Over problemen chatten

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik ben een onzeker meisje van 16 jaar. Ik heb iemand op de chat ontmoet die veel problemen heeft. Ik vind het fijn om hem daar mee te helpen. Maar ik mag van mijn ouders eigenlijk niet chatten. Dat vinden ze onzin. Zelf zie ik er geen kwaad in, ik chat namelijk via Refoweb. Die jongen heb ik ook al een keer ontmoet. Hoe kan ik mijn ouders uitleggen dat ik wil blijven chatten? Ik wil hem niet laten vallen. En mailen vinden we ook niet ideaal. Ik vind het sowieso moeilijk om met mijn ouders te praten over serieuze dingen. Ik ben thuis ook de oudste, dus krijg ik ook niet veel aandacht van hen. Hoe moet ik dit oplossen?

Antwoord

Aan een onzeker meisje.

Vooraf: Ik vroeg me wel even af of het onzekerheid is, wat je voelt. Is het niet meer een stukje onderwaardering?

Ik wil in mijn antwoord eigenlijk de zaak van verschillende kanten bekijken. Om te beginnen zie ik geen principieel verschil tussen mailen en chatten (als er tenminste gechat wordt via een veilige en verantwoorde chat - en dat is Refoweb) Dus mag het één, dan mag ook het ander. Heb je een goede folder voor je ouders over chatten?

Overigens denk ik dat het probleem bij je ouders niet ligt in het chatten, maar mogelijk meer in de angst voor een (door hen niet gewilde) relatie. Daar zou je begrip voor op moeten brengen, te meer daar je de oudste bent en dus voor je ouders ook bijzonder en kostbaar. Ze lijken dat niet te laten merken, maar daar mag je wel van uit gaan. Ik lees eigenlijk dat er te weinig vertrouwen is tussen jou en je ouders. Dat komt ergens vandaan. Dat is waarschijnlijk een proces van jaren. Eerst zou je aan dat vertrouwen moeten werken. Laat je ouders merken dat je ze waardeert en dat je veel belang hecht aan hun mening.

Tegelijkertijd zou ik aan je ouders vragen of je een keer met ze kunt praten in alle rust, zonder verwijten naar elkaar en als de anderen naar bed zijn. Je bent de oudste en dus is dat best wel moeilijk. Misschien kun je iemand vragen die je bij dat gesprek helpt. Iemand waar jij veel om geeft en die je vertrouwt, maar die ook voor je ouders 'acceptabel' is. Pas als je serieus kunt praten over serieuze dingen, dan kun je ook praten over minder belangrijke dingen als chatten en mailen.

Leg je hart maar op tafel en geef je een beetje bloot. Laat maar rustig merken dat er meer aan jou zit dan de buitenkant. Als je vertrouwen geeft, dan krijg je het waarschijnlijk ook wel. Bedenk verder ook heel goed waarom je die jongen niet wilt laten vallen. Wil je hem alleen maar helpen of zit er meer achter (wat op zich natuurlijk niet verkeerd is)?

Tenslotte: Leg je problemen en zorgen vooral aan de Heere, onze God voor. Hij is er bij en wil er ook in gekend worden. Je hebt Hem het allerhardste nodig en je chatvriend ook.

Ik hoop dat je met mijn uitvoerige antwoord een beetje uit de voeten kunt. Veel sterkte en wijsheid toegewenst.

J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

chatvriendschap