Misbruikt maar ook schuldig

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

In 2008 heb ik een meisje leren kennen via een christelijke datingsite. Na wat contact met elkaar te hebben gehad via telefoon en dates ging het snel tot over een relatie. Al heel snel deden we seksuele handelingen zoals elkaar aanraken. Op een middag had ze condooms mee. Ze zei, je weet maar nooit... Een paar weken gingen voorbij en ze gedroeg zich vreemd. Ze wilde het eigenlijk uit maken. Toch zijn we met elkaar naar bed gegaan toen ik haar herinnerde aan dat moment dat ze condooms mee nam.

Het is de grootste fout die ik in mijn leven gemaakt heb. Wat eigenlijk wilde ze toen al met een ander een relatie aan gaan. Ik voel me wel wat misbruikt, maar ook schuldig omdat ik haar overhaalde om met mij naar bed te gaan terwijl ze dat helemaal niet wilde.

Heb ik hiermee een grens overschreden? Ik weet dat ik zonde gedaan heb en ik heb dit beleden aan onze Heere God en mag weten dat Hij er voor mij is. Maar vergeten doe ik dit niet. Ik vrees dat dit een levenslang litteken zal zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jouw woorden: “Al heel snel deden we seksuele handelingen zoals elkaar aanraken. Op een middag had ze condooms mee. Ze zei, je weet maar nooit...” doen me schrikken. Er overkòmt je niet iets... je dóét iets. Met andere woorden: je hebt een keuze. Bij alle emoties die seksuele handelingen kunnen oproepen heb je gewoonweg ook je verstand, samen met je verantwoordelijkheid naar elkaar, te gebruiken! Laat dit een les zijn, een levensles, die je inderdaad nooit meer vergeet! “Ik voel me wel wat misbruikt, maar ook schuldig” beschrijft precies wat ik hier bedoel te zeggen.

Je zegt het helemaal goed: je hebt een grens overschreden. Je hebt het ook goed, dat je schuld hebt beleden na berouw over zonde. En ook jíj mag weten dat God er voor je is als je gelooft dat de Heere Jezus voor jouw zonden gestorven is. Maar dan... nogmaals: nee, vergeten doe je het niet. Dat lijkt me ook heel goed, want het zal je hopelijk behoeden voor nóg eens zo’n misstap. Je zult met de wetenschap verder moeten leven, en ja, soms is dat een litteken.

Marijke Rots