Postnatale depressie

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Kan het dat een postnatale depressie ontstaat als een kindje al vijf maanden is? Of is er dan sprake van een ander soort depressie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een postnatale depressie (ook vaak postpartum depressie genoemd) ontstaat volgens de definities binnen vier weken na de geboorte. Dus als het vijf maanden na een geboorte ontstaat is het strikt genomen geen postnatale depressie. Echter de impact kan even groot zijn. En behalve als er borstvoeding wordt gegeven maakt het voor de behandeling niet uit. Behandeling is echter wel belangrijk aangezien een depressie negatieve invloed kan hebben op de psychosociale ontwikkeling van het kind, met name wat betreft de interactie en de hechting.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

depressiefpostnatale depressie
1 reactie
linda9742
Volgens mij kan het wel, ik heb 10 maanden na de geboorte van onze dochter een post partum psychose gekregen. Ik weet dat een postnatale depressie heel wat anders is. Wel onstaat het allebei na de bevalling. Ze zeggen niet voor niets 9 maanden ontzwangeren.