Hypochondrie van vader

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Mijn vader van 79 jaar heeft nogal eens iets als het over zijn gezondheid gaat. Nu is dat zo gezegd heel ‘normaal’; als je ouder wordt is er steeds meer waar aan je iets gaat mankeren. De ene keer gaat hij naar de huisarts voor het hart, dan weer voor zijn schouder, dan weer voor plekjes op z’n rug en altijd is hij bang dat het iets ernstigs is en probeert hij doorgestuurd te worden naar de specialist, wat nu en dan wat voeten in de aarde heeft!

Eenmaal in het ziekenhuis wordt aangedrongen op allerlei verdergaande onderzoeken. Als het dan niets ernstigs blijkt te zijn, is er grote opluchting: gelukkig, het is niets ernstigs, dat is nu dan uitgesloten. Tot er na korte tijd weer iets uitgesloten dient te worden... Het doet ons aan hypochondrie denken. Kan hier sprake van zijn? En hoe moeten wij hiermee omgaan? Enerzijds kan het (een keer) echt iets zijn waar behandeling voor nodig is (en soms is dat wel zo), anderzijds kost dit heel veel aan tijd, geld en energie en kan je niet aan de gang blijven lijkt het. Neem een willekeurig persoon en ga die op iets specifieks onderzoeken en vaak zal er dan wel iets ter behandeling of verbetering uitkomen toch? Maar er is niet veel praten tegen. Moeten we mijn vader confronteren met de term hypochondrie? Of is een andere benadering aan te bevelen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hypochondrie is een regelmatig voorkomend verschijnsel. Vaak begint het in de tienerjaren al. Het is niet zo gebruikelijk dat iemand van 79 jaar dit pas een paar jaar heeft. Ik ken de voorgeschiedenis van je vader niet, of er sprake is van angst/paniekklachten, depressies, onzekerheid etc.

Het is daarom ook moeilijk om te zeggen wat een goede benadering is. Ik snap dat na de “zoveelste verwijzing en uitgebreid ziekenhuistraject”, waarbij telkens "niets" gevonden is, deze vraag bij jou naar boven komt.

Ik kan mij voorstellen dat zijn eigen huisarts hem goed kent, zeker als hij vaker op het spreekuur komt met van allerlei klachten. Mijn advies is om een telefonische afspraak met de huisarts van je vader in te plannen. Je kunt dit met de assistente van de huisarts van je vader regelen. Hierbij kun je dan je zorgen bespreken omtrent je vader.

De huisarts van je vader mag geen informatie over je vader verstrekken, maar kan de gegevens van jou wel gebruiken om een keer een gesprek met je vader te hebben over de bezorgdheid wat betreft zijn gezondheid.

Ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen.

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort, huisarts

drs. A.J. van den Noort

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Huisarts

Tags in dit artikel:

hypochondrie