Twijfelen aan reformatorische leer

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je of de reformatorische leer juist is? Is dit niet allemaal bedacht door mensen? In de Bijbel waren de eerste gemeenten heel anders, vrijwel allemaal bekeerd en alles samen delend. Nu is het eerder andersom.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragensteller,

Eigenlijk heb je het over twee verschillende dingen: de leer van de Reformatie en de praktijk binnen de kerken van de Reformatie. De teleurstellende praktijk binnen de reformatorische kerken maakt dat je twijfelt aan de waarde van de reformatorische leer, als ik je goed begrijp.

Om met het eerste te beginnen is het de vraag wat je bedoeld met “de reformatorische leer.” Meestal wordt dan gedacht aan de leer zoals die is samengevat in de drie formulieren van enigheid (de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels). Je vraagt je af of deze leer Bijbels is of dat deze leer door mensen is verzonnen. Als antwoord hierop wil ik het volgende meegeven om over na te denken:

1. De opstellers van deze belijdenisgeschriften waren stuk voor stuk diep gelovige en wijze mensen, die zich diepgaand met de Bijbel bezighielden. Het was hun overtuiging dat wat in die formulieren staat niets meer of minder is dan ook in de Bijbel staat. De formulieren zijn bedoeld om de Bijbel te laten spreken. Ze willen alleen nazeggen wat de Bijbel zegt.

2. Deze formulieren gaan al eeuwen mee en vele gelovigen hebben telkens opnieuw ervaren dat wat daarin naar voren komt ook in de Bijbel staat. Als ik persoonlijk deze formulieren bestudeer raak ik altijd onder de indruk van de wijsheid en helderheid waarmee het Bijbels onderwijs daarin samengevat wordt.

3. Besef altijd dat de formulieren geen vervanging zijn van de Bijbel. De Bijbel is gezaghebbend en door God geïnspireerd. De formulieren hebben alleen gezag voor zover ze de Bijbel na spreken. Mocht iemand iets ontdekken dat strijdig is met de Bijbel dan zullen de formulieren aangepast moeten worden.

Dit bovenstaande kan je misschien helpen, maar uiteindelijk kan alleen de Bijbel zelf je overtuigen. Ik zal zeggen: bestudeer de Bijbel en de belijdenisgeschriften. In bijvoorbeeld de Heidelbergse Catechismus staan veel verwijsteksten. Hoe dichter je bij de Bijbel leeft, hoe meer je in de Bijbel leest, hoe meer je ook zult proeven dat de belijdenisgeschriften Bijbels zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je de God van de Bijbel leert kennen en gelooft in de Heere Jezus Christus als Zaligmaker van zondaren.

Naast de leer van de Reformatie is er ook de praktijk binnen de vele gemeenten die zichzelf reformatorisch noemen. Je constateert dat het er daar vaak zo anders aan toegaat dan in de eerste gemeenten. Tot mijn verdriet moet ik je daarin gelijk geven. Er worden soms regels opgelegd en bedacht die niet in de Bijbel (of de belijdenisgeschriften) staan. We kunnen in onze kerken het evangelie soms zo ingewikkeld maken dat niemand het meer begrijpt. Er is soms onenigheid tussen gemeenteleden onderling of strijd over allerlei bijzaken. Dat ligt echter niet aan de Koning van de Kerk, aan Zijn Woord of aan de ‘leer’ maar ligt met name aan Zijn ‘voetvolk’ om zo te zeggen. De kerk hier op aarde wordt bevolkt met zondige en gebrekkige mensen, die maar al te vaak niet leven zoals God dat vraagt. De Heere Jezus als Koning van de Kerk is zonder zonde en heilig, maar dat kan helaas niet van Zijn dienaren op aarde gezegd worden. Predikanten, ambtsdragers en gemeenteleden zijn zondige en beperkte mensen. Dat is erg verdrietig en een gevolg van de zondeval. Helaas zal dit tot de wederkomst van Christus niet anders worden. We mogen wel dagelijks bidden of de Heere in de gemeenten wil werken en daar liefde en geloof wil opwekken, zodat ook de gemeenten en de gemeenteleden steeds meer op Christus gaan lijken.

Overigens is het niet zo dat in de tijd van het Nieuwe Testament het heel anders was. Van de eerste gemeenten lezen we inderdaad hoe ze in liefde alles deelden. Later lezen we helaas al dat dit verandert. De meeste brieven van Paulus staan vol met vermaningen vanwege strijd en onenigheid binnen de gemeenten. Ook dat waren gemeenten vol zondaren die van genade moesten leven. Ook dat waren gelovigen die het bloed van Jezus Christus nodig hadden tot verzoening van hun zonden. Juist voor zulke mensen is de Bijbelse leer die in de Reformatie herontdekt werd zo heerlijk en bevrijdend: alleen het geloof, alleen de genade, alleen de Schrift, alleen Christus.

Ik hoop dat de Bijbel en de belijdenisgeschriften je dichter bij Christus zullen brengen en je daardoor steeds meer van Zijn heerlijkheid en goedheid gaat zien, zodat je Hem (steeds meer) lief krijgt.

Ds. G. T. Terreehorst

Tags in dit artikel:

reformatorisch