Vergrote lymfeklier

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb sinds vier maanden een vergrote lymfeklier (langwerpig hard en  0.6 mm). Na twee echo's werd advies gegeven om een punctie te maken. Dit is nog niet gebeurd omdat ik lang op een afspraak met de internist moet wachten, deze is inmiddels weer verzet. Ondertussen ontdekte ik een opgezette restamandel (ze zijn verwijderd toen ik drie jaar oud was) aan één kant, dezelfde kant als de klier. Ook heb ik al weken aan die kant (eenzijdig) keelpijn die komt en gaat. Ik voel de amandel duidelijk zitten maar kan wel slikken en zo. Er is van de amandel wel een punctie gemaakt voor de KNO-arts waar de huisarts me heen stuurde.

De afgelopen maanden was ik extreem moe, gelukkig is dat nu wel een heel stuk beter. Ik denk zelf dat ik een virus heb doorgemaakt (had namelijk in december acute bronchitus en problemen met holtes). Maar de keelpijn aan één kant vind ik toch wel storend en geeft me zorgen. Zo ook de klier, die niet kleiner wordt, soms wel opzet en dan weer iets zachter wordt. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Lymfeklieren kunnen tijdelijk opzetten door ontstekingen (bacteriën, virussen) en door wonden/krabwondjes. Dit groot-worden kan pijnlijk zijn. Meestal worden de klieren na twee weken minder pijnlijk en slinken de klieren in 2-8 weken naar de normale grootte. Zie ook thuisarts.nl.

Wanneer lymfeklieren langer vergroot blijven kan de reden chronische ontstekingen of aanhoudende wondjes zijn. Maar dan wordt er ook gedacht aan kwaadaardigheden. Zowel ontstekingen als kwaadaardigheden wil men dan aantonen/uitsluiten. Dit kan door een punctie. Dat de klier langer stabiel qua grootte blijft pleit dan weer gunstig.

Keelamandelen kunnen weer aangroeien. Ook kan deze amandelrest zorgen voor een keelontsteking en een keelontsteking kan ervoor zorgen dat klieren in de hals opzetten... Maar ook een keelontsteking hoort over te gaan.

Het is goed dat er een punctie volgt: dat geeft zekerheid en hopelijk ook rust. Je kunt er zelf niets aan doen.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

ontsteking
1 reactie
drernie
Met alle respect voor het antwoord van de collega, maar een klier van 0.6 (waarschijnlijk cm) is niet vergroot. Daarnaast zijn er nog meer echografische criteria waardoor een klier al dan niet verontrustend is.