Miconazol oordruppels

Peter Emdee / Geen reacties

Vraag

Ik heb last van een chronische schimmelinfectie in mijn oor. Van mijn huisarts heb ik speciale oordruppels meegekregen (miconazol). Die moet ik dan twee weken lang gebruiken, zegt ze. Die oordruppels werken heel goed, maar zodra ik stop na twee weken druppelen komt die schimmelinfectie steeds weer gewoon terug. Ik zwem vrijwel nooit en als ik onder de douche sta zorg ik er ook voor dat er geen water in mijn oor komt.

Mijn huisarts zegt dat zij de oplossing nu ook niet meer weet. Ik heb ook al olijfolie en azijn geprobeerd, maar deze huismiddeltjes zijn niet sterk genoeg. En ik kan toch ook niet stoppen met douchen... Is het schadelijk om dag in dag uit miconazol oordruppels te gebruiken? En zo ja, zijn er alternatieven die niet of minder schadelijk zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Als de klachten verdwijnen terwijl u de miconazoloordruppels gebruikt, lijkt het erop dat het inderdaad om een schimmelinfectie gaat. Vervelend dat de klachten wel steeds weer terugkomen. Er zijn inderdaad alternatieven mogelijk: andere oordruppels, maar ook alternatieve behandelingen. Ik denk dat het verstandig is als u uw klachten nog eens met uw huisarts bespreekt. Bij vaak terugkerende oorontstekingen kan ook het oordeel van een KNO-arts raadzaam zijn. Het inzetten van een kweek kan ook zinvol zijn, om zo te controleren of het inderdaad om een schimmelinfectie gaat en welke specifieke oordruppels werken.

Het KNO Medisch Centrum heeft een aantal tips om het minder snel terug te laten komen.

In de literatuur kon ik niet terugvinden dat langdurig miconazolgebruik in de oren schadelijk is. Miconazol kan wel schadelijk zijn als u een trommelvliesperforatie heeft. Nou heeft u niet zomaar een trommelvliesperforatie, maar als u altijd miconazol zou gebruiken bestaat er een kans dat er inwendige schade ontstaat als u plotseling toch eens een perforatie krijgt.

Hopelijk kunt u zo verder. U mag uiteraard altijd opnieuw via Refoweb contact opnemen.

Met vriendelijke groet

Lees meer artikelen over:

oren