Baard afscheren bij ambtelijk werk

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Wij geloven dat we door God geschapen zijn, in een mannen- of vrouwenlichaam. Elk lichaam heeft lichaamseigen kenmerken, zoals bijvoorbeeld baardgroei voor mannen. En daar gaat mijn vraag over.

Waarom wordt er in veel gemeenten van onder andere de Ger. Gem. verwacht dat hij zijn baard afscheert bij het aannemen van een ambt? God heeft toch ook baardgroei geschapen en waarom zou dit dan afgeschoren moeten worden? Wat heeft baardgroei met ambtelijk werk te maken? Is het afscheren van de baard bij ambtelijk werk vanuit de Bijbel te herleiden?

Antwoord

Dat is te lezen in de artikelen met de tag 'Baard'. Bijvoorbeeld de vraag over 'Ambtsdragers zonder baard'.

1 reactie
Ali636
Ik las ooit ergens dat de discipelen van Christus baarden hadden. Maar dat ze die afschoren toen echt christen werden (of gedoopt werden met de Heilige Geest.)
Je valt wel van je stoel bij z'n bijgeloof.
In het land waar we wonen en werken zijn dominees werkzaam met zware donkere ( netjes geknipte) baarden. Net Calvijn.
Dat kan zonder probleem. Hebben ze in Nederland hier weer een traditie van gemaakt? Dan tot dogma verheven? Dan tot Bijbels vergeven? Zo doet de RK kerk ook met de 'voortschrijdende openbaring'. Op den duur heb je alleen nog traditie over en is de Bijbel op de achtergrond gekomen.