Ex-schoonzusje heeft stil kruis

Ds. H.H. Klomp / 2 reacties

Vraag

Mij kwam ter ore dat mijn ex-schoonzusje momenteel lijdt aan het leven. Maar het is een min of meer een stil kruis. Haar man giet zich ‘s avonds vol met bier en houdt er een andere vrouw op na die hij in de avond regelmatig bezoekt. Haar man weet niet dat zij weet dat hij een andere vrouw heeft. Ik wil de situatie voor haar niet slechter maken, maar kan het ook niet verdragen dat zij zo in stilte moet lijden.

We hadden altijd een fijne band vroeger. Ik hoop van harte dat hun huwelijk stand houdt maar vraag me ondertussen wel af of zij geen hulp nodig heeft. Haar ouders heeft zij hier niet over verteld, dat durft ze niet. Haar man leeft zo'n beetje als ie thuis is in de schuur en in de nacht slaap hij op de bank in de woonkamer. Als ze elkaar zien is er veel ruzie, kortom ik denk dat zij en ook hij hulp nodig heeft. Maar moet ik wachten tot zij zelf het initiatief neemt en iemand in vertrouwen neemt? Alleen haar zoon weet ervan, maar hij is nog vrij jong en minderjarig.

Antwoord

Beste betrokken schrijfster,

Fijn dat je je met je vraag mailt. Want wat een narigheid in het huwelijk en gezin van je ex-schoonzusje en haar man. En uiteraard ook voor hun zoon. Nu je dit ter ore is gekomen, moet je er ook wat mee doen. Ik denk dat er direct hulp moet komen. Pastoraal, door de dominee en/of ouderling. Maar gelet op de situatie moet wellicht ook een arts of andere (psychologische) hulp ingeschakeld worden. Alleen moet je dat eerst wel met je ex-schoonzus overleggen. Dus niet afwachten, daarvoor is de situatie m.i. te ernstig. Maar actie voor hulp!

Ook voor haar man is hulp nodig en bijstand voor hun zoon. Dan moeten onder deskundige leiding (en onder Gods ogen!) de dingen wel genoemd worden die (erg) fout zijn gegaan. Anders is er geen terugweg/bekering mogelijk. “Want die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar die ze bekent èn laat, zal barmhartigheid verkrijgen!” (Spreuken 28:13). Dat zal niet een gemakkelijke weg zijn, omdat deze nare situatie al lang zo gegroeid is. Maar wat voor mensen moeilijk/onmogelijk is, is mogelijk bij God. In de weg van bekering en gehoorzaamheid aan Hem. “Zoekt Mij en leef (en zoek de afgoden niet!)”, zei de Heere al tegen kerkelijke mensen in Amos’ (Amos 5: 4-6) tijd, die ver van Hem waren afgedwaald. Ze wisten het zo goed, maar ze handelden er niet naar. Dan gaat het van kwaad tot erger. En daar heb jij je ex-schoonzus en haar gezin niet voor over. Heel goed.

En door de Heere kan het ook weer goedkomen, in de weg van schuldbelijdenis en terugkeer (naar Hem èn naar elkaar)! Al zal het moeite kosten. Maar de Heere Jezus leeft als de barmhartige Hogepriester! "Waarom Hij ook volkomen kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan! Alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden!" (Hebr. 7: 25) Maak -in snel en goed overleg met je ex-schoonzus- gebruik van de diensten van mensen èn van deze sympathieke (= mee-lijdende) Hogepriester. Zie Hebr. 4: 15-16.  Opdat mensenzielen, huwelijk en gezin worden gered en vernieuwd!

Sterkte, wijsheid en zegen, voor jou en voor hen. Dank voor je inzet!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

2 reacties
Ellenoor
Sterkte met het zetten van de eerste stap, want ik kan me voorstellen dat dat best moeilijk is. De eerste reflex voor je ex-schoonzus is misschien wel schaamte, waardoor ze het lastig vindt dat jij van de situatie afweet (zeker als ex-schoonzus, dat kan het extra ingewikkeld maken). Stel dat ze afwijzend reageert, laat dan weten dat ze je altijd mag appen als ze je nodig heeft en dat je voor haar zult bidden.
Wellicht zit ze eigenlijk juist te wachten tot iemand anders het initiatief neemt omdat ze zelf geen idee heeft wat ze met de situatie aanmoet. Hopelijk kun je veel voor haar betekenen!
Hermanus
Ds Klomp schrijft over pastorale hulp van dominee, ambtsdrager e.d. Helemaal juist natuurlijk! Alleen, de vraagstelster zegt er niet bij of haar ex-schoonzusje betrokken is bij een christelijke gemeente. Over de man van het ex-schoonzusje heb ik m'n grote twijfel als ik zijn levenswijze zie! Ik hoop van harte dat het hoe dan ook opgelost kan worden. Gods zegen!