Liefde zonder vlinders

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Kun je van iemand houden zonder hevig verliefd te zijn (geweest)? Ik heb een goede vriendin waar ik al langer over twijfel of ik niet meer voor haar voel dan ‘gewoon vrienden’. Afgelopen tijd heeft ze het heel zwaar gehad door allerlei omstandigheden en juist nu ze het zo moeilijk had wilde ik bij haar zijn om haar te steunen, ik wilde haar verdriet delen. Ik had steeds de behoefte om haar te knuffelen, terwijl we dat echt nooit doen of gedaan hebben.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet, maar ik twijfel dus een beetje omdat ik niet echt hevig verliefd ben met vlinders en alles maar ik voel wel liefde, ook nu het weer goed met haar gaat.

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Kun je van iemand houden zonder hevig verliefd te zijn (geweest)?” is je directe vraag. Als je schrijven niet verder was gegaan dan deze zin, zou ik best volmondig met “ja” kunnen antwoorden. Het kan zeker, van iemand gaan houden zonder ‘vlinders’ te hebben gevoeld, als we verliefdheid even zo samenvatten. Maar... na je vraag geef je een toelichting op -of een uitleg van- je vraag. En daarbij denk ik dan: analyseer je gevoelens voor je goede vriendin serieus, want het lijkt erop dat haar zware omstandigheden gevoelens bij je oproepen.

Dat hóéft geen probleem te zijn, maar ik zal je de reden van mijn twijfel noemen: wil je haar redden, haar wéldoener zijn? Ook dat kan heel goed zijn, maar wees eerlijk tegenover jezelf of je je gevoelens voor haar niet verwart met gevoelens van liefde. En hoe kom je hier nu mee verder? Door het gesprek met haar aan te gaan en als eerste te ontdekken of zij ook gevoelens voor jou heeft. Zo ja, dan heb je een basis voor nadere kennismaking op alle terreinen van het leven (naast ‘probleemgebieden’ ook interesses, hobby’s, enzovoort). Wat delen jullie, waar vullen jullie elkaar aan en wat verwachten jullie van het leven samen?

Stel, dat een relatie er in zit, dan start de zoektocht naar jezelf pas écht! Want liefde is een proces van groei naar de ander toe, met de focus op het béste voor de ander te willen. Géven dus, en doordat je liefde geeft ontvàng je het ook. Een leuke vraag om te bespreken is ook: zie je jezelf oud(er) worden met haar?

Fijn, dat het nu weer goed gaat met haar zoals je schrijft. Dat opent perspectieven voor alles wat ik hierboven schreef, ik hoop tenminste dat je er iets mee kunt! En dat begint bij jezelf, zoals je eigenlijk ook verwoordt in je laatste zin.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid