Troost bieden bij uitvaart van onbekeerde

Ds. M. Baan / 2 reacties

Vraag

Ik werk momenteel als drager bij uitvaarten. Hierdoor kom ik veel in contact met rouwende families. Ik ben zelf gereformeerd, maar ik woon in een katholieke omgeving, waardoor ik dus ook alleen maar katholieke uitvaarten mee maak. De troost die de pastoor dan biedt is dat de overledene, doordat hij/zij gedoopt is en een goed katholiek was, door God zal worden opgenomen in Zijn heerlijkheid.

Hoe zeer ik het een ieder ook gun dat ze inderdaad op worden genomen in Gods heerlijkheid, hang ik zelf wel een andere verzoeningsleer aan, namelijk de gereformeerde. We zijn niet zalig doordat we gedoopt zijn, of doordat heiligen voor ons bidden. Maar uit genade, door het geloof in Christus Jezus. Maar daardoor kwam bij mij wel de vraag op: hoe troost je een familie waarvan de overleden persoon niet bekeerd is? Welke troost heb je hen te bieden als christen?

Antwoord

Een vraag uit de praktijk van alledag: welke troost heb je als gereformeerd mens aan anderen te bieden die op grond van hun godsdienst menen dat hun overleden dierbare (of wie dan ook!) op grond van zijn voortreffelijke leven en dienen van God (of ook wel bij gebrek aan enige godsdienst of overtuiging, maar die vanwege wijdverbreide gedachten en wensen) menen dat de overledene in de hemel is.

Een antwoord vanuit de praktijk van alledag: Het is inderdaad veelvoorkomend; mensen denken haast automatisch dat de dierbare die overleden is wel in de hemel is. Waarom? Altijd een goede man of vrouw geweest. Duidelijk is in elk geval dat de overledene de hemel verdiend heeft. Dat is niet wat de Bijbel ons leert. Er zijn twee wegen: de ene weg gaat naar de hemel, de andere naar de hel. Welke weg een mens gaat wordt bepaald door de vraag of hij of zij de Heere vreesde. De weg naar de hemel is de weg die de Heere voor zondaren heeft geopend uit genade, een weg die slechts gegaan wordt door het geloof, dat weet van de vergeving van de zonden door het bloed van het Lam.

Hoe kun je andere mensen met die Bijbelse weg troosten? Je zou toch denken dat -als je deze weg anderen voorhoudt- dat die ander dan juist afgeschrikt wordt, omdat er ook een weg naar het eeuwige verderf is?

Er zijn veel en velerlei boekjes in de handel die een christen willen leren hoe je zó duidelijk voor de Heere moet gaan leven om andere mensen jaloers te maken op de christelijke weg van het ware geloof. Die boekjes zullen wel met alle goede bedoelingen geschreven zijn, maar ik heb er nooit veel verwachting van gehad en resultaat van gezien! Waarom niet? Omdat Paulus de heidenen ook nooit op een dergelijke manier benaderde met het Evangelie. Welke weg heeft deze apostel wèl steeds met zegenrijk gevolg gehanteerd? In alle eenvoud, duidelijkheid (en niet te vergeten: liefde!) het Evangelie anderen voor te houden!

Hoe je daar de gelegenheid in onze dagen voor krijgt? Zelf dicht bij de Heere en Zijn Woord leven en daarbij veel gebed of de Heere wegen wil open en om (door jou of door een ander) sterfelijke, dwalende mensen nog wil trekken uit het verderf en ze brengen aan Zijn voeten. Dan zàl de Heere wonderen van genade doen! Waarom? Om slechts deze reden: wie het van de Heere verwacht zal niet beschaamd worden!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan,
Veenendaal

2 reacties
Samanthi
Wat een moeilijke vraag, ik ga er niet vanuit dat iemand van de gereformeerde gezindte ook meteen bekeerd is en evenzo dat iemand van een andere gezindte, hetzij RK, orthodox evangelisch of wat dan ook, niet bekeerd is.
Ik kan niet in het hart kijken en de Heere weet wie van Hem zijn.
Erik1960
Ik zou als eerste zeggen: ken je plaats. Je bent drager bij uitvaarten. Geen pastor of predikant. Doe waar je voor gevraagd bent zo goed mogelijk, en val nabestaanden op zo’n dag niet lastig met je eigen theologische overwegingen.