Binnenpraters

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Een tijdje geleden ben ik door Gods genade tot geloof gekomen. Ik ben gaan zien dat het hier beneden niet is. Maar de laatste tijd zeggen ze van binnen: “Je kan de wereld wel de scheidbrief geven, maar bestaat er wel een hemel? Dit is toch de enige werkelijkheid die je hebt? Iedereen gelooft wat anders. Je kan wel naar de hemel willen om bij God te zijn met Wie je denkt  een persoonlijke relatie te hebben, maar er is daar een schare die niemand tellen kan. Kan je de Heere dan wel zien en kun je dan wel dichtbij Hem zijn.”

Ik schrik erg van zulke gedachten en ik weet me er niet goed raad mee. Wat moet ik met zulke gedachten? Kan ik wel een gelovige zijn als ik zulke dingen denk?

Een jonge vrouw.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Je getuigt dat je door Gods genade tot geloof bent gekomen. Dat betekent dat je Zijn stem hebt gehoord. Het geloof is immers uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10: 17). Maar nu hoor je van binnen andere stemmen. Stemmen waarvan je schrikt; die je aan het twijfelen brengen en je onzeker maken. Wat moet je doen?

In 2 Korinthe 10: 5 schrijft de apostel Paulus: ‘Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus’. Dat is wat ook jij moet doen.

In plaats van dat je (verkeerde) gedachten je verlammen, moet je ertegen strijden. Hoe? Met de wapens die God je aanreikt. Zoals Paulus in vers 4 schrijft: ‘De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken’. Tegenover elke leugen (valse redenering) stel jij de waarheid. Gods Woord is de waarheid; Het is het zwaard van de Geest.

Je gelooft. Wat is een waar geloof? Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus antwoordt daarop: Een waar geloof is (…) een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft (…). Wat Hij zegt, houd jij voor waar. Zijn Woord is jouw wapen tegen alle valse redeneringen.

Bedenk hoe de Heere Jezus bij elke verzoeking door de duivel antwoordde met het Woord van God: ‘Er staat geschreven’ (Mattheüs 4: 4, 7, 10).

Paulus spreekt in 2 Korinthe 10 over gehoorzaamheid: ‘Wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot gehoorzaamheid aan Christus’. In Romeinen 1: 5 en Romeinen 16: 26 spreekt hij over geloofsgehoorzaamheid. Gehoorzaamheid en geloof liggen dichtbij elkaar (vergelijk Handelingen 6: 7 en 1 Petrus 1: 22); eveneens liggen ongehoorzaamheid en ongeloof dichtbij elkaar (Handelingen 19: 9; Hebreeën 3: 18-19).

Laat dus de tegenstemmen je niet verschrikken of verlammen. Breek ze af. Met het wapen dat God je zelf ter hand stelt. ‘Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart’ (Hebr. 4: 12).

Ds. D.M. Elsman