Onzeker en teruggetrokken

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Ik ben erg onzeker, teruggetrokken. Ik heb één goede vriendin en verder niemand. Dingen kan ik slecht onthouden, slechte concentratie bij het lezen (dwaal na een paar regels al af), kan mijn gevoelens niet uiten naar anderen toe, sociaal zwak, faalangst, ik praat erg onduidelijk (al heel mijn leven) en merk steeds meer hoe moeilijk ik ben ik de omgang met anderen. Wat moet ik hiertegen doen? Moet ik hulp zoeken naast bij God (wat ik jammer genoeg ook al veel te weinig doe)? Wel heb ik de ziekte neurofibromatose type 1.

Antwoord

Een zodanig antwoord op je vraag dat je meteen weet wat je kunt doen om met je problemen om te gaan, kan ik niet geven. Wel is duidelijk dat er heel wat speelt in je leven en dat het leven je behoorlijk moeilijk valt. Het zijn niet alleen de problemen op zich, maar ook dat sociaal nogal geïsoleerd bent verdient de aandacht. Wel kan ik je een dubbeladvies geven:

In de eerste plaats lijkt het me nodig om pastorale begeleiding te zoeken. Zoek contact met je predikant, of andere ambtsdrager die kan luisteren en wijs is.

In de tweede plaats raad ik je aan te laten onderzoeken wat er aan de hand is en vooral ook wat je mogelijkheden zijn. Het valt me op dat je alleen maar negatief praat over jezelf. Ongetwijfeld heb je ook sterke kanten (je kunt bijv. heel goed beknopt benoemen wat er speelt) en die heb je nodig om met de moeilijke dingen om te gaan. Daarvoor zou je bijv. naar Optiment van Eleos kunnen gaan (zie hun website), of als dat te ver bij je uit de buurt is, kun je ook bij je huisarts een adres van een vergelijkbare instelling vragen bij jou in de buurt. Misschien vind je het een hele stap om zo'n onderzoek te doen. Toch lijkt het me erg belangrijk om goed zicht te krijgen op wat er speelt. Je kunt dan op goede gonden een advies krijgen voor eventuele verdere begeleiding of hulp.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

onzekerheid