Problematische bevallingen erven

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

De zussen van mijn man hebben allemaal vrij problematische bevallingen. Nu enkele van onze dochters in de fase van kinderen krijgen zitten, vroeg ik mij af of dit via de mannelijke lijn overerfbaar is? Of gaan gynaecologische problemen alleen via moeder-dochter?

Antwoord

Voor zover ik weet is de wijze van bevallen niet erfelijk.

José  de Jongh-van Hoof

1 reactie
drj
De expert heeft gelijk, dat we nog erg weinig weten in de zin van grondig wetenschappelijk onserziek naar de wijze van erfelijkheid en bevallen. Uit de genetica en uit de verhalen uit families metveel ki deren, lijkt het voor de hand liggend, dat de manier van bevallen tot op zekere hoogte erfelijk is, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. Als je zelf normale of makkelijke bevallingen had, is dat toch alvast een positief gegeven, om je dochters mee te geven. Ik weet niet op welke problemen je doelt, want bijv. preeklampsie, waarvan wij inmiddels weten, dat het met verkeerde imprinting van de DNA van de vaderlijke kant te maken heeft, kan mogelijk via de mannelijke lijn worden vererft, maar daarbij moet dan ook eerder aan de mogelijke schoonzoons worden gedacht.

Het heeft niet veel zin je van tevoren teveel zorgen te maken. Juist een ontspannen omgang met geboorte en bevalling zorgt voor minder stresshormonen en we weten, dat stress een bevalling langzamer en zwaarder kan maken. Een gezonde levensstijl met een gezond gewicht, beweging (veel wandelen), gezond eten en niet teveel drukte heeft een goede invloed op de zwangerschap en ook op de bevalling. Wat zou het fijn zijn, als je dochters een steun hebben aan hun moeder, tijdens de zwangerschap. Vertel ze bemoedigende verhalen over je eigen bevallingen, bijv. dat het hard werk is, maar dat het te doen is en dat het ze vast goed zal lukken en je hoe dan ook trots bent zulke fijne dochters te hebben.

Vervelende verhalen van anderen zullen ze wel vaak genoeg horen, maar bedenk, dat de bemoediging van hun eigen moeder belangrijk is.
Dat je ook onzekerheden hebt, is normaal, maar niet per se iets, waarmee je je dochters hoeft te belasten.

Mijn moeder beviel van mij thuis na een bevalling van 25 uur en twee uur persen en moest toen alsnog in het ziekenhuis vanwege een vastzittende placenta. Het volgende kind was zonder problemen. Blijkbaar zoals de familie van haar vader, waar de vrouwen wel veel kinderen hadden, maar meestal wat moeizamere bevallingen.
Zelf had ik ondanks dit soort verhalen makkelijke bevallingen, net als mijn andere oma, die liever een kind kreeg als naar de tandarts ging.

Vertel je dochters realistische, maar bemoedigende verhalen en uiteindelijk moeten ze het zelf doen, dat je helaas niet voor ze overnemen.

Veel rust en Gods sterkte gewenst!