Harmoniseren van de Bijbel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Aan ds. J. R. Lammers. De laatste tijd ben ik steeds meer gaan inzien dat de Bijbel ook heel menselijke kanten heeft. In een vraag op Refoweb over de verschillen tussen de evangeliën als het gaat over de roeping van de discipelen wijst u daar ook op. U zegt daarbij dat er legio van zulke verschillen zijn. En dat is nu mijn probleem. Ik wil graag de dingen geloven zoals ze in de Bijbel staan. Maar neem nu Gen. 1-2:3 en Gen. 2:4-25. Hoe is het nu gegaan in de schepping? Het is eigenlijk onmogelijk om deze twee verhalen te harmoniseren. Ditzelfde geldt voor de verhalen over de opstanding in de vier evangeliën. In Matth. zit er een engel op de steen buiten het graf, in een ander evangelie zit er een engel in het graf, in weer een ander evangelie zitten er twee engelen in het graf... En als het gaat over de vrouwen: in Markus zijn ze heel bang als ze bij het graf vandaan komen en zeggen ze niemand iets. In Matth. zijn ze bang, maar ook blij en gaan ze het juist vertellen. En met betrekking tot de verschijningen: in Matth. verschijnt Jezus in Gallilea, in Lukas in Judea en vaart hij daarna gelijk naar de hemel. In Johannes is het ook in Judea, maar dan krijgen ze gelijk op de avond van de opstandingsdag al de Heilige Geest. Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Ik vind de verschillen best wel groot. Je zou kunnen zeggen: waarin ze overeenstemmen dat moet je voor historisch juist aannemen, de rest is inkleuring van de schrijver en heeft ons wel wat te zeggen, maar hoeft niet per se historisch juist te zijn. Dus: schepping en opstanding is zeker historisch, maar hoe de schepping precies is verlopen, historisch gezien, weten we niet. En hoe het precies, historisch gezien, gegaan is met de verschijningen weten we ook niet. Maar ja, ga je zo niet boven het woord van God staan en kun je zo nog wel echt Gods stem vernemen in de Bijbel als het allemaal zo menselijk is? Ik merk bij mezelf twijfel over wat er nog wel waar is... En kom ik zo niet bij de vrijzinnigheid uit, bij iemand als ds. Carel ter Linden? Ik denk over deze dingen best veel na, maar ik ben bang dat ik de verkeerde kant op ga en dat mijn geloof zo onderuit gaat! Maar die verschillen in de Bijbel zijn er en ze harmoniseren komt vaak heel ongeloofwaardig over. En de gedachte van bij een ongeluk is ook elk ooggetuigeverslag weer anders, kan me niet helemaal bevredigen. Bij de scheppingsverhalen gaat het sowieso niet op. Kunt u mij helpen! En misschien heeft u ook nog wel een leestip?

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande urs:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14013 (Vijanden haten/liefhebben)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19926 (Uiteenlopende scheppingsverhalen)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13923 (Scheppingsverhaal letterlijk/figuurlijk)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/3065 (Verschil 4 evangeliën)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20061 (Dossier Pasen)