Kan nooit waar zijn

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Soms begrijp ik de bijbel echt niet meer! Hoe kan het dat Jona drie dagen in de walvis zat? Dat kan tegenwoordig toch ook echt niet? En er wordt nu ook nooit meer een dode levend gemaakt. Ik vind het vaak zo erg moeilijk! Ik wil het begrijpen, maar soms hoor je wat en dan denk je: dat kan echt nooit waar zijn! Waarom kan dit dan nu allemaal niet meer en vroeger in de bijbel wel?

Antwoord

Jona heeft drie dagen in een vis gezeten, maar dat is zo goed als zeker geen walvis geweest. Er zijn vanuit de laatste eeuwen soortgelijke verhalen bekend: bijv. een matroos die overboord sloeg, door een zeer grote haai opgeslokt werd en later weer werd uitgespuwd. In diverse bijbelverklaringen zijn zulke verhalen opgetekend.

Hetzelfde geldt voor opwekkingen uit de dood. Daarvan zijn in de afgelopen jaren, met name op de zendingsvelden, tal van voorbeelden bekend. Ds. Vreugdenhil van de Ger. Gem. heeft dat in zijn periode in Indonesië ook meegemaakt m.b.t. een kind. Maar deze verhalen worden bij ons in het nuchtere westen bijna niet verteld en ook bijna nooit geloofd.

In West-Europa gaat het met de kerken gemiddeld vrij slecht. Maar in China, India enz. groeit de kerk als nooit tevoren. Dagelijks komen er tienduizenden tot geloof en laten zich dopen. Bij wel 90 procent van deze christenen (vaak in verdrukking) vinden tekenen en wonderen plaats zoals in de Bijbel beschreven. Voor ons vaak moeilijk te geloven, maar als je de vele beschrijvingen leest van zendelingen en ooggetuigen, en ook leest van de vele martelaren en hun getuigenissen, is het moeilijk om niet meer in wonderen te geloven! Zie bijv. B. Heynis e.a., “Omega: wonderen in deze tijd”. Kok Voorhoeve, 1996; T. Boer, deel 2, 1997.

Ds. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

Jona