheid zou kunnen vinden door jezelf van het leven te beroven. Er is er maar 1 die lacht, en dat is de duivel. Hij is een dief die komt om te stelen, te doden en te vernietigen. Maar Hij klopt aan jouw hart, en heeft je tot op heden bewaard, en niet zonder doel. Hij wacht op jou!

Wil je mailen? Schroom niet!! a.roozemond@xs4all.nl

Ik bid voor je!
eduard1
Ook jou wil ik graag, met gebed, met raad en daad, terzijde staan.