Universitaire pabo volgen

Ds. L. Krooneman / 5 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar en ik heb dit jaar vwo-examen gedaan. Het lijkt me erg leuk om later voor de klas te staan, maar ik zou het ook fijn vinden om iets met mijn vwo-diploma te doen. Daarom heb ik me ingeschreven voor de universitaire pabo. Dit is een combinatie van twee studies die je samen in vier jaar afrondt: de universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen en de hbo bachelor pabo aan het Windesheim.

Ik heb bewust voor het Windesheim gekozen en niet voor de Viaa, omdat ik via het Windesheim mogelijkheid heb om op een reformatorische basisschool stage te lopen, wat op de Viaa niet kan, en omdat het Windesheim breder christelijk is dan de Viaa. Dit laatste kan voordelig zijn omdat je dan qua geloof misschien wat steviger in je schoenen staat, omdat veel mensen qua identiteit/geloof waarschijnlijk verder van je af staan.

Ik ben dooplid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en qua identiteit zou de Driestar wel beter passen. Maar helaas heeft de Driestar geen universitaire pabo meer. Ik ben nog steeds aan het twijfelen of deze keuze goed is, vooral vanwege het feit dat ik het reformatorisch onderwijs in zou willen gaan en ik dus geen reformatorische pabo volg. Aan de andere kant vind ik het top als ik twee studies in vier jaar kan doen, waardoor je qua beroep ook meer kunt dan alleen juf worden. Ook vind ik het wel leuk/mooi om even ‘buiten je bubbel te kijken’, omdat ik zelf reformatorisch ben, mijn familie reformatorisch is en veel vrienden en andere mensen die ik zie ook reformatorisch zijn.

Verder is het zo dat ik wel lid ben geworden van Solidamentum en verder ook wel zelfstudie doe en wil doen naar hoe als christen in het leven te staan. Dit door middel van de Bijbel, de krant en andere dingen. Kortom, mijn vraag is: zou u (misschien het liefst een dominee) mij kunnen zeggen hoe u tegen deze keuze aankijkt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is heel mooi om te lezen dat je het reformatorisch onderwijs in wilt gaan en zo dienstbaar wilt zijn in Gods Koninkrijk. Ik hoop dat dit laatste je diepste motief is waarom je het reformatorisch onderwijs in wilt gaan. Je vraagt mij hoe ik aankijk tegen de keuze die je hebt gemaakt, omdat je nog steeds twijfelt of het een goede keuze is. Ik kan vanaf een afstand moeilijk zeggen of je wat opleiding betreft de goede keuze hebt gemaakt. Uiteindelijk is dit een persoonlijke keuze en is het vooral belangrijk dat je die keuze met de Heere God hebt gemaakt.

Wat ik wel kan doen is je enkele richtlijnen meegeven. Het is inderdaad niet erg om even ‘buiten je bubbel’ te kijken. Buiten die bubbel kun je zelfs tot getuigenis voor anderen zijn. De onderliggende vraag is wel: Heb je in je leven het Fundament Jezus Christus gevonden? Sta je vast op dat Fundament? Alleen als je staat op dat Fundament blijf je staande in een wereld waarin de boze rondgaat als een brullende leeuw. Die boze zal er alles aan doen om onze ogen te verblinden.

Er is er Eén die de overwinning heeft behaald aan het kruis op Golgotha. Heb je je zaligheid in Hem gevonden? Als dat zo is, dan is het belangrijk de geestelijke wapenrusting aan te doen. Vanuit die kracht mag je dan als levend getuige in deze wereld staan en ook later aan de kinderen vertellen dat er een Zaligmaker is. Daar gaat het immers toch om? Dat de kinderen die later aan je zorgen worden toevertrouwd aan de voeten van Jezus worden gebracht. Ik wens je daarom toe dat je persoonlijk veel mag schuilen aan de voeten van deze Zaligmaker en dat Zijn liefde je leven zal doortrekken. Zoek je houvast in Hem. Hij maakt niet beschaamd wie het van Hem verwachten.

Hartelijke groet,
Ds. L. Krooneman

Lees meer artikelen over:

studiekeuze
5 reacties
Jedidjas
Hoi!
Ik heb bewust toen niet voor windesheim gekozen. Die opleiding is erg algemeen christelijk, toendertijd alleen naam- christelijk. Er zitten veel studenten op die niet kerkelijk meelevend zijn.Ik heb juist wel de pabo bij Viaa gedaan, destijds nog de vrijgemaakte pabo. Er waren meer studenten die niet vrijgemaakt zijn. Zij vonden dat erg leuk en waren erg benieuwd/open voor wat een andere kerk leert, maar we hadden ontzettend veel gemeen. Ik heb hier echt goed geleerd om goed bijbelverhalen te vertellen. Zij pleiten ervoor erg bijbelgetrouw dit te doen. Er werden toen ook vakken als dogmatiek en kerkgeschiedenis gegeven enz.Ik mocht toen ook zelf mijn stagescholen uitkiezen op mijn verzoek. Heb ik ook meestal gedaan. Ook soms niet gedaan en was ook prima, positief zelfs. Als je wil mag je mijn mailadres vragen aan de redactie.
VrouwkeZondernaam
Als je graag verder wil kijken dan alleen je eigen bubbel (wat heel leerzaam is!), wil ik je aanraden om naar https://www.depositumcustodi.nl/ te gaan in plaats van naar de GGiN studenten vereniging Solidamentum...
drernie
En als je nog breder wilt kijken dan bovengenoemde verenigingen, kan ik je de csfr aanbevelen.
https://csfr.nl/
leene
Ga zeker buiten je eigen bubbel kijken!!!
En doe zeker de universitaire pabo..
Ik ken de viaa niet maar als ik kijk welke afslagen de Vrijgemaakten hebben gemaakt dan kan ik die persoonlijk ook niet allemaal meemaken. Al zal dat verschillen per regio..
Ik snap niet zo goed waarom je niet in het reformatorisch onderwijs kunt stage lopen als je op de Viaa zit maar wel als je Windesheim volgt? komt op mij heel onlogisch over. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik zou als ik jou was ook zeker eens op een andere school dan een reformatorische stage lopen.. kun je alleen maar van leren.
Ik krijg altijd een beetje een "opgesloten" gevoel als mensen alleen maar alles reformatorisch willen. Dus refo lagere school, refo middelbare school, refo pabo, en dat weer terug naar refo lagere school.
kijk maar eens buiten je bubbel en ga ook maar naar een andere studenten vereniging dan solidamentum.
jaapenlinda
Hoi vraagsteller,
Ik ben helemaal geen leerkracht, maar heb de HBO-V gedaan. Ik heb er destijds heel bewust voor gekozen naar een reguliere opleiding te gaan, vanuit Jezus' opdracht "wel in de wereld, maar niet van de wereld". In mijn 1e studiejaar was ik van de 120 studenten de enige kerkelijke, ook de enige die zich christelijk noemde. De meesten van mijn jaargenoten wisten niet meer van het christelijk geloof, dan dat het iets met Jezus te maken heeft.
Is het geen schande dat deze situatie kan bestaan, terwijl er zoveel christenen in Nederland zijn? Maar de meesten blijven liever dicht bij elkaar...
(Het kan soms juist makkelijker in een seculiere omgeving zijn dan in een andere christelijke stroming, omdat het in de erste meer over het fundament van het geloof gaat, terwijl in de 2e de nadruk makkelijk op de verschillen kan komen te liggen. Maar dat terzijde.)
Durf buiten je eigen bubbel te stappen. Als je actief aangesloten bent bij een kerk (naar mijn mening belangrijker dan een studentenvereniging) kun je zo een lichtje zijn buiten de kerkelijke lichtkring. Ook al die medestudenten hebben zielen.
En wees eerlijk naar jezelf, de beslissing om later op een reformatorische school te willen werken, ervaar je dat als Gods roeping in je leven of is dat meer automatisme? Als God je ertoe roept is het goed, maar in veel gevallen wordt er volgens mij nauwelijks nagedacht over de mogelijkheden om God te dienen op een andere school.
Ik had zelf in groep 8 een katholieke juf die op allerlei momenten stukjes uit de bijbel deelde met de klas. Bijv bij taal, wat gij niet wilt dat u geschiedt, ... en daarna vertelde ze hoe de Heere Jezus dit leerde.
Op dit moment woon ik in Zuid-Amerika en zitten mijn kinderen op een openbare school. Best geregeld vertellen de christelijke leerkrachten stukjes uit de bijbel naar aanleiding van de lesstof.
Ik wil je dus vooral aanmoedigen om tijdens je studie steeds te bidden om leiding in de keuzes die je moet maken, en je daarbij open te stellen voor elke mogelijke toekomst die God voor jou in gedachten heeft.
Enne, op één van de openbare scholen hier staan staat de directie open voor het delen van het evangelie. We zijn al jaren op zoek naar een juf die deze fulltime functie wil vervullen...