Vriendschap met een ander meisje

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb al twee jaar verkering. Mijn vriendin zie ik alleen in de weekenden omdat ze ver weg woont. Naast mijn vriendin heb ik echter ook wat goede vriendinnen bij mij in de buurt wonen. Met één meisje heb ik een speciale band. Omdat we samen goed over bepaalde zaken kunnen praten, heb ik weleens verlangen om bij haar te zijn en haar even in mijn armen te sluiten. Hoe moet ik hier mee om gaan? Hoe komt het dat ik naast een goede relatie met mijn eigen vriendin ook weleens hunker naar dat andere meisje? Ik wil graag dat onze goede vriendschap blijft bestaan, maar waar leg ik dan de grens? Zijn hier concrete richtlijnen voor?

Antwoord

Beste verliefde jongeman,

Ik spreek je zó aan, omdat je moet leren onderscheiden tussen vriendschap en liefde/verliefd-zijn/houden-van. Je schrijft dat je verkering hebt. Ik neem dus aan dat je van het meisje houdt waar je verkering mee hebt, verliefd op bent. Dat ze ver weg woont kan lastig zijn, maar dat is géén reden om een ander meisje te omarmen. De vriendin die je vaker ziet en waar je goed mee kunt praten heeft de ‘functie’ van kameraad met wie je bepaalde verstandelijke dingen deelt. Dat is géén liefde waarbij aanraking/omarming of seksuele verlangens een rol bij (mogen) spelen. Die keuze maak je zelf. En echt, het ís een kwestie van kiezen! Dat betekent, dat je jezelf grenzen op moet leggen. Zorg ervoor, dat je níét over die grenzen heengaat en aanleiding geeft tot jaloezie van de een of de ander, want dan maak je relaties kapot! Goede vriendschap kán. Dat is ook heel mooi. Wees daarbij open en eerlijk naar alle kanten, in de eerste plaats naar jezelf!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap
3 reacties
Maartje
Het kan zelfs zijn dat, als je die gevoelens houdt, je afstand moet gaan nemen van het meisje met wie je graag dingen bespreekt.
hendrika53
Verkering ...........en dangraag een gesprek met een ander meisje ,,kan ik enigzinds nog inkomen .Maar behoefte om die andere in je armen te sluiten waaromIs die verkering van dan wel oprecht??Je mag dat wel eens heel serieus onderzoeken.
Alphonsus
Als de liefde die we zouden hebben naar een ander toe 100% zuiver zou zijn en vrij zou zijn van welke bijbedoeling dan ook, dan zou het iemand in je armen sluiten, op grond van die zuivere liefde, verantwoord kunnen zijn.

Doch, wij zijn onvolmaakt in de liefde en vol bijbedoelingen al dan niet bewust, dan is het meer dan verstandig om 3 passen afstand te bewaren tot die ander.

Er is er een, de verwoester, die alles aangrijpt om ook datgene wat goedbedoeld schijnt te zijn, zal uitbuiten tot verderf en bederf.