Bijbelverhalen zien als metaforen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Jezus vertelde gelijkenissen om Zijn boodschap duidelijk te maken. Wij geloven dat die verhalen niet letterlijk zijn gebeurd, maar metaforen zijn. Als we daar geen probleem mee hebben, waarom is het dan wel een probleem om de andere verhalen (zoals schepping, Jona in de vis, pratende ezel, toren van Babel, zondvloed, Israel 40 jaar in de woestijn enz.) als metaforen te zien? Veel van deze verhalen zijn niet aannemelijk of zelfs wetenschappelijk bewezen onmogelijk.

Ik en vele anderen vinden het juist problematisch om deze verhalen wel letterlijk te nemen. Kunnen deze verhalen dan niet zijn gebruikt als gelijkenissen om een boodschap duidelijk te maken, zoals Jezus deed?

Antwoord

Je gebruikt dezelfde argumenten als de meeste niet-christenen. Maar als je de wonderen in het Oude Testament niet gelooft (Jezus geloofde ze wel), waarom zou je die in het Nieuwe Testament dan wel geloven? De genezingen, het opwekken van de doden en tot slot de opstanding van Jezus na Zijn kruisiging. En als Hij niet opgestaan is, dan zijn christenen de ongelukkigste van alle mensen, want tevergeefs is hun geloof. Zegt Paulus in 1 Korinthe 15:17-19: “En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden. Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn. Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.”

Het christelijk geloof is geen supermarkt waar je alleen dié artikelen uitkiest die je lekker vindt. Geloof is een overgave met hart en ziel aan Christus en Zijn Woord. Jezus geloofde de Bijbel van die tijd (de Thora) van kaft tot kaft. En als je de Hoofdredacteur van de Bijbel (God de Heilige Geest) niet gelooft, dan valt er weinig meer te geloven.

Dat de seculiere wetenschap (waarvan we iedere dag kunnen constateren dat die bepaald niet volmaakt is en zichzelf steeds moet bijstellen) er anders over denkt, is bepaald geen verrassing. Ook daarover is de Bijbel duidelijk: “Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid; En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn” (1 Korinthe 3:19-20).

Onder de tags 'Zondvloed', 'Creationisme' en 'Tegenstrijdig' staan ook diverse kritische vragen waar je vast wat mee kunt.