Plotseling bevallen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Hoe reëel is de kans dat je plotseling gaat bevallen zonder dat je wist dat je zwanger was? Dit kan toch eigenlijk niet, en toch hoor ik er weleens van, is dat dan gewoon verzonnen? Je buik wordt toch dikker, je voelt het kind toch en je wordt toch niet meer ongesteld? En toch schijnt dit vaker voor te komen dan drielingzwangerschappen. Dat is toch onmogelijk! Als deze zgn. standaardkenmerken van een zwangerschap niet voor iedereen op blijken te gaan, hoe weet ik dan zeker dat ik niet zwanger ben? Ik kan moeilijk iedere maand zomaar een test gaan doen.

Antwoord

Het komt zelden voor, maar op de huisartsenpost in Almelo (waar ik op mijn beurt ook diensten doe) komt het zeker één keer per jaar voor dat er een vrouw wordt gebracht met hevige buikpijn (weeën) welke niet worden geïnterpreteerd als weeën; die niet weet dat ze zwanger is en op het punt staat te bevallen van een kind. De kans is dus klein. Ik heb niet nagezocht hoe vaak het voorkomt.

Eenmaal heb ik het in mijn verre kennissenkring meegemaakt: jonge vrouw, wordt dikker (niet alleen de buik), de schopjes van het kind (waarneembaar vanaf ongeveer de 20e week) worden geïnterpreteerd als darmrommelingen. De innestelingsbloeding, welke vaak korter van duur is dan een menstruatie, komt rond de tijd van de verwachte menstruatie en kan beleefd worden als een echte menstruatie. Dan kan de vrouw of het meisje denken: Gelukkig ik ben dus niet zwanger. Natuurlijk speelt de psyche ook een rol: alle lichamelijke signalen worden ontkend of verdraaid omdat een zwangerschap ongewenst/niet bedoeld is?

Andersom bestaat ook schijnzwangerschap: de vrouw heeft alle zwangerschapsverschijnselen, maar is niet zwanger. Ook hierbij speelt de psyche een rol. Natuurlijk is een wel omgang met een man nodig om zwanger te worden. Telkens een zwangerschapstest verrichten om een zwangerschap uit te sluiten, lijkt me ook wat overdreven.

De menstruatiecyclus van een vrouw kan wat wisselen. Maar is vaak voldoende houvast om het vermoeden van een zwangerschap te bevestigen. Daarnaast zijn er zwangerschapsverschijnselen die in meer of in mindere mate optreden: opgezette buik en borsten en misselijkheid.

Hopelijk zo voldoende antwoord te hebben gegeven.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
wpluimers
Ik weet wel zeker dat het kan, ik heb het namelijk zelf bij een nichtje van mij gezien. Ik weet nog dat ze bij ons op kraamvisite kwam, niets aan te zien/merken en een paar weken later was ze zelf moeder van een overigens kerngezond kindje.
Heel schokkend, dat zeker, met alle sociale en emotionele zaken eromheen. Gelukkig is het allemaal prima op zijn pootjes terechtgekomen.