Niet echt berouw gehad

J.W.N. van Dooijeweert / 53 reacties

Vraag

Ik geloof in de Heere Jezus. Maar ik heb best erg gezondigd en heb daar ook niet echt berouw over gehad. Nu bid ik elke dag of de Heilige Geest krachtig in mijn hart wil gaan werken, maar als ik geen berouw heb over mijn zonden kan Hij toch niet komen? Dan heb je de Heilige Geest bedroefd. Dat maakt me moedeloos. Dan denk ik: God hoort mijn bidden om de krachtige werking van Zijn Geest niet eens. Ik heb namelijk Zijn Geest bedroefd. Heeft het dan wel zin om nog te bidden?

Antwoord

Beste vraagsteller, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik ga je vraag veralgemeniseren. Waarom? Het is niet alleen jouw vraag, maar ook van honderden anderen. Wat zeg ik? Misschien wel van duizenden. Wij krijgen deze mengelmoes van vragen bijna dagelijks onder ogen. Bij de één is het heftiger dan bij de ander. Het loopt zelfs uit tot een noodkreet die we in één van de achterliggende weken kregen: “Ik trek het niet meer, help me toch, ik stik er in!” Dan kun je heel pastoraal vragen: “Waarin?” En dan steek je weer een heel dogmatisch antwoord af... En het helpt niemand iets! Daarom wil ik je vraag “in den brede” met je doornemen.

Wat is er toch aan de hand? Waardoor ontstaan deze vragen toch steeds weer? Heb je daar wel eens over nagedacht? Of blijf je steeds maar in hetzelfde kringetje rondtollen: “Mocht het nog eens gebeuren dat de Heere naar me om zou willen zien... Beste vriend, dat is al lang geleden gebeurd, net buiten Jeruzalem, op Golgotha. Daar heeft God Zijn Zoon geofferd in onze plaats.

Kom dat kringetje toch uit, dat kringetje van: ik wil bekeerd worden, misschien ben ik wel bekeerd, maar ik heb Jezus nodig, maar ik heb geen berouw genoeg, hoe krijg ik meer berouw over mijn zonden?

Jawel, we hebben deskundigen genoeg om te beoordelen of je berouw genoeg hebt, of je wel echt beseft waar het om gaat. Of je wel op de goede manier bidt. Zij kunnen je precies vertellen of je al aan het Heilig Avondmaal mag, of je wel mag denken dat je een kind van God bent of alleen nog een zoekende... Of dat andere spoor: ik bid o zo veel, om vergeving, om het werk van de Heilige Geest, om de liefde van God, om Gods hulp, om een nieuw hart... Maar de Heere doet niets. Ik geef het op, maar de volgende dag ben je al weer bezig. En je komt nooit verder. Overal vragen en boeken lezen die je aangeraden worden. Een keer naar een andere kerk kijken en luisteren... Maar er verandert niets, Nee? Jawel hoor; je krijgt genoeg van al dat zware gedoe. Het hoeft niet meer. Gods liefde is alleen voor een bepaald groepje mensen...

Jeremia schrijft het heel nadrukkelijk waar het berouw hoort: “Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelf ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd” Jeremia 31:19.

Bij velen komt de vraag: Waarom hoort de Heere me niet? Wat doe ik verkeerd? Bij anderen komt de gedachte: Het is allemaal voor niks. Het is toch niet voor mij, ik zal wel niet uitverkoren zijn, en dan helpt alles niets. Berustend hoor je dan een ander heel vroompjes zeggen: “Houd maar vol hoor, je weet maar nooit. Niet geschoten is zeker mis.” Of je wordt nog een beetje meer ingedeukt: “Het moet allemaal wel toegepast worden.”

Of je ziet zo iemand verdwijnen naar een evangelische groep: die hebben het tenminste begrepen, is dan de gedachte. Maar daar zijn weer andere problemen. Ook om je weer onder de wet te brengen. De heiliging van je leven kan je als een zware last worden opgelegd. En het Evangelie spreekt juist van “verlost zijn” van onder de wet. En “leven in vrijheid”.  Daarom moet je ook altijd blij zijn. Weer zo’n wet!

Beste vraagsteller weet je wat er aan de hand is? We zijn met elkaar op allerlei vrome manieren bezig om weer onder de wet te kruipen. Toen de Heere Jezus begon met Zijn prediking was het heel anders hoor. Hij keurde al die vertwijfelde redeneringen geen woord waardig. Helder en klaar klonk het uit Zijn mond: “Bekeer u en geloof het EVANGELIE.” Dat is iets heel anders dan waarover het in het voorgaande ging. Het Evangelie is de blijde boodschap. De BLIJDE boodschap! Een boodschap die echte blijdschap brengt voor een wereld verloren in schuld en zonde. Jezus stapt die wereld binnen met de boodschap: “Geloof in Mij, Ik ben de Verlosser.”

Weet je, zalig worden, een kind van God worden, gered worden, daar kun je zelf niets aan doen. Daar hoef je zelf ook niets aan te doen, daar mag je zelfs niets aan doen. Nou dat is dan wel erg gemakkelijk!? Ja? Waarom doe je het dan niet? Omdat we dat als mensen al te gemakkelijk vinden. En we hebben namelijk al die vrome verhalen gehoord over wat mensen doorworsteld hebben voor ze tot geloof kwamen.

Afsluitend nog het volgende. Al dat geworstel om bekeerd te worden noemde een oude predikant heel mooi “beweegoffers.” Je best doen om God zover te krijgen dat Hij je wil sparen. We moeten naar Sion in plaats van naar de Sinaï. We moeten naar Jezus in plaats van naar Mozes. Lees maar wat Jezus daar Zelf van zegt in Johannes 3 vers 14 tot 16. En wat denk je van Paulus in Galaten 3 en alle andere hoofdstukken van deze brief.

Er is niets te bereiken met onze goede plannen, goede gebeden of goede werken in totaal. Ze kunnen niets betekenen om ons vrij te maken of om ons te recht vaardigen. Helemaal niets. Als je naar de Heere Jezus wilt mag je maar één ding meebrengen: je zonden en je zondige aard. En dat mag je bij Zijn voeten neerleggen in een smeekgebed: “Heere ontferm U over mij, de zondaar.” Op deze manier, en geen enkele andere, kan een mensenkind zalig worden. Helemaal voor niets, zonder één cent er voor te betalen, zonder één seconde er voor te werken.

En als je dan langs die weg de vergeving van je zonden mag ontvangen, dan schiet er maar één heel belangrijk ding over: “Hoe kan ik mijn Verlosser mijn dankbaarheid tonen?” En dan komen de goede werken als vruchten van de Heilige Geest naar buiten in ons leven. Dan zullen anderen moed scheppen om verder te gaan, de keurmeesters verliezen hun waarde en de Naam van de Heere Jezus zal verhoogd en verheerlijkt worden.

Gods zegen en kom langs evangeliewegen,
Jan van Dooijeweert

53 reacties
Omega
@Roboe Van Spurgeon heb ik diverse werken in de kast staan. Prachtig! Maar een boek dat werkelijk verhelderend is voor mensen die worstelen met de beloften van het evangelie, zou ik "Het merg van het Evangelie" van Edward Fisher willen aanbevelen (https://www.hertog.nl/artikel/9789492433756/Het%20merg%20van%20het%20Evangelie/) Boston was lyrisch over deze heldere verhandeling van Fisher over de welmenende nodiging (= zonder uitstel) van Christus tot het heil.

Van Dooijeweert houdt overigens regelmatig lezingen in het land. Volgens mij worden die ook aangekondigd op zijn website. Je zou die eens bij kunnen wonen en na afloop met hem spreken. Je kunt ook ds. A. Simons een keer mailen of bellen voor een gesprek. Ik ken maar weinig predikanten die zo'n helder zicht hebben op de rechtvaardiging van de goddeloze. Ook hij is bereid om je te ontvangen.

Ds. Simons heeft trouwens een prachtig en verhelderend boekje geschreven over dit onderwerp; met vragen en worstelingen van kerkgangers die opgevoed zijn onder een bedekt evangelie: "Christus voor ogen geschilderd" (https://www.hertog.nl/artikel/9789081722896/Christus-voor-ogen-geschilderd/). Eigenlijk zou iedereen dit moeten lezen. Dan zal de duisternis wijken en gaat Christus schitteren. Van harte aanbevolen.
Roboe
Ergens aan het begin van deze berichtjes had ik voor mijzelf twee vraagjes gesteld. Deze vragen zijn niet zomaar spontaan ontstaan…maar om al het duister op te klaren en al dat getob heb ik altijd veel gehad om deze vragen aan mijzelf te stellen:

Als God ons voorbij gaat is hij dan onrechtvaardig? En wat is de nood wat ons drijft?

Ik denk dat deze vragen verkeerd begrepen werden, bedoelde indien als(1e vraag)….en moest niet zo opvatten als mijn persoonlijke letterlijke vragen. Je berouw hoe diep die is, is volgens mij niet belangrijk als je maar iets weet “het is rechtvaardig als God mij voorbij gaat”. En zo als ik het ervaarde is dat deze nood juist drijft naar de Heere toe! En ja Golgotha….nog zo duister…ook bij Zijn discipelen…en hebben Hem ondanks dat toch lief en omringde Hem al als hun Meester en Zaligmaker. Ik ben helemaal eens met Comrie, Embryo theologie…er is leven maar nog niet de volle bewustwording. Voor mij sprak deze psalm mij erg aan(vandaag gezongen) en wil dit graag delen en sluit ook aan bij het antwoord waar ik toen aandacht:

Psalm 38

Vers 18
'k Wil mijn misdaân, die U tergen,
Niet verbergen;
Ik bedek voor U die niet;
'k Ben vanwege al mijn zonden,
Die mij wonden,
Vol van kommer en verdriet.

Vers 21
Zie mij, HEER, wien elk moet duchten,
Tot U vluchten.
O mijn God, verlaat mij niet;
Blijf niet, wegens mijn gebreken,
Ver geweken;
Toon, dat Gij mijn rampen ziet.

En de opmerking van Dooijeweerd over “Mocht het nog eens gebeuren dat de Heere naar me om zou willen zien” heb ik ook vaak gehoord en is volgens mij puur verstandelijk. En heimelijk is het te doen om punten te scoren….want in zo’n genootschap horen ze dat graag en wordt er nogal zoet op geantwoord en erover gemompeld. Waar ik wel wat vragen heb(ligt waarschijnlijk meer aan mij) is het antwoord… dat is al lang geleden gebeurd, net buiten Jeruzalem, op Golgotha. Daar heeft God Zijn Zoon geofferd in onze plaats. Ik denk dat dit meer persoonlijk is(heb ik altijd geleerd) dus “Voor mij”! Onwankelbaar en persoonlijk! Tot mijn teleurstelling moet ik erkennen dat ik dit zo mist en dat ook door eigen schuld!
Samanthi
@Roboe
De feiten die je noemt, kun je niet als mal houden voor bekeringen.
Ondanks zijn verloochenen holt Petrus naar het graf.
Na Pinksteren zie je wel dat de apostelen fouten maken, dat ze onenigheid hebben, dat ze zich niet altijd even strak opstellen, de ene keer wel met niet joden eten en als er joden bij zijn apart gaan eten, toch zie je nergens, (ervoor eigenlijk ook niet, wel onkunde) dat er twijfel is of soort van half gelovigen, of mensen die het niet zeker weten of het er nog niet voor kunnen houden.

Je ziet dat mensen óf wel geloven óf niet, ook lees je van meelopers of huichelaars, toch worden zij erbij gerekend, als ze niet in zonden gaan leven.

Als je zegt: het is rechtvaardig als God mij voorbij gaat, dan zie je niet wat God door Zijn rechtvaardigheid aan ons gegeven heeft, Zijn eigen Zoon.

Hij kon de zonden niet ongestraft laten omdat Hij rechtvaardig is, naar Hij gaf Jezus opdat een ieder die in Hen geloofd niet verloren gaat!

Als je in de embryologie geloofd, kunnen mensen gaan minnen en plussen, misschien is God wel met mij bezig, de DL zeggen dat de wedergeboorte in ons en zonder ons gebeurd, maar dat een wdergeborene daadwerkelijk gaat geloven en zich bekeren.

Je toevlucht nemen tot Jezus... dat is geen misschientje, je kunt je vinger bij de teksten leggen, Heere hier staat het toch?
Echt het is of...of! Paulus preekte terstond Christus, Lydia vroeg Paulus om te blijven als bewijs dat zij de Heere getrouw was, de Stokbewaarder werd meteen gedoopt en was blij gelovig geworden te zijn met zijn huis. Je ziet dat mensen die, na Pinksteren twijfelen zich niet bekeren.

Uiteraard zijn er kinderen baby's en volwassenen.

Im de Hebreeënbrief wordt er duidelijk gewaarschuwd als je een kind blijft, je oefend jezelf niet tot godzaligheid,
Hebreeën 5

13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. 14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Dat is dus niet ongemerkt maar door oppervlakkig leven.

Is hier je vraag mee beantwoord?
Roboe
Samanthi, bedankt voor je berichtje.
Straks voor het slapen gaan Hebreeën 5!

Bedankt!
VrouwkeZondernaam
@Roboe

Ik moest nog denken aan een paar lezingen.

Eentje van Ds. C. Harinck. Daarin heeft hij het onder andere over “rechtvaardig in de hof van het geweten” en “rechtvaardig in het hof van God”. Klinkt zo misschien wat warrig maar ik denk dat het wel precies is waar het over gaat.

De anderen die ik bedoel zijn Ds. Stelwagen. Over de opwas in de genade. Het volwassen worden in het geloof. Die lezingen zijn terug te vinden op de site van PKN Elspeet en op de site van De Woeste Weg :-( …

Ik ga zo ff zoeken. Mogelijk heb je er wat aan.
VrouwkeZondernaam
https://downloadpreken.nl/6926/de-rechtvaardiging-in-de-vierschaar

Lezing Ds. C. Harinck
VrouwkeZondernaam
http://preken.mobi/index.php?app=&dir=./Luisterboeken/Wet%20en%20Evangelie%20-%20Uitleg%20Romeinen%20en%20Galatenbrief/Ds.%20C.%20Stelwagen%20-%20Galatenbrief

Hier de vier lezingen van Ds. Stelwagen over de opwas in de genade naar aanleiding van het eerste gedeelte van Galaten 4. Lezingen zijn ook terug te vinden in het preken archief van PKN Elspeet. Ze zijn daar te vinden in de map 2009.
1e op 14 januari
2e op 11 februari
3e op 19 maart
4e op 10 juni
VrouwkeZondernaam
@Roboe

Wat je schrijft over “rechtvaardig als God voorbij zou gaan” klinkt me niet gek in de oren. Ik denk dat je bedoel: ik heb Gods straf eerlijk verdiend. Dat lijkt me heel gezonde taal. Ik denk dat ieder met een gezond geloof uiteindelijk uitkomt bij het amen zeggen op de vloek die de Wet over ons uitspreekt en tegelijk op de beloofde zegen die het Evangelie ons verkondigd. Aan de ene kant kan het nooit, aan de andere kant kan het toch. 100% zwart in onszelf maar tegelijk 100% lieflijk in Hem. Nochtans…
Roboe
VrouwkeZondernaam dat klopt! Je trekt mijn woorden uit mijn mond.....zo belangrijk!
Ga jouw verwijzingen lezen....erg fijn en bedankt!
VrouwkeZondernaam
Het zijn audio opnames van lezingen die je kan beluisteren ;-)

Dus verwijzingen lezen wordt lastig.
Gtn
Als je Christus leert kennen, besef je ook dat het onverdiend is. Maar dat is wat anders dan 'Gods recht liever krijgen dan je eigen zaligheid'. Dat is een onbijbelse uitdrukking, waar mensen mee in het nauw komen. Daarom is het goed dat je het verder uitlegt @Roboe.

Er is veel wat heel rechtzinnig klinkt, maar wat eigenlijk alleen stoelt op klankherkenning. De uitdrukkingen zelf zijn nog al eens onbijbels, en een eigen leven gaan leiden. Om verwarring te voorkomen, is het beter om gewoon in hedendaags Nederlands te communiceren. Er is zoveel duisternis als gevolg van allerlei door de mens bedachte voorwaarden.
Roboe
@Gtn dat is waar ook heb ik keer ergens genoemd.. daarna nog wat nuance aangebracht. In het nauw komen weet ik niet zo, volgens mij niet omdat er liefde is tot God gewerkt door de Heilige Geest en je Hem omhelst in zijn Soevereiniteit. Maar ben benieuwd hoe jij dit ziet. Is misschien wel belangrijk omdit te onderzoek en misschien heb ik het onjuist. Daarvoor is het goed om dit met elkaar over te brainstormen. Soms heb ik moeite om in het algemeen te zeggen God heeft je lief... maar meer God is liefde. Dan lijkt het erop dat je Gods liefde moet beantwoorden en dat maakt ons vaste grond erg wankel. Als God je lief hebt dan wordt je volgens mij altijd zalig denk ik....maar laat dit los... staan hier zoveel andere zaken die meer de moeite waard is.
Sam11
Bedankt Samanthi. Voor je antwoord en je verwijzing. Ik heb ze nog niet helemaal gelezen, doe ik nog. Ff voor gaan zitten

Roboe, ik snap je heen-en weer geslingerd zo goed. Al die voorbeelden in de Bijbel van schijn en niet zijn ...ze staan er toch tot waarschuwing denk ik. En nu lees ik dit moment in Ambrosius, staat het ook weer als een soort stappenplan, de bekering (dat boek wat pas uit is). Echt moeilijk en moedbenemend. Hoe lezen jullie zulk soort oudvaders dan? Vraag ik me oprecht af. Ik ben al meerdere keren naar Jezus gegaan, als ik dat al in waarheid gedaan heb. Want dat vraag ik me dan af. Maar het is net of ik niet bij Hem kan komen. Stilte, en zeker geen vrede. Goed mensen, ik hou erover op. Ik moet mijn toevlucht in elk geval niet tot mijn medemens nemen.
Gtn
@Roboe, zelf val ik volgens de 'geleerden' in de categorie die 'niet genoeg berouw' hebben. Maar ik weet 1 ding wel: ik was een slaaf van de zonde, maar God heeft die verslaving willen verbreken en Jezus Christus heeft mij vrijgekocht met Zijn bloed. Niets kan mij nog scheiden van Zijn liefde. Zelfs niet wat de 'geleerden' er van zeggen. Ik denk dat hier een groot probleem ligt: wij verwachten iets bijzonders, omdat we dat voorgehouden krijgen. En begrijp me goed, het blijft iets heel bijzonders dat God naar mensen zoals jij en Ik om wil kijken. Maar geloven is ook op God vertrouwen, simpelweg serieus nemen én geloven wat Hij in Zijn eigen Woord tot ons zegt. Niet luisteren naar allerlei voorwaarden en blokkades die mensen opwerpen, maar geloven wat God zegt in Zijn Woord. Opmerkingen van mensen (hoe goedbedoeld ook) kunnen ons zó in verwarring brengen. Kijk maar naar de vruchten in je leven: ga je de zonden haten, kun je niet meer zonder God leven, dat is het werk van de Heilige Geest in je. Dat kunnen we ook in Gods Woord lezen! Alles is betaald, eenmalig en voorgoed, op Golgotha! Daar kunnen en mogen wij niets bijdoen. Gelukkig maar! Geloof dat, en je zult zalig worden. Moeilijker is het niet, en tegelijkertijd is dat voor ons zo moeilijk omdat we het niet kunnen begrijpen. Maar God is niet te begrijpen met ons beperkte verstand. We weten wel dat Hij de Énige is die betrouwbaar is. Geloof Hem dan, en niet de vader der leugens, die je wil laten geloven dat je nog niet voldoende zondekennis hebt, of nog niet voldoende berouw, of dat je nog niet genoeg wakker hebt gelegen, of wat satan je ook allemaal wil doen geloven. Het is niets anders dan eigen betaalmiddelen, terwijl er al betaald ís. Meer dan genoeg. En dan mag je (leren) leven uit die genade, en in de blijdschap die er is in de vergeving van zonden. God wil niet dat Zijn kinderen treurend over de aarde gaan. De vruchten van de Geest is onder andere blijdschap. Wat word die blijdschap vaak gemist, omdat wij onszelf weer onder de wet brengen. Maar wij mogen, als kinderen van God, goed van Hem spreken en Hem loven en prijzen voor Zijn genade.
Roboe
@Sam11 lees Spurgeon heeft mij altijd licht gegeven en is simpel en eenvoudig te lezen zeker over onderwerpen waar wij hier mee zitten....een wijze man. Ook van ds. C Harinck hier de moeite waard.
@Samanthi kan misschien ook nog wat adviezen geven.

@Sam11 echt Spurgeon!

Hoe ben je bij Ambrosius terecht gekomen?

Ik heb in het verleden ook boeken naast mij neergelegd gewoon dat ik er niet aan toe was. Erg dogmatisch allemaal en niet geschikt voor mijn persoonlijke geestelijke situatie waarin ik toen in verkeerde. En werd ik in twijfelen gebracht dan op mijn knietjes en vragen om licht.

En Dhr. Dooijeweerd? Hoe vind jij zijn antwoord?
Roboe
@Gtn ik weet niet wat voor geleerde dat zijn maar zoals ik eerder geschreven had de kleinste zaligmakend overtuigingen zijn meer dan al dat diepe etc. Dat brengt ons bij Jezus. Wroeten in de mate van zonde kennis dan wordt het volgens mij duister....is Christus niet. Let wel zo heb ik dat ervaren. Iemand vroeg mij hoe kan je weten dat je een kind van de Heere bent....antwoord liefde Gods (denk ik juiste antwoord)! Niet de zonde kennis. Belangrijk! Je grote zonden in je leven denk je dat je daar het meeste berouw over moet krijgen. Dat is onze rekenkunde. Als de Heere je hart week maakt denk ik dat het helemaal anders is.
Samanthi
@Sam11, Roboe en Gtn

Ik lees weleens 'oudvaders' of zoek er iets in op, maar ik ben bewust terug gegaan naar het Woord... dat is zuiver, Schrift met Schrift vergelijken, ik het een studie app, waar je de grondtaal met de Nederlandse woorden eronder, de strongs staan erbij zodat je een woord kan uitdiepen ook kun je vergelijken met andere vertalingen, je komt voor verrassingen te staan.
De Bijbel is een schatkist, hoe meer je graaft, hoe meer je vindt, ook verwijs teksten zijn zo waardevol.

Ik lees graag Spurgeon, Brakel, Erskines ook hedendaagse schrijvers/predikanten, maar lees en studeer het meest in de Bijbel.
Roboe
@Gtn interessant antwoord van je....ga ik in alle rust nogeens doorlezen. Weet je door alle dingen hier te lezen komen bij mij weer zoveel dingen in herinnering. Veracht de kleine dingen niet.....is nu mijn ervaring waar ik vroeger zo op stuk gelopen bent. Je merkt zo goed als je levend gemaakt wordt je een andere Bijbel krijgt. Sraat dingen in die je nooit zo gelezen hebt. En je merkt het is het woord van God. Soms erg confronterend.
Roboe
@Gtn ...inderdaad een geweldig antwoord van je dus niet alleen interessant! Ga het uitprinten en boven mijn bed hangen :-).
Roboe
@Samanthi kan je die studie app ergens downloaden....ben namelijk ook benieuwd.
Denk dat ik ook meer werk moet maken om meer op onderzoek uit te gaan. Hier wordt ik vaak met mijzelf geconfronteerd....mijn gebrekkige kennis. Nu moet ik zeggen sinds ik hier ben lees ik veel meer.....en voor het slapen gaan veel in gedachten over dingen die hier besproken zijn. Als ik dit jaren geleden had gedaan was ik waarschijnlijk niet in zo'n grote armoede terrecht gekomen. ;)