Movement & dance therapy

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik wil “movement & dance therapy” gaan volgen omdat ik veel angsten heb. Deze therapie is precies gericht op het gedeelte in mijn leven waar ik angst ervaar en ze hebben daar veel verstand van (heeft te maken met obsessieve compulsieve stoornis). Deze therapie is gericht op ‘in je lichaam’ en ‘uit je hoofd’ komen. Is dat Bijbels verantwoord? Ik wil het wel met God doen. Ik bid veel, maar weet dat God ook kan werken door middelen.

Volgens mij gaat het hierbij om bewegingstherapie. Wat het dance-gedeelte precies inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat het gaat om een vorm van beweging waardoor je in je lichaam/gevoel komt in plaats van in je hoofd. Dit zou erg helpvol zijn wanneer je geneigd bent om altijd angstige verhalen in je hoofd te maken en deze te geloven. Ik heb positieve recensies gelezen.

Antwoord

Ik ken deze vorm van behandeling van angstklachten niet, maar als ik de website lees, zie ik veel overeenkomsten met psychomotorische therapie (PMT). Bij PMT leer je door middel van lichaamsbeleving (bijvoorbeeld gewaar worden van de lichamelijke uitingen van spanning) en bewegen op een andere manier met psychische klachten om te gaan. Als voorbeeld kan ik noemen dat angst vaak lichamelijke spanning veroorzaakt, waarbij mensen zich niet bewust zijn dat bijvoorbeeld hun rugpijn samenhangt met hun angst en geen lichamelijke oorzaak heeft. Maar als je die verbinding niet ervaart kan de rugpijn of een andere lichamelijke klacht die door de spanning wordt veroorzaakt juist weer meer angst veroorzaken en beland je in een vicieuze cirkel. Door allereerst de lichamelijke spanning op te merken en te leren ontspannen kunnen je klachten verminderen.

Mogelijk roept het woord “dans” de vraag op of je je als christen met deze vorm van therapie bezig mag houden. Wat ik uit de website opmaak en me ook helemaal kan voorstellen is dat de dans als beweging wordt ingezet om op een gezondere manier met psychische klachten om te gaan. En daar lijkt me niets verkeerds aan.

Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

therapie